2018-08-18, 20:06
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Tycker du att faktumet att afs är nästan hälften så stora som sd på socialmedia gör att "mycket talar" för att afs ska komma in?

Vad är det du menar med stöd på social media, likes på Facebook? Ni som stöder afs verkar överdriva chanserna för att afs ska komma in. Vanligt folk vet, tack vare oseriös media, inte vilka afs är. Det krävs väl ca en kvarts miljon röster för att komma in i riksdagen i dagsläget? Jag tror faktiskt inte att ens 250 000 personer vet att AfS finns. De är självklara här på flashback, men är de det på annat håll också?

edit: jag kan såklart ha fel, men min bild är att vanligt folk inte vet vilka AfS är. Rätta mig gärna om jag har fel

Fler likes än KD och L på Facebook.
Återvandringsturné i 50 städer med 50-150 pers i publiken och massvis med förbipasserande som sprider ordet + livesändning på Facebook, Youtube och Twitter med flera tusen views.
Torgmötet i Göteborg och heldagen i Stockholm kommer dra till sig oerhört mycket uppmärksamhet.
AfS samlingstråd här på FB har nästan 1 milj visningar.
YouGovs OU med 4.7% (exkl Fi) för övriga.
AfS fick också gratisreklam av SVT https://www.svt.se/nyheter/val2018/forledande-logotyp-nar-alternativ-for-sverige-aker-runt-pa-turne

Jag säger inte att AfS kommer komma in i riksdagen, men en sak som är säker är att ordet sprids snabbt bland folket som är trötta på massinvandringens konsekvenser i samhället idag.
Senast redigerad av robotgura 2018-08-18 kl. 20:25.
Citera
2018-08-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
När SD kom in i riksdagen hade man 40k likes på facebook - Samma som AfS just nu.

AfS har redan sprungit om 2 av riksdagspartierna på Facebook. Chanserna är mycket goda!

Det finns på Unibet vadhållning om Fi får över 0,5 mandat eller inte.
AfS är visserligen starka i Stockholm, men det är så stort, och att få över 12 % blir mycket svårt för att komma in på lokala mandat i riksdagen?

Betvivlar starkt det kommer någon liknande bet om AfS?

Tiden rinner ut!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-18 kl. 20:13.
Citera
2018-08-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Framför allt borde AfS bildat länsavdelningar för partiet för minst ett år sedan.

"Medborgerlig Samling" är ett annat nystartat parti, men har länsavdelningar nästan överallt, som kan organisera lokala aktiviteter.

"Ny Demokrati" lyckades direkt, men det var att Bert och Ian kastade in ca 100 miljoner i dagens penningvärde av egna stålar!

Vadå, tror du inte att AfS har lokala aktiviteter? Det har de såklart, över hela landet. Jag är själv inte aktivist men det kan man se på sociala medier, att de möts upp i små lokala grupper och gör det de kan, t ex dela ut broschyrer, pratar med folk osv. De har olika områden och sedan har de en gruppledare för varje område.

Vidare är det en annan tid nu än då Bert o Ian startade Ny demokrati. Nu är förtroendet för gammelmedia raserat och alternativmedia har tagit över mer och mer, och det är på alternativmedia som AfS har en ständig närvaro.

Citat:
Det finns på Unibet vadhållning om Fi får över 0,5 mandat eller inte.
AfS är visserligen starka i Stockholm, men det är så stort, och att få över 12 % blir mycket svårt för att komma in på lokala mandat i riksdagen?

Betvivlar starkt det kommer någon liknande bet om AfS?

Tiden rinner ut!

Kollar man på oddsen så har FI mycket högre än AfS. Dvs enligt marknaden är det troligare att AfS kommer in än att FI kommer in.
Senast redigerad av TheStriptease 2018-08-18 kl. 20:17.
Citera
2018-08-18, 20:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Skulle onekligen vara en skräll om AFS kommer in i riksdagen. Jag vet inte vad jag ska tro om möjligheterna, men jag tror absolut inte att det är omöjligt. Minst 2% lär de i vart fall få. Skulle absolut tro att de blir större än FI. Självklart plockar de flest röster från SD, men SD är numera så etablerade att det egentligen inte gör så mycket om de tappar några procentenheter till AFS. Jag tror SD har goda chanser att bli störst ändå, då alltfler sossar och moderater röstar SD. Att bli störst är dessutom egentligen inte av avgörande betydelse, eftersom inget av riksdagspartierna säger sig vilja samarbeta med dem ändå. SD + AFS uppgift är egentligen bara att agera blåslampa på övriga riksdagspartier, främst moderaterna och socialdemokraterna. Jag skulle gissa att KD åker ur riksdagen efter valet. Även L kan vara snubblande nära. Polariseringen inom svensk politik blir bara starkare för var dag som går. Många tycker att SD:s politik inte räcker till.
Citera
2018-08-18, 20:16
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
https://trends.google.com/trends/explore?date=today%203-m&geo=SE&q=Alternativ%20f%C3%B6r%20Sverige,Sverige demokraterna

