2018-08-21, 19:55
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Så här såg det ut i Aftonbladet i går:

Valets viktigaste frågor

1. Flyktingar och invandring 43 procent + 7 %
2. Sjukvård 39 procent - 2 %
3. Lag och ordning 31 procent + 1 %
4. Utbildning och skola 25 procent Oförändrat
5. Miljö och klimat 24 procent + 4 %
6. Äldreomsorgen 14 procent + 1 %
7. Sysselsättning och jobb 13 procent - 6 %
8. Trygghetssystemen 13 procent + 1 %
9. Skatter 12 procent + 1 %
10. Den svenska ekonomin 11 procent - 6 %

Rent spontant känns det som om den svenske väljaren är mer oroad för miljön runt Frölunda Torg...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPeAKB/nu-ar-flyktingar-och-invandring-valets-viktigaste-fraga

(För övrigt älskar jag kvinnor )

Möjligt, men när miljön får stort utrymme i media så påverkas folk oavsett. Jag tror media tycker det är väldigt skönt att kunna släppa immigrationen för ett ögonblick och pumpa på mer om miljön, nya saker att prata om osv. Enkelt sätt att inte behöva fokusera så mycket på SD, varför fråga SD, de bryr sig ju ändå inte osv.

Varje gång jag ser en SD-människa prata om miljö så ser det ut som han vill skrika: VAD SOM HELST MEN INTE DETTA ÄMNET
2018-08-21, 19:56
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
SD ökade med 1,9 procentenheter i Sifos senaste mätning. En ökning med runt 3 procentenheter är inte så spektakulärt, det händer var & varannan månad i antingen Yougov eller Sentio.

Det vikigasre, bortsett från uppgångar och nedgångar, är dock att S-vetsaren med sina K-amrater försvinner!

Med ett mycket starkt SD och utbytt med kreativ M-ledare och med bättre kontakt med verkligheten - lär de flesta relevanta problemen lösas elegant...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-08-21 kl. 20:14.
2018-08-21, 20:03
Medlem
Att byta ut ett par kolkraftverk i Kina mot ett kärnkraftverk skulle antagligen göra mer för miljön än om vi lade ner all vägtrafik i Sverige. Detta har SD förstått, medan alla andra pratar om elcyklar och parkeringsskatter. Precis som med invandringspolitiken måste SD föra debatten på sin planhalva.

På sikt är jag övertygad om att SD kommer öka förtroendet också i denna fråga, precis som man framgångsrik har gjort i exempelvis sjukvårdsfrågan.
2018-08-21, 20:04
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är många i tråden som inte förstår allvaret med att miljön har blivit en så viktig fråga i valet. Det tror jag beror på att ni är just SD-anhängare och dessa tenderar i att:
1) Vilja kasta ut alla invandrare
2) Hatar kvinnor
3) Skiter i miljön

Så därför kan ni inte förstå att vanliga svenskar älskar att bry sig om miljön i perioder när stjärnorna står rätt.

Om miljön tycker sektmedlemmarna antingen:

1) Jag skiter i miljön, det finns inget klimathot. -"Det var lika varmt 1850, var det miljöförstöring då också"
2) Jag vet att människorna sabbar klimatet men skit i det för vi kan ändå inget göra eftersom vi är för små.
2) Jag vet att människorna sabbar klimatet men det ligger ABSOLUT längst ner i min prioritering. Skicka hem alla invandrare!

Eftersom i princip alla SD-anhängare kan inkluderas ovan så har SD inte heller fokuserat något på den här frågan och har ingen "seriös" politik alls.

Och partiledaren visade prov på extremt dålig taktkänsla när han fick det att låta att som att det inte fanns något klimathot nyligen.

Och när nu väldigt mycket fokuseras på miljön och att det kommer att bli en viktig punkt i alla kommande debatter så är det helt enkelt värdelöst att framstå som ett parti som skiter i miljön.

Hehe, glöm bara inte att det är uppskattningsvis var tredje man och var femte kvinna som troligen kommer att lägga sin röst på SD
2018-08-21, 20:07
Medlem
SD får 19,5 i TV4s väljaropinion och minskar med 0,4 ser det ut som?
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11131710

SD är näst största parti
2018-08-21, 20:07
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hehe, glöm bara inte att det är uppskattningsvis var tredje man och var femte kvinna som troligen kommer att lägga sin röst på SD

Ta det med en nypa salt det jag skrev om kvinnorna, det är visserligen sant men skrev det mest för att retas lite.

