2017-10-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
Hej,

Stämmer de verkligen att Skandiabankens lönekonto är gratis så länge man inte kopplar några kort till det. Försöker hitta något om någon kostnad om man har kontot utan kort.

https://www.skandia.se/vardagstjanster/lonekonto/

Forex bank är däremot gratis och med kort.
Tror att skandiabanknen är gratis också, jag betalar endast 19kr/månaden för mitt kort.
Citera
2017-10-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Jag har tänkt byta bank (har bankkortet host Forex) också men Skandia verkar jobbiga/osäkert. De har ingen bankdosa (som kräver pin) utan använder tydligen engångskoder och pin. Som om det var 90-/00-talet.

Jag antar man kan ta foto på engångkoderna och spara det i t.ex. LastPass.

10 år sedan gjorde Skandia det enorma teknikskiftet från att skriva engångenkoderna på ett papper till ett plastkort.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.96232/skandiabanken-skrotar-koder-pa-papper

Nuförtiden använder alla mobilt bankID ändå så what's the deal?
Citera
2017-10-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Såvitt jag har förstått det så verkar många nöjda med Skandiabanken. Login gör man väl med bankID? koderna är som sagt till för de som saknar BankID eller smartphone tror jag.

Sen har jag hört (vet ej om det stämmer) att Skandiabankens app saknar en hel del funktoner som andra banker har. Tydligen kan man i princip bara se saldo på sitt konto och betala räkningar, ingenting annat. Så e-fakturor, stående överföringar, autogiron och kommande betalningar är bara några av de funktioner som saknas.

Ni som är kunder i Skandiabanken och vet mer hur det ligger till får hemskt gärna skriva vad man kan/inte kan göra i appen, då jag själv funderat på att byta till Skandia men pga det jag hört så känns de digitala lösningarna extremt begränsade för mig för att vilja byta till Skandia.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Fast appen har en sak som är jävligt smutt och det är att med kameran analysera räkningen så ploppar alla siffror in från fakturan in
Citera
2017-10-11, 08:12
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ja det låter iof bra men att inte få meddelande vid e-faktura, det känns ganska föråldrat kan jag tycka. Är appen rörig överlag?
appen är bra byggd, inte rörig. lättnavigerad.
Citera
2017-10-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
appen är bra byggd, inte rörig. lättnavigerad.
Håller med.
Citera
2017-10-12, 16:05
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Forex bank är däremot gratis och med kort.
Tror att skandiabanknen är gratis också, jag betalar endast 19kr/månaden för mitt kort.

Kreditkort brukar vara gratis, om de inte har ändrat.

Själv föredrar jag debet, och det kostar 20:-/månad.

Skandiabanken är fortfarande bra, men jag flyttade dit redan när de hade sparränta som en nischbank. På den tiden var de ännu bättre...
Citera
2017-10-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Kreditkort brukar vara gratis, om de inte har ändrat.

Själv föredrar jag debet, och det kostar 20:-/månad.

Skandiabanken är fortfarande bra, men jag flyttade dit redan när de hade sparränta som en nischbank. På den tiden var de ännu bättre...

Sant de var bättre förr och det är ju så det brukar fungera, när man etablerar sig på marknaden så är man billig för att få kunder. Sen ökar man priserna. Gäller alla branscher.

Nuförtiden har inte ens skandiabanken kvar sin filial på kungsgatan så...uuuuhh...
Citera
2018-10-27, 01:39
Medlem
Har jag förstått det rätt med att de har mobilt bankid, men bankid för kortläsare saknas?
Citera
2018-10-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har jag förstått det rätt med att de har mobilt bankid, men bankid för kortläsare saknas?
Det stämmer. Inloggning med bank-id kombineras istället med engångskoder som skickas ut till kontohavaren. Tycker personligen att det funkar bra. Lite "gammaldags" lösning kanske för en tvåfaktors säkerhet, men fippla med läsare och dosor är inget snäpp bättre.

För övrigt lite lustig fråga i TS om kontot är "gratis". Jo tjena, bankerna bedriver ingen välgörenhet. Vi konsumenter får nog allt betala ändå. Räntan på lönekontot är givetvis noll, som hos andra blodsugarbanker.
Citera
2018-10-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det stämmer. Inloggning med bank-id kombineras istället med engångskoder som skickas ut till kontohavaren. Tycker personligen att det funkar bra. Lite "gammaldags" lösning kanske för en tvåfaktors säkerhet, men fippla med läsare och dosor är inget snäpp bättre
Stämmer säkert att det inte är krångligare, dock har jag vant mig vid bankid på kort, och skulle vilja fortsätta med det, till stor del för att jag både glömmer och tappar bort min mobil med jämna mellanrum. Tack för infon i alla fall.
Citera
2019-04-08, 01:13
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Jag har varit Skandiabanken trogen sedan mitten av 90-talet men nu har jag börjat lessna ordentligt på dom. Dom senaste 3-4 åren har det varit så jäkla mycket driftstörningar och tekniska problem så att man baxnar. Känns som att det händer minst ett par tre gånger i månaden att det är något strul. Kort och swish funkar inte, saldon syns inte, går inte att betala räkningar, går inte att logga in på webbsidan/appen etc. Och det är inte sällan som störningarna håller på en hel dag.

Senast i helgen var det problem och en kund som skrev på fb att den inte kunde göra en överföring fick svar av Skandiabanken att man kan ringa in till dom och få hjälp med överföringar. Det visade sig inte stämma då Skandiabanken inte kunde verifiera inringande kunders indentitet för att systemen strulade även för dom. Inte speciellt förtroendegivande med en bank som har så dålig koll. Dessutom gjorde dom om appen till det sämre och den nuvarande versionen är både långsammare, fulare och mer ologisk och svårnavigerad.

När man kollar bankens sociala medier så är det alltid samma trötta standardsvar. Dom har kommenterat sina tekniska problem på samma sätt i flera år men dom verkar inte lagt så mycket krut på att lösa problemen.

/#LOUDmouth#
Citera
2019-04-08, 08:29
Medlem
Efter senaste uppdateringen av appen så kan man iallafall sätta ett datum för överföringar till andra bankkonton. Ett stort steg för Skandiabanken:-).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in