2018-08-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Till er som tror att detta skulle vara en konspiration. Om det nu skulle vara en samordnad attack gjort av folk/organisationer/länder/aliens eller vad fan ni nu vill skylla på, som kommer utifrån. Hur smart är det då att avlägsna sig till fots ? speciellt om det skulle varit en attack sanktionerad från politiskt håll menar sannolikheten att åka fast är ju betydligt högre än om de stuckit iväg på ett fordon när de väl satt fyr på bilarna. Dessutom, om du skulle åka fast får ju attentatet snarare motsatt effekt då informationen om vem som utförde det skulle läckas på 5 minuter.

Det behöver inte vara en Jason Bourne-nivå på organisationen för att det ska vara en sk konspiration. Det räcker med att de kommunicerar på snapchat eller facebook och bestämmer sig för att göra upplopp samtidigt.
Citera
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
(FB) Ca 100 kg kokain beslagtaget i Göteborgs hamn

Intressant hade jag inte en aning om satan 100 keys kola! Då låter det mycket troligt att dom kriminella ägarna till kolan har gjort dessa urartade attackerna som en hämnd på det beslagtagna kokset. Låter ju mer rimligt faktiskt. Hände väl något liknande för något år sen nu när jag tänker på det.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag pratade med en man som fått sin bil uppbränd. En svensk herre i 60-årsåldern. Han fotade och var osäker på var han hade registreringsbeviset. Han tror det låg i bilen, och utan det kunde han ju inte beställa bortforsling. Jag frågade om hans försäkring täcker det här men bilen var över 10 år och han hade därför endast valt trafikförsäkring. Han såg rätt uppgiven ut gubben.

Påminner om mitt möte med en tjej i min mammagrupp på BVC idag. Familjen har en 8-månaders och lever riktigt knapert. De hade precis köpt en ny bilbarnstol för 4700kr! Den brann upp i natt. Tycker så jääävla synd om dom, maximal otur. Vi i mammagruppen ska samla ihop pengar till en ny bilbarnstol. De har ju dock ingen bil nu heller...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Hanterar du kokain i bulk är det väl inte bara sannolikt, utan helt självklart att du har goda kontakter i den undre världen?

Klart det är så men det är också en jävla risk man tar. Speciellt med något som detta som tar så mycket uppmärksamhet.

Ska försöka höra mer om detta dessa dagar bland grabbar som vet lite mer i Gbg.

Jag vet mycket väl hur det går till.. Men behöver inte vara folk från Göteborg som har beställt det.
Senast redigerad av brigade 2018-08-14 kl. 17:44.
Citera
2018-08-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Är det logiskt att jämföra bengalbränning med detta snudd på terrordåd?!

Och ja, polisen har inga problem med massarresteringar av supportrar. Här pratar de med föräldrarna... Arma Sverige.

Nej, jag personligen ÄLSKAR bengalbränning, men det är ett annat forum.

Det jag menar är att rättssystemet är väl på snudd likadant om du befinner dig i närheten av en parkeringsplats där bilar brinner, eller på en fotbollsläktare där det brinner.

Och terrordåd skulle inte jag kalla det (kanske under punkt 1, men det är tveksam då de eldade bilar och uppenbarligen inte ville döda männsikor)

Enligt Hans Brun, terroristforskare på King College i London finns det 3 "kriterier" för att det ska klassas som terrorism.

"Det finns tre kriterier för att uppnå EU:s och Sveriges definition av terroristbrott. Det är handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:
1. Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer, enligt Säkerhetspolisen och Svensk författningsförsamling."

JAG personligen anser att det som hänt inte klassas som terrorism, men det är min åsikt.
Senast redigerad av Krukkula 2018-08-14 kl. 17:52.
Citera
2018-08-14, 17:39
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
"en 16-åring och en 21-åring anhållits misstänkta för grov morbrand." - expressen

Jaha. Då ska det serverats bullar och saft kan tro. Om de överhuvudtaget häktas på riktigt och blir slutligen dömda lär det bli som vanligt i Sverige: löjeväckande straff, i synnerhet för den yngre förmågan.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-R-N-S-T
Muhammed?
Jag vill inte stigmatisera och peka ut någon.

Det finns många möjligheter
Citat:
Namnet translittereras även som Muhammed, Muhamed, Mohammed, Mohammad, Mohamed, Mahmud, Mahommed, Mehmet, Mehmed och Mahomet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Muhammad_(namn)
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fair maskering, fair lokala förmågor, bilbränder är deras väg in i arbetslivet som allmänt känt. Men 2 saker hänger jag fortfarande upp mig på.

- varför bangers? de brukar använda dessa mot polis/personer inte när de springer runt och eldar upp bilar då vill de ju undgå upptäckt (se Husby kravallerna tex)

- varför samordnat på olika platser? Lokala kids kan vara sur och ha sina vendettor men inte på 3-4 ställen ur tomma blå samtidigt, brukar ta en dag eller två att stimulera andra områden när de upptäcker polisen är upptagen på första.

