2018-08-19, 19:04
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
De betyder att S och co inte släpper fram Kristersson i en minoritetsregering. Brutna överenskommelser kommer alltid i fatt.
Varför skulle de behöva S till det?
2018-08-19, 19:05
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
De betyder att S och co inte släpper fram Kristersson i en minoritetsregering. Brutna överenskommelser kommer alltid i fatt.
S och co = S, VpK och MP och L och C?

Menar du bara rödgröna så vem bryr sig om de får bara 37%?
2018-08-19, 19:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Varför skulle de behöva S till det?

Först får du nog sätta dig in i vad det innebär med minoritetsregering och dess budget. Om du inte förstår detta så blir det givetvis konstigt. Dessutom svarade du på ett inlägg där jag svarade på ett annat påstående. Du kanske ska läsa det också.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
S och co = S, VpK och MP och L och C?

Menar du bara rödgröna så vem bryr sig om de får bara 37%?

Enligt vem då? Någon undersökning ? Det bryr inte jag mig om. Batranivå, och KD ut, så tja vi får se.
2018-08-19, 19:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Först får du nog sätta dig in i vad det innebär med minoritetsregering och dess budget. Om du inte förstår detta så blir det givetvis konstigt. Dessutom svarade du på ett inlägg där jag svarade på ett annat påstående. Du kanske ska läsa det också.

Enligt vem då? Någon undersökning ? Det bryr inte jag mig om. Batranivå, och KD ut, så tja vi får se.
Du får först förklara detta enkla jag bad dig om.

För övrigt verkar du ha blandat ihop begreppen regeringsbildning och budget. För regeringsbildning krävs inte majoritet för vilket krävs vid budgetomröstning.

Om du tror att det är S som avgör huruvida en minoritetsregering med m passerar omröstningen i kammaren så har du faktiskt inte förstått ett enda dyft i ämnet.
2018-08-19, 19:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Du får först förklara detta enkla jag bad dig om.

För övrigt verkar du ha blandat ihop begreppen regeringsbildning och budget. För regeringsbildning krävs inte majoritet för vilket krävs vid budgetomröstning.

Om du tror att det är S som avgör huruvida en minoritetsregering med m passerar omröstningen i kammaren så har du faktiskt inte förstått ett enda dyft i ämnet.

Nej inte ett dugg DÖ handlade om att låta en minoritetsregering och dess budget gå igenom. Du försöker spela insatt, men tyvärr. Den DÖ gäller inte längre, så fler frågor? Nej, jag skrev inte S utan S och co.
Läs igen återkom. Så 18,7 % för M i sista Sifo, KD under spärren alliansen 37,8 procent.
2018-08-19, 19:19
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Nej inte ett dugg DÖ handlade om att låta en minoritetsregering och dess budget gå igenom. Du försöker spela insatt, men tyvärr. Den DÖ gäller inte längre, så fler frågor? Nej, jag skrev inte S utan S och co.
Läs igen återkom.
S och company är i din definition hälften av allianspartierna alltså. Har du bra stöd bland andra i denna definition?
2018-08-19, 19:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
På god väg, skulle jag drista mig till att hävda. Och enda anledningen att man inte har minskat ytterligare är att man kopierat SDs politik? Men det håller ju inte att bara snacka..
M är ju som sagt inte ett 30% parti. Det var ett undantag då sossar som var trötta på Persson tillfälligt gick över.
De är ett 20-22% parti sett över senaste 40 åren. Och nere på 10-11% är de inte även om de borde vara det så trötta, intigsägande och hycklande de är.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-08-19 kl. 19:50.
2018-08-20, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Njaa. M har passivt medverkat till en socialdemokratisk/miljöpartistisk regering i fyra år nu. DÖ lever och frodas. Inte har de halverats för det.

Förvisso. Men det jag åsyftar är ytterligare fyra år. Alltså efter årets val.

Nyss presenterade M sitt valmanifest.

https://www.youtube.com/watch?v=d943abTXV4A&t=727s

11 minuter in.