Se själva.
Citera
2018-08-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle onekligen vara en skräll om AFS kommer in i riksdagen. Jag vet inte vad jag ska tro om möjligheterna, men jag tror absolut inte att det är omöjligt. Minst 2% lär de i vart fall få. Skulle absolut tro att de blir större än FI. Självklart plockar de flest röster från SD, men SD är numera så etablerade att det egentligen inte gör så mycket om de tappar några procentenheter till AFS. Jag tror SD har goda chanser att bli störst ändå, då alltfler sossar och moderater röstar SD. Att bli störst är dessutom egentligen inte av avgörande betydelse, eftersom inget av riksdagspartierna säger sig vilja samarbeta med dem ändå. SD + AFS uppgift är egentligen bara att agera blåslampa på övriga riksdagspartier, främst moderaterna och socialdemokraterna. Jag skulle gissa att KD åker ur riksdagen efter valet. Även L kan vara snubblande nära. Polariseringen inom svensk politik blir bara starkare för var dag som går. Många tycker att SD:s politik inte räcker till.

Skulle direkt påstå AfS enda chans komma in i riksdagen är över 12 % i Stockholms kommun, eller Stockholms län.

Ungefär 60 % av partiets kandidater till riksdagen kommer förresten från dessa trakter.

Där jag bor i Småland lyser AfS helt med sin frånvaro på större marknader och stadsfester, och förmodligen ser det likadant ut överallt utanför Stockholm?
Citera
2018-08-18, 20:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Skulle direkt påstå AfS enda chans komma in i riksdagen är över 12 % i Stockholms kommun, eller Stockholms län.

Ungefär 60 % av partiets kandidater till riksdagen kommer förresten från dessa trakter.

Där jag bor i Småland lyser AfS helt med sin frånvaro på större marknader och stadsfester, och förmodligen ser det likadant ut överallt utanför Stockholm?

Det är 2018 nu. Väljer du parti efter vad du ser på marknader och stadsfester? Sociala media är den i särklassigt största kanalen att inhämta information idag. Alternativmedia vinner allt större terräng, samtidigt som gammelmedia tappar stort.

Jag vet inte om AFS klarar spärren, men skulle inte alls bli förvånad om de gör det. Jag tror i vart fall att de kommer få partistöd efter valet, för minst 2% tror jag absolut de klarar.
Citera
2018-08-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är 2018 nu. Väljer du parti efter vad du ser på marknader och stadsfester? Sociala media är den i särklassigt största kanalen att inhämta information idag. Alternativmedia vinner allt större terräng, samtidigt som gammelmedia tappar stort.

Jag vet inte om AFS klarar spärren, men skulle inte alls bli förvånad om de gör det. Jag tror i vart fall att de kommer få partistöd efter valet, för minst 2% tror jag absolut de klarar.

Men det är väl 2,5 % man skall få för att erhålla statligt partistöd på ett antal miljoner per år?

Du underskattar absolut personlig närvaro, för att locka röstare.
Men 95 % av valarbetarna för olika partier är lokala till kommunfullmäktige, och dessa försöker givetvis också svara på frågor samt locka till sig riksdasröster till sitt parti.
Citera
2018-08-18, 20:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men det är väl 2,5 % man skall få för att erhålla statligt partistöd på ett antal miljoner per år?

Du underskattar absolut personlig närvaro, för att locka röstare.
Men 95 % av valarbetarna för olika partier är lokala till kommunfullmäktige, och dessa försöker givetvis också svara på frågor samt locka till sig riksdasröster till sitt parti.

2,5% stämmer ja. På kommunala planet är givetvis AFS mycket svaga eftersom de inte etablerat någon sådan organisation, i vart fall inte i större omfattning. Jag tror inte särskilt många bestämmer sig för vilket parti man ska rösta på genom dörrknackning av kommunala företrädare, eller valstugor.

De allra flesta väljare kan inte ens räkna upp tre kommunala politiska företrädare. Många vet vem som sitter som kommunstyrelseordförande och vilket majoritet som finns i kommunen, men sedan tar det tvärstopp. Engagemanget på kommunal nivå är generellt lågt och det gäller alla partier.
Citera
2018-08-18, 20:54
Medlem
erikp121s avatar
Citat:

AfS är starka i Stockholm. Stockholm är ett nationalistiskt fäste i mångt och mycket. Sedan skåningarna tog över SD ser vi ju vad som hänt...
Citera
2018-08-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
AfS är starka i Stockholm. Stockholm är ett nationalistiskt fäste i mångt och mycket. Sedan skåningarna tog över SD ser vi ju vad som hänt...

Slår absolut inte ner på stockholmare, men tycker det är synd inte AfS försökt förankra sitt budskap och parti vidare i riket.

Ingen hade varit gladare än jag ifall AfS idéer vinner gillande i hela landet!
Citera
2018-08-18, 21:39
Medlem
AfS innehar andraplatsen för antal interaktioner på Facebook v33. Dom har väl hållit andraplatsen i stort sett hela tiden, bortsett från någon vecka där dom varit 3a.

https://twitter.com/AfS_riks/status/1030872978496602113

Så på Sociala medier är AfS framgångsrika och även inom Alt-media men saknar "draghjälp" av MSM. Vi får se hur långt det räcker men jag tycker att det ser ganska lovande ut att klara spärren.
Senast redigerad av Milton-E 2018-08-18 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in