2018-08-15, 13:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nu är min källa en mycket omtyckt och flitigt anlitad paneldeltagare i SVT, han är även gymnasielärare och skribent med ett stort socialt patos. Det var hans krönika som fick upp ögonen på mig om hur det verkligen förhåller sig. Någon annan källa gällande bilbränderna har jag inte.

Enoch.Thulin - Du verkar iaf lite koll på mina tidigare inlägg här på Flashback.

Så nu till min källa, som är en idag publicerad krönika som hyllas på bl.a Facebook (över 700 delningar):

Kod:
Skribenten är gymnasielärare i svenska, religion och etik. Han är också deltidsmusiker och har nyligen startat You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att med pedagogiska reflektioner tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor. Han har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han medarbetar emellanåt på DN Kultur.

Källan: LÄNK

/Provokatör
Hela upplägget är ett perfekt bevis för att Poes lag håller.
Citat:
Utan en tydlig indikation på författarens avsikt är svårt, eller omöjligt, att se skillnad på ett uttryck för uppriktig extremism och en parodi på extremism.
Nu har jag läst dig tidigare & förstod att det var parodi från din sida. Men när det gäller originalartikeln som du citerar ifrån så är jag faktiskt osäker. Kan någon, på riktigt, vara så förvirrad som Andreas Magnusson framstår? Eller trollar han?

Siten "Paragraf" drivs av Dick Sundevall. Som på sin tid var partisekreterare i SKP.
Vilket kanske kan ge en fingervisning om inriktningen.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-08-15 kl. 13:23.
Citera
2018-08-15, 13:19
Avslutad
En tanke angående att vissa konstant drar upp att hälften av bilbränderna handlar om bedrägerier... Vad spelar det egentligen för roll för lokalborna som inte har något med bedrägerierna att göra!?

Blir situationen vi ser från exempelvis Frölunda mindre obehaglig om random bilar eldas upp jämfört med om det ligger ett bedrägeri bakom det hela?

Det är väl ändå något rasistiskt att utgå ifrån att alla familjer som bor där skulle ha någon som helst koll på vad attackerna handlar om, och på så sätt vara mer ”förberedda” och veta om att de är ofarliga och att man inte kommer få ens bil uppeldad.

Jag tror inte direkt heller att man knackar dörr innan: ”Hejsan, vi är ett kriminellt gäng som bara ska hjälpa dina grannar med några bilbedrägerier ikväll, så inget att oroa sig över när det börjar brinna och smälla. Det är alltså inga skjutningar ikväll”.

Dessutom är det ju bara än värre om senaste bränderna handlar om bedrägerier. Jag antar att det dels är ett brott att betala kriminella för att begå brott från första början, tvivlar på att det har någon betydelse att de ska elda upp ens egen egendom. Därefter begås brott genom att man blåser försäkringsbolag. Låter som tre olika brott begås i ett för mig, eller minst två.

Att skapa otrygget och oro bland folk (som i Frölunda) blir nog inte heller mer lagligt bara för att bränderna hypotetiskt handlar om bedrägerier.

Men visst, statistiskt sett handlar nog många bilbränder om att kriminella utför bedrägerier. Toppen, då är det ju bara att elda på bland alla oskyldiga familjer som bor där omkring! :-)
Citera
2018-08-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsaklart
Bra förslag. Jag har suttit som nämndeman i många år. Fängelse och andra påföljder skrattar dom bara åt. Men när det blir snack om utvisning då blir dom nervösa. Enda som funkar

Stefan Östrogen velar och velar. Förelår kameror och mer poliser istället. (bygga polisstat)
Kalrn är helt väck. Det finns redan färdiga rapporter i Danmark sedan 15 år tillbaka. Finns tom hela böcker av danska psykologer i ämnet. DET ENDA SOM FUNGERAR ÄR ATT UTVISA, ÅTERKALLA MEDBORGARSKAP OCH VRÄKA DYSFUNKTIONELLA FAMILJER FRÅN DE OMRÅDEN DE FÖRSTÖR.

https://www.expressen.se/gt/polisforslaget-porta-de-grovt-kriminella-fran-deras-omraden/

Men Löfvén han lyssnar på batik-kärrringar, Byråkrater och Bonniers.
Citera
2018-08-15, 13:22
Medlem
welcometorealitys avatar
Så det var Turkar som brände bilarna, tre är gripna av de sju som härjade på Frölunda torg.
Citera
2018-08-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Har för mig att man såg i flera videos att dom slog sönder rutan, in med en skvätt bensin och sen slängde in en banger för att antända.

Dvs 2 misstag. Alla börjar filma pga smällarna & tryckvågen släcker elden.
Citera
2018-08-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Så det var Turkar som brände bilarna, tre är gripna av de sju som härjade på Frölunda torg.

Vet inte. Tyckte en del hade samma kroppspråk som somalier på filmen. Lite ADHD spattigt liksom. Men sannolikt hade de laddat innan med xanor och tjack typ.
Citera
2018-08-15, 13:26
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Bra förslag. Jag har suttit som nämndeman i många år. Fängelse och andra påföljder skrattar dom bara åt. Men när det blir snack om utvisning då blir dom nervösa. Enda som funkar

Så är det ju
Utvisning är det enda som hjälper
Fängelse i några månader fungerar inte då det är en merit i deras umgänge och sedan fortsätter de bara när de är ute igen.
Verkar inte som politikerna förstår hur det är och hur dessa grabbar tänker
Jag tycker det är en självklarhet att utvisa om de inte sköter sig
Deras uppehållstillstånd eller tillfällliga medborgarskap dras tillbaka vid brott av den här typen

Sedan kommer de som säger vart ska man utvisa om de är födda i Sverige
De är inte födda i Sverige utan kom hit med sina föräldrar i början av 2000-talet då den stora invandringen började typ 2004 -2006 och då var det några år gamla.
Senast redigerad av Krickedixan 2018-08-15 kl. 13:38.
Citera
2018-08-15, 13:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är dax att vi i Sverige ändrar lagen så svenskt medborgarskap går att återtas vid brott. Vid grövre brott eller upprepande brott ska ALLTID utvisning vara det första alternativet på dessa personer. Det är som du säger det enda straffet de verkligen är rädda för.
Citera
2018-08-15, 13:32
Medlem
letspanics avatar
Citat:

Kan mycket väl även vara kurd eller Syrier.
Citera
2018-08-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vet inte. Tyckte en del hade samma kroppspråk som somalier på filmen. Lite ADHD spattigt liksom. Men sannolikt hade de laddat innan med xanor och tjack typ.

Ja restless legs o råna guldsmed-stil ,syns på håll ,typiskt babbe pundare
Citera
2018-08-15, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Den som blev stoppad i Turkiet borde väl snart sitta på ett plan tillbaka. Kanske läge att stå & filma alla ankomster från Turkiet för att se om någon i handfängsel kommer av. Kanske man man få en snabb intervju med Pyromanturken ute i ankomsthallen?
Citera
2018-08-15, 13:38
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Var är polisen någonstans? De fick ju hålla på rätt länge utan att någon polis dök upp.
Folk hann ju ner och flytta bilar om jag förstod det hela rätt.

För det första så kan inte polisen teleportera sig, precis som de sa, det finns enormt många stora parkeringar i området.

Att folk flyttar bilar syns inte i klippet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in