Här lovar Kristersson dyrt och heligt att man inte kommer att bidra till en socialdemokratisk regering. Kommer man ändå att göra det hävdar jag att partiet kommer att halveras. Därför då har M förlorat sitt existensberättigande för många moderater.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-20 kl. 05:00.
2018-08-20, 07:59
Medlem
arbetets avatar
Aftonbladet/Inizio 10-16 aug:
Resultatet från undersökning:

Vänsterpartiet: 8,7 procent (oförändrat)

Socialdemokraterna: 24,6 procent (– 0,3)

Miljöpartiet: 5,3 procent (+ 0,5)

Kristdemokraterna: 5,2 procent (+ 0,4)

Centern: 8,5 procent (– 1,0)

Liberalerna: 4,7 procent (+ 0,3)

Moderaterna: 20,9 procent (+ 0,5)

Sverigedemokraterna: 18,8 procent (– 0,2)

Övriga: 3,4 procent (oförändrat)
Alliansen: 39,3 procent (+ 0,2)

De rödgröna: 38,6 procent (+ 0,2)

Blockskillnad: 0,7 procent (oförändrat)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G1AmrB/fyra-vinnare-och-fyra-forlorare-i-valet-om-20-dagar

Inga större förändringar och bilbränderna var väl 14 aug? Det som sticker ut är MP & KD, 5,3% resp. 5,2% och C ner -1% till 8,4%. SD -0,2% som säkert är brus.

OU:n stärker min tes att C går mot en stor överraskning i valet.
2018-08-20, 08:07
Medlem
Citat:

Sd kan släppa fram Kristersson utan följe av C och L. Om C & L släpper fram M utan krav på vilken invandringspolitik M ska driva. S med följe kan inte gör något åt det.

Sd kan möjligen släppa fram S i minoritetsregering utan Mp och V. Om dessa inte sätter sig emot kan alliansen inte heller göra något åt det.

Om V, Mp, C och L alltid obstruerar en minoritetsregering som Sd säger ja till, hänger det på valresultatet om det ska gå. S med Sd stöd borde inte vara problem. M med Sd stöd räcker inte om inte båda gör mycket bra valresultat.

Å andra sidan har Sd något intresse av att stödja var sig M eller S om de inte har löfte om stramare invandringspolitik. Nej det tror jag inte.
2018-08-20, 08:12
Medlem
arbetets avatar
Expressen/Demoskop kör en OU om flykten från S nedbrutet på olika grupper och jämför med 2013 då Löfven tillträdde:

Flykten: S mest trogna väljare lämnar Löfven

Socialdemokraterna har tappat tre av tio väljarna under Stefan Löfvens fem senaste år.
Flykten från Löfven är värst bland lågutbildade, låginkomsttagare och i Norrland - de som tidigare varit mest trogna S.
De sista som sviker Löfven är pensionärerna – i den väljargruppen har S minskat minst.

Opinionsinstitutet Demoskop har på uppdrag av Expressen analyserat väljarflykten från Socialdemokraterna under de senaste fem åren. Stefan Löfvens toppnoteringar som partiordförande var i maj-juli 2013 då Socialdemokraterna i tre Demoskopmätningar noterades för i snitt 33,4 procents väljarstöd.

Nu har Socialdemokraterna rasat till i snitt 24,2 procent i de tre senaste Demoskopmätningarna.

– Det är slående hur bred nedgången är. S har backat i alla grupper. Det finns inga goda nyheter någonstans för Socialdemokraternas del, säger Demoskops analyschef Peter Santesson.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/flykten-s-mest-trogna-valjare-lamnar-lofven/

Det ser rejält mörkt ut för S framförallt i Norr. Jag tror att valet kommer att bjuda på stora överraskningar, inte bara för S dock, men det är tydligt att vi nu ser en början på PASOK-ifiering av det gamla arbetarpartiet.

Edit:

Tappet i Norrland är verkligen anmärkningsvärt: -16,5% från 47,6% till 31,1%!
Senast redigerad av arbetet 2018-08-20 kl. 08:21.
2018-08-20, 09:13
Medlem
Gizurs avatar
Fjärde mätningen i rad där KD är över spärren, i Inizios mätning dessutom över valresultatet 2014.

Vad har hänt? Vanliga stödröstarna som hjälper till, eller har EBT gjort bra ifrån sig på debatter/utfrågningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in