- varför i dagsljus? Efter mörkrets inbrott 22-01 är officiell upploppstid (sen historiskt)

Sammantaget verkar de vilja synas och höras av alla som är vakna.. vilket är ovanligt. Terror genom att visa vem som styr eller hotfullt budskap? Fast det är inget kidsen hittar på isf är det nån som styr och då kan det upphöra lika snabbt som det startade (nån de vill ha frisläppt t.ex, i Sydamerika är det vanligt om en gängledare åker in, gator och polisstationer brinner tills gangstern är släppt och sen är alla nöjda o glada som inget hade hänt)

1. Ja, det är tämligen solklart att dessa haft en explicit vilja att dra till sig uppmärksamhet. Däremot går detta inte emot de gängse tidigare händelserna där polisen också pratar om folk som söker uppmärksamhet. Vi vet t ex sedan tidigare att medial uppmärksamhet har fallit ut i att ännu fler bränder har startats. En gammal artikel från 2010 där polisen antyder att själva uppmärksamheten i sig verkar vara ett ändamål: http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2010/februari-2010/Sa-jobbar-polisen-efter-branderna/

Du kan säkerligen hitta fler artiklar som ger stöd åt idén om att själva uppmärksamheten i sig är ett ändamål.

2. En idé rör knarktillslaget, en annan att polisen tydligen ska ha börjat ta i med hårdare tag mot gängen. Den senare låter mer trovärdig då vi tidigare har sett polisiära försök att stävja brott eller gripa människor skyldiga till brott mynnat ut i vad som kallas "oroligheter":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Upploppen_i_Stockholm_2013

3. Anledningen är förmodligen av mer slumpartad natur, folk har ätit klart sin middag mm. Spåret som gör gällande att det hela organiserades med någon typ av miltär precision är ganska löjlig då detta förutsätter att vanligt folk inte klarar av att använda saker som SMS eller sociala medier.
Senast redigerad av sinewave 2018-08-14 kl. 17:44.
Citera
2018-08-14, 17:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Centerpartist sprider alltså Fake news.
https://www.facebook.com/johan.hedin.71/posts/10157635427056124

Han har ingen aning om vilka detta var. Men sett till tidigare som bränner bilar är det alltid blattar. Ändå skapar alltså politiker Fake news om något de hoppades skulle vara sant. Även efter polisen sagt att det handlar om lokala gäng med inga politiska skäl. Det är väl bara som vanligt att 5000 fritidsgårdar skulle lösa detta...
Citera
2018-08-14, 17:45
Medlem
Nu skriver ju tidningarna att lokala talanger börjat gripas.

Det KAN såklart vara rysk påverkansoperation.
Högerextrema kan vi glömma.

Ockhams rakkniv säger att det är kaosblattar som har sista veckan innan skolstart, skolor och dagis nästa och spridning till de andra 52 utsatta områdena om 1,2 3...

Jävligt dåligt av vänstern att försöka måla det på SD, dom har fan ingen skam i kroppen alls.
Först öppnar dom gränserna på vid gavel och när det går åt helvete skyller dom på de enda som vill styra upp det och förbättra, SD

Men det slår ju nu/snart tillbaka och så får SD 5% till i valet tack vare detta. Afghanerna var ju den andra stora valarbetaren.
Citera
2018-08-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
Enligt Hans Brun, terroristforskare på King College i London finns det 3 "kriterier" för att det ska klassas som terrorism.

"Det finns tre kriterier för att uppnå EU:s och Sveriges definition av terroristbrott. Det är handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:
1. Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer, enligt Säkerhetspolisen och Svensk författningsförsamling."

JAG personligen anser att det som hänt inte klassas som terrorism, men det är min åsikt.

Det är lätt att se att Hans Bruns kriterier för terrorism är uppfyllda. Det räcker med att ett av kriterierna är uppfyllda. Alla tre behöver inte vara uppfyllda samtidigt.

Kriterium #1: Bilbränderna görs för att gängen vill injaga allvarlig fruktan i de boende i området.
Kriterum #2: Bilbränderna görs för att ta resurser från polisen och därigenom tvinga polisen att avstå från att utföra annan brottsbekämpning.
Kriterium #3: Bilbränderna görs för att förstöra grundläggande ekonomiska förhållanden i området (t.ex. privat bilägande och försäkring) samt störa sociala strukturer (t.ex. samhällets våldsmonopol)

Samtliga kriterier är alltså uppfyllda, det räcker att ett kriterium är uppfyltt och därför har vi att göra med terrorism.
Citera
2018-08-14, 17:47
Medlem
E-R-N-S-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Är det logiskt att jämföra bengalbränning med detta snudd på terrordåd?!

Och ja, polisen har inga problem med massarresteringar av supportrar. Här pratar de med föräldrarna... Arma Sverige.
Verkligen, smärtsamt tydligt att dessa krakar med utanförskapssymptom kräver extra mjuka silkesvantar, hoppas bara dialogpolisen har laddat upp med stresståliga tolkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in