Edit: Om 33% av männen röstar SD så blir det bara 3% av kvinnorna om mitt tips på 18% skall slå in. Eller så är det dina uppgifter om var tredje man som är en smula högt
Senast redigerad av greta75 2018-08-21 kl. 20:14.
2018-08-21, 20:18
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Möjligt, men när miljön får stort utrymme i media så påverkas folk oavsett. Jag tror media tycker det är väldigt skönt att kunna släppa immigrationen för ett ögonblick och pumpa på mer om miljön, nya saker att prata om osv. Enkelt sätt att inte behöva fokusera så mycket på SD, varför fråga SD, de bryr sig ju ändå inte osv.
MSM har gått ALL IN och kör gemensamt "klimathot" 24/7.
Två anledningar.
1. MP (muslimpartiet) ska räddas kvar i riksdagen med alla medel.
2. Försöka rikta bort fokus från massinvandringskatastrofen i hopp om att sänka SD.

ALLT annat är underordnat just nu.

Bryr man sig om miljön så röstar man SD. Allt ifrån rätt riktning på medel för maximal utdelning till ekologiskt fotavtryck. Att flytta miljoner människor från den varma delen av världen till norra polcirkeln är en miljökatastrof. Punkt.
2018-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
SD får 19,5 i TV4s väljaropinion och minskar med 0,4 ser det ut som?
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11131710

SD är näst största parti

V 9,3
S 24,7
MP 5,8

KD 3,8
L 5,5
C 9,8
M 19,2

SD 19,5
2018-08-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Det som inte gick ihop var alltså att frågan "invandring" rusade upp som klart största och viktigaste fråga, i samma undersökning står SD helt still, DET går inte ihop för fem öre.
Siffror och kalkyler stämmer inte alltid ihop med verkligheten. Människans starkaste drift är att överleva. Några ser hotet av massinvasionen av främlingar och det negativa det innebär för våra kommande generationer, några ser hotet av den globala uppvärmningen, utrotning av djur och växter osv. osv. Överbefolkningen på jorden osv. osv. Och några ser båda hoten. De största överlevarna är de som är vaksamma, handlingskraftiga och har framförhållning. Både invandringsfrågan och klimatfrågan är jätteviktig för människor. Det märker man på snacket på jobbet och på stan. Båda frågorna hänger väldigt mycket ihop anser jag. De är lika viktiga.
2018-08-21, 20:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
SD har inte varit nr 1 sista veckan. Just nu implicit sannoliket för S som största 55,5% mot SD 41,5%
2018-08-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det vikigasre, bortsett från uppgångar och nedgångar, är dock att S-vetsaren med sina K-amrater försvinner!

Med ett mycket starkt SD och utbytt med kreativ M-ledare och med bättre kontakt med verkligheten - lär de flesta relevanta problemen lösas elegant...

Löfven var tydlig i TV!

Varje form av samarbete med SD är helt uteslutet!
Hoppas alla andra partiledare förklarar precis samma sak!

Inget kan väl vara mer positivt för SD än att vara det enda oppositionspartiet!
Kan Åkesson sköta sina kort rätt och riktigt ger denna ställning som ensam opposition minst 5 % extra i valresultat!
2018-08-21, 21:17
Medlem
TV4:s väljaropinion, vad är det för undersökning? Är det en sammanvägning av andra OI eller en egen?
Vad det nu är värt, Sossarnas negativa trend fortsätter. M minskar mycket och SD ligger nu mer stabilt som parti nr 2 i storlek.
Den så kallade nedgången är troligen brus.
M har förmågan och möjligheten att öka men nu fick ju skicklige UK stora bekymmer med två "skandaler" och även om Hanif Bali vinner bland riktiga nationalister, förlorar M totalt eftersom det blir för spretigt.
Vilka pattar har egentligen så framstående sannings-sägare som Hanif Bali och Ann Heberlein? Men M kan inte rätt utnyttja sitt övertag på hjärnkapacitet. SD saknar Kent Ekroth, men annars tror jag att SD i sista stund kan vinna mycket på att framstå som inte så spretiga som just nu andra partier.

Om nu siffran 19,5% innebär något vill jag skriva upp siffran till åtminstone 21,5% genom att beakta den vanliga underskattningen av SD.

Yougov snart, som sämst 24,5% och som bäst kanske 25,4% men min känsla är idag trubbig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in