2018-08-16, 15:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Hade det inte varit enklare att sälja bilen och sluppit självrisken?
Det har ju hänt något med bilen, motorn rasat eller så, en skrotad import som man lyckats registrera, eller liknande som gör det värt några 100.000 kr att bränna den.

Jag har läst gissningar från försäkringsbolag att upp till 50% av alla brända bilar är försäkringsbedrägeri.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-16 kl. 15:36.
Citera
2018-08-16, 15:31
Avslutad
Nu när de har gått ut med vad som kan tolkas som politiska motiv så borde brottet kunna klassas som terrorbrott? Även om folk förknippar terrorism med mord och dylikt, men det måste väl inte ens handla om fysiskt skadade eller döda för att klassas som det?

Jag säger inte tvärsäkert att det kan klassas som det, bara att det kanske är möjligt.

I alla fall enligt definieringen på Wikipedia: (Men vet ej hur det är formulerat i lagboken)

”Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar”

Att flera har valt att fly landet tyder ju kanske också på att de själva ser detta som ett grövre brott än ”vanliga” bilbränder? (Särskilt om kopplingar till flera av bilbränderna kan bevisas) Flera misstänkta har ju även utfört rätt grova brott innan utan att försöka fly.
Citera
2018-08-16, 15:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Problemet med teorin om miljonbilar i knarkkretsarna är att du inte kan hämta ut någon försäkringspremie för en bil du inte äger. Du kan inte äga en bil värd 500k om du har skulder hos fogden eller går på bidrag. Någon kan äga bilen, men inte Du.
Jag får anta att samtliga brända bilar polisanmäls, inklusive en värdering. Polisen bör ganska dessa. Om det finns 1-5 bilar av dessa med riktigt högt värde 500k eller så, och någon ägs av Ahmed utan årsinkomst, eller en bilmålvakt, så har man uppstarten till detta dåd där. Den personen hade jag spanat på. Inte osannolikt att han dessutom är knarkhandlare på högre nivå och t.ex förser 20-åringarna. Nu fick han för sig att utnyttja dem även för försäkringsbedrägeri.

Anledningen till mina spekulationer är att jag inte kan få ihop att några invandrade 20-åringar utan skolbetyg kan göra detta dåd exakt som det ser ut på videon. Det måste ligga någon äldre bakom, en organisatör, en motivator. Killarna vet mycket väl att det är grannens morsa som får bilen uppeldad.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-16 kl. 15:39.
Citera
2018-08-16, 15:37
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Angående de här tre misstänkta gärningsmännen, vilka utgör en bråkdel av de dussintals som var inblandade i bränderna:

* Finns det några uppgifter om hur de tre männen har identifierats. På alla filmer är männen maskerade.
* Hur stor är chansen egentligen att de tre männen kan bindas till brotten?

Givetvis endast syndabockar!

Om makten ligger bakom, självklart kommer man inte fånga en endaste av förövarna...

Att tro något annat är fullständigt naivt!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-08-16 kl. 15:41.
Citera
2018-08-16, 15:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Om det är droger (minus de i Sverige allmänt accepterade såsom nikotin, koffein etc.) som får folk att begå brott, varför begår då inte vita i Holland många fler brott än vita i Sverige? Holland och de delstater i USA som har legaliserat cannabis borde vara laglösa infernon om din hypotes stämmer. Det här handlar om ras och inget annat.
Nu vet jag inte om du varit i Amsterdam eller ens sett det på vykort. Amsterdam är den huvudstad näst efter Luxemburg där det begås flest mord i Västeuropa så din så kallade statistik har du nog hämtat från en annan planet.

Mycket av anledningen bakom det höga antalet mord i Amsterdam kopplas till de krig som pågått mellan yrkeskriminella gäng. Hur tror du att dessa yrkeskriminella gäng försörjer sig?
Citera
2018-08-16, 15:41
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag får anta att samtliga brända bilar polisanmäls, inklusive en värdering. Polisen bör ganska dessa. Om det finns 1-5 bilar av dessa med riktigt högt värde 500k eller så, och någon ägs av Ahmed utan årsinkomst, eller en bilmålvakt, så har man uppstarten till detta dåd där. Den personen hade jag spanat på. Inte osannolikt att han dessutom är knarkahandlare på högre nivå och t.ex förser 20-åringarna.

Anledningen till dessa spekulationer är att jag inte kan få ihop att några invandrade 20-åringar utan skolbetyg kan göra detta dåd exakt som det ser ut på videon. Det måste ligga någon äldre bakom, en organisatör, en motivator.

Ja inte importerar de kokainet och rökat genom att köra stulna mopeder till Holland direkt?
Självfallet är det order från högre upp i rangordningen och min gissning för att se till det skapas stora rubriker. Detta för att se till polisresurser kopplas in som kunde använts till bättre saker, typ spaning.

Inte helt omöjligt att tänka sig att 100 kilo mindre kokain var tvunget att ersättas. Alltså kör man en rödridå (på riktigt) och hela Sverige tittar åt ett håll. Man hoppas alltså att fokus ligger på detta vilket gör det enklare att få in ersättningen.

