2018-08-14, 18:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, men vanligt folk var väldigt pratglada ute i Västra Frölunda idag. Jag besökte brandplatserna och på allihop samlades det medborgare som kände behov att prata med varann. Flera har sett gärningsmännen på nära håll innan de slog till, och gett sina vittnesmål till Polisen. Signalementen var tveklöst sådana att man direkt kan uteslutande svenskar i nån form av false flag op.

Det var blandad känslor av sorg och ilska, men inte särskilt mycket rädsla ändå.

Det finns säkert en gräns för dem med och när det var så pass många bilar så kanske folk fick nån gemensam fiende
Citera
2018-08-14, 18:14
Medlem
Undrar hur desperata svenska makthavare är?
Finns det risk att de "ber" billbrännare att säga att de gjort detta på uppdrag av Åkesson, Kasselstrand, Putin etc? Mot löfte om sänkt/inget straff?
Sen kör man hårt denna "version" före valet i alla tidningar och säger att det var påhitt några dagar efter valet. Är detta möjligt?
Citera
Medlem
E-R-N-S-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gn11
Ryska spioner som försöker ge en dålig bild av Sverige och påverka valet?

Detta är Kremls verk.
Behövs knappast det gör blatteriet så bra själva.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
det här känns mer och mer som politiskt aktion inför valet ....

sedan vilka som har gjord det kan diskuteras
Citera
2018-08-14, 18:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Jag tycker det är viktigt att Statsministern sätter ned foten och talar om vad som accepteras från samhället. Där är han tydlig.

Det kan man tycka, själv tycker jag att det är något av en självklarhet. Däremot är det oerhört problematiskt, enligt mig (du verkar vara av annan uppfattning?), att man faktiskt också gör något åt saken. Ett felande i att göra något åt saken gör att det som sägs senare helt saknar trovärdighet.

Dvs -- det Stefan Löfven säger saknar trovärdighet då han uppenbarligen inte haft några som helst avsikter att göra något åt saken. Var är annars handlingsplanen och var är utredningen om vilka resultat detta har givit? Stefan Löfven och hans regering har trots haft 5 år på sig sedan det jag länkade till inträffade (ja, jag skrev initialt fel årtal; årtalet skulle givetvis varit år 2013).
Citera
Medlem
http://forumbilder.se/H7PKA/a99cd8e1-7f9f-4e2c-b949-d63ba87768ae
Senast redigerad av gurzio 2018-08-14 kl. 18:18. Anledning: Länken funkade ej
Citera
Medlem
Gabriel2017s avatar
Såg på Rapport nu 18:00, de gav bilbränderna några minuter, samt så sa de att det var nu 150 bilar som hade förstörts, samtidigt, vid 21:00. Löfven var arg! Att vara arg, det brukar vara hans åtgärd. Sedan vänder vi blad, till nästa gång, då är Löfven ännu argare, tills nästa gång...då är han verkligen...
Det som sker kan ju klassas som terroristbrott, då jäklar, då blir Löfven ännu argare...fortsättning följer.
Citera
2018-08-14, 18:16
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Påminner om mitt möte med en tjej i min mammagrupp på BVC idag. Familjen har en 8-månaders och lever riktigt knapert. De hade precis köpt en ny bilbarnstol för 4700kr! Den brann upp i natt. Tycker så jääävla synd om dom, maximal otur. Vi i mammagruppen ska samla ihop pengar till en ny bilbarnstol. De har ju dock ingen bil nu heller...
Om man har det knapert så köper man fan inte en bilbarnstol för 4700;-

Men bra att ni hjälper till
Citera
2018-08-14, 18:18
Medlem
Julskinkatos avatar
"militära manövrar" koordinerat osv osv.

Om något verkar koordinerat så är det politikernas reaktion som verkar koordinerad. Från alla möjliga håll kommer foliehattssvammel om ryssar och högerextrema.

Att kriminella invandrarungdomar har eldat bilar de senaste 10 åren skiter man som vanligt i pga händer inte på södermalm el liknande.

Populistiskt och sjukt oseriöst av sosse och C skocken
Citera
2018-08-14, 18:18
Medlem
Detta är alldeles uppenbart att detta är iscensatt av islamistiska krafter alldeles oavsett om babbeynglen inser det själva (förmodligen inte) eller inte. Någon har betalat (på omvägar) för att få det gjort. Man vill tvinga politikerna/polisen att agera kraftfullt och framstå som handlingskraftiga inför valet. Taktiken har tidigare använts av diverse terrororg. tex. RAF som ville "bomba fram den tyska statens fascistiska grimas".

Det kommer mer, var så säkra! Nya order kommer ges till polisen och då menar jag inte dialogpolisen. forts. följer....
Citera
2018-08-14, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet med utanförsområden är den där jävla tystnaden när det kommer till vittnen. Alla vet säkert inte vilka det är men förmodligen en hel del men de vill inte bli inblandade men kräver ändå att staten och polisen ska lösa problemet. Majoriteten av de som bor där vill nog ha det lugnt och städat.
Tystnaden är definitivt ett problem. Men det hör nog delvis ihop med att oskyldiga invånare (med rätta) ser sig svikna av polis och rättssamhället, de ser ju att ligisterna släpps ut gång på gång...

Det ska mycket till då för att folk ska börja vittna hur som helst (och därmed få hot på sig), när man under en lång tid har sett att ingenting händer ändå. Det blir såklart en ond cirkel då.

Och första steget måste nog då bli en mer närvarande polis, som ser till att de griper folk direkt på plats och återskapar någon form av förtroende.

Jag tycker inte att det ska vara upp till folket att lösa det, folk som ringer polisen ska kunna förvänta att polisen också dyker upp, som helst griper dom direkt.

I DN skrev man ju dessutom att polisen valde att INTE gripa ligisterna, utan de stod på plats och ”observerade och dokumenterade”. Inte direkt förtroendeingivande att vittna till poliser som mest bara står och tittar vid ett pågående brott :-) Det kanske finns en vettig förklaring till den strategin, det skapar likväl inget förtroende.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-08-14 kl. 18:22.
Citera
2018-08-14, 18:20
Medlem
Kekistans avatar
Ok, jag är inte en anhängare av teorin att det är ryssen som ligger bakom detta. Men är det verkligen en osannolik konspirationsteori som vissa här vill göra gällande?

Ryssland har intresse av att påverka valet i Sverige enligt den etablerade uppfattningen --> Ryssar startar en grupp där man hetsar och hejar lokala förmågor till bilbränning --> polariseringen i samhället ökar.

Jag tror för egen del, till 99%, att detta är ett verk av ortens egna ligister. Men ryssteorin är långt ifrån den sämsta konspirationsteorin jag hört talas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in