Citat:
Ursprungligen postat av
Noningra
Är det logiskt att jämföra bengalbränning med detta snudd på terrordåd?!
Och ja, polisen har inga problem med massarresteringar av supportrar. Här pratar de med föräldrarna... Arma Sverige.
Nej, jag personligen
ÄLSKAR bengalbränning, men det är ett annat forum.
Det jag menar är att rättssystemet är väl på snudd likadant om du befinner dig i närheten av en parkeringsplats där bilar brinner, eller på en fotbollsläktare där det brinner.
Och terrordåd skulle inte jag kalla det (kanske under punkt 1, men det är tveksam då de eldade bilar och uppenbarligen inte ville döda männsikor)
Enligt Hans Brun, terroristforskare på King College i London finns det 3 "kriterier" för att det ska klassas som terrorism.
"Det finns tre kriterier för att uppnå EU:s och Sveriges definition av terroristbrott. Det är handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:
1. Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer, enligt Säkerhetspolisen och Svensk författningsförsamling."
JAG personligen anser att det som hänt inte klassas som terrorism, men det är min åsikt.