Dock bara min gissning. Annars är det ju helt klart Putin som beordrat detta, han hatar Göteborg och vill invadera Trollhättan bara för att det stavas knasigt på kyrilliska.
Citera
2018-08-16, 15:44
Medlem
den kriminelle säger till media " Myndigheterna behandlar oss som djur då ska vi bete oss som djur"

i själva verket beter sig kronjuvelerna som djur i hemländerna runt Menaöstern med konflikter som eskalerar till inbördeskrig.

i hemlandet klarar man inte längre att hantera problemen som utvecklas till krig och man beslutar sig för att fly till ett annat land.
man har hört talas om landet Sverige som ett oskyldigt paradis som släpper in allsköns drägg från jordens alla hörn.

med krokodiltårar sittandes hos Migrationsverket får man PUT på falska premisser.
som svensk medborgare kan det vara svårt att bli utvisad om man begår brott.

när man beter sig som djur i hemlandet så beter man sig som odjur i det nya hemlandet!

Sverige begick ett stort misstag som öppnade helvetesportarna och fel folk vällde in.

odjuren har kommit för att stanna!
Senast redigerad av pinguinen 2018-08-16 kl. 15:46.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastodon111
Chansen/risken att de är med i SD eller NMR än nog ca 1 på 5 miljoner i detta fall.

Precis alltid tyder på att detta är unga smågangsters.

Spela på lotto istället, då kan du ju varje fall vinna pengar.

Har du inte läst den här artikeln?
https://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/

Unga smågangsters har inte kompetensen att få ihop en sån här enormt koordinerad, välorganiserad, synkroniserad attack, 10 orter samtidigt, bara glöm det!

De som beställt detta befinner sig högt uppe i pyramiden - politiska förtecken!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-08-16 kl. 15:56.
Citera
Medlem
hum.by.666s avatar
En man i 20-årsåldern begärs häktad misstänkt för mordbrand och våldsamt upplopp. Han är misstänkt för att ha satt bilar i brand på flera platser i Göteborg under måndagskvällen. En annan ung man som anhölls har släppts, men är fortfarande misstänkt.

/.../

Målnummer i Göteborgs tingsrätt B 10783-18

http://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/en-person-begars-haktad-for-bilbrander-i-goteborg,c2594066
Citera
2018-08-16, 15:48
Medlem
BorgeHs avatar
Det var roligt att läsa i Expressen att bilbrännarna hade några motiv:
• Polisen är brutal och trakasserar människor utan grund.

• Socialtjänsten rycker bort barn från deras familjer.

• Det är orättvist att övervakningskameror sätts upp i fattiga områden men inte i rika.
Jag trodde de bara var sura för att öppettiderna på fritidsgården ändrats eller att bidraget kom en dag för sent. Skönt att läsa att det finns djupare motiv hos dessa low-life.

Naturligtvis skall inte polisen trakassera dem. Nej, de skall använda maximal våldskapacitet mot dem. Visa dem praktiskt att man kan träffa en bilbrännare med ett enda skott i hjärtat innan en bil antänds på 200 meters håll med en polis-krypskytt på ett tak.

Naturligtvis skall inte barn ryckas bort från blatte-familjer. Nej, hela familjen skall splittras och sättas i omskolningsläger i Norrlands inland i väntan på deportering till deras sand-hemland.

Naturligtvis skall inte enbart övervakningskameror uppsättas i blatte-täta områden. Alla dessa kriminella blattar skall förses med fotboja med sprängsats. Tar de bort bojan sprängs benet av. Vi behöver veta om de bryter sina utgångsförbud, som de skall tilldelas efter första kriminella förseelsen.
Citera
2018-08-16, 15:52
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nu vet jag inte om du varit i Amsterdam eller ens sett det på vykort. Amsterdam är den huvudstad näst efter Luxemburg där det begås flest mord i Västeuropa så din så kallade statistik har du nog hämtat från en annan planet.

Mycket av anledningen bakom det höga antalet mord i Amsterdam kopplas till de krig som pågått mellan yrkeskriminella gäng. Hur tror du att dessa yrkeskriminella gäng försörjer sig?

Nu vet jag inte hur mycket du vet om Amsterdam men enligt statistiken är det inte alls som du säger.

Amsterdam 2017: 11 mord i stan av 132 i landet:

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80202NED&D1=89&D2=0&D3=0&D4=a&D5= a&HD=160727-0933&HDR=T,G2,G1,G4&STB=G3

Här har du 2015: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/8516121/Intentional+homicide+victims/c2f4298b-dda6-493d-9e12-38774785602b?t=1519230294484

Får nog ändra ditt inlägg rätt bra faktiskt:

http://www.euronews.com/2018/02/22/baltics-are-murder-capital-of-europe-report-finds

Citat: "The lowest number of intentional homicide victims relative to population was recorded in Austria (0.51), the Netherlands (0.62), Spain (0.65), the Czech Republic (0.75) and Italy (0.77)."

Hur fick du ihop det där?
Citera
2018-08-16, 15:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanotto
Du underskattar Sveriges IS krigare

IS, som avslöjats vara en skapelse av CIA, precis som föregångaren al-Qaida...

Vad skulle IS vinna på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in