2018-08-20, 17:21
Medlem
Hejsan.
Jag har gjort som många andra svenskar och prövat lyckan i norge men insåg ganska fort att det inte var något för mig. Jobbade där maj, juni och halva juli, och när jag fick julilönen så hade jag räknat med halv lön men fick full lön ändå. Och nu i augusti fick jag också full lön fast jag inte har jobbat något.
Någon som har varit med om detta? Jag räknar att de kommer upptäcka detta men vad händer om jag helt enkelt skiter i att svara i telefon? Kommer de kontakta någon svensk myndighet för att kräva tillbaka pengarna eller hur funkar det?
Edit: lyckades lägga tråden fel, var menat för arbetsliv och arbetsmarknad, kan mod flytta?
Senast redigerad av therealswede 2018-08-20 kl. 17:26. Anledning: Det var menat till arbetsliv och arbetsmarknad
Citera
2018-08-20, 17:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Tror Arbetsliv är mer rätt delforum.

Aktuella brott och kriminalfall --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2018-08-20, 17:24
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja inga problem myndigheter samarbetar gärna vid dessa fall, du lär i slutändan bli tvungen att pröjsa finns inga gratis pengar
Citera
2018-08-20, 17:26
Medlem
Du bör kontakta företaget om detta, och återbetala det som du fått för mycket. Pengarna kommer förr eller senare att krävas åter, och då med ränta. Att det är utomlands gör ingen skillnad - kraven kommer via KFM till slut om du inte betalar, precis som om det var inom landet.
Citera
2018-08-20, 17:31
Medlem
Det verkar klia folks arslen att du fått gratis pengar. Låt det vara, varför ens väcka den sovande björnen. Hoppas du får mer pengar.
Citera
2018-08-20, 17:32
Medlem
På det juridiska planet handlar det om en misstagsbetalning, eller condictio indebiti som det så fint heter på latin. I kort är du enligt lag skyldig att betala tillbaka de pengar du fått av misstag, det finns vissa undantagsfall där du har rätt att behålla pengarna men inget tillämpligt i detta fall. Lagstiftningen är praktiskt taget identisk i Norge som i Sverige och bolaget kan stämma dig i valfritt land och du kan lagföras enligt svensk lag.

Betala tillbaka, mycket svårare än så är det inte.
Citera
2018-08-20, 17:38
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFRDDR
Det verkar klia folks arslen att du fått gratis pengar. Låt det vara, varför ens väcka den sovande björnen. Hoppas du får mer pengar.

Ingen bryr sig snarare poängterar det mest troliga utfallet, dvs kommer troligtvis sannolikt behöva pröjsa
Citera
2018-08-20, 18:04
Medlem
Tack för alla snabba svar, antar att jag inte kommer undan att betala då. Men kan dem verkligen kräva ränta på pengarna? Jag kan ju hävda att jag inte kollat mitt norska bankkonto så jag inte visste att jag fått för mycket.
Citera
2018-08-20, 19:44
Avstängd
Kan han inte typ gå in och stoppa lönen på nått sätt utan att prata med företaget? Då kanske de inte kollar hur länge han jobbat så får han kanske behålla.?

Eller hävda att han jobbat där till september?

Eller ringa och '' säga upp sig'' igen utan att diskutera lönen?
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-20 kl. 19:48.
Citera
2018-08-20, 21:46
Medlem
cacas avatar
Ge fan i röra pengarna då du troligen kommer få betala tillbaka dem.

Sen är ju tanken lockande att de kanske inte upptäcker att du slutat och lön fortsätter komma in varje månad resten av livet.
Citera
2018-08-20, 22:19
Medlem
Ronilles avatar
Betala tillbaka direkt. Hade en fd kollega som råkade ut för samma sak och till slut skulle hen casha tillbaka 300 000.

Inte värt det.
Citera
2018-08-20, 22:25
Medlem
Låt pengarna ligga på ditt konto. Troligen upptäcker de att du fått pengar som du inte ska ha och du blir återbetalningsskyldig. Det fick dock en liten chans att de missar detta o efter två år kan du göra vad du vill med pengarna.
Så låt pengarna ligga några år. Bara tacka o ta emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in