2018-08-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, det jag har fetmarkerat i din text stämmer inte, det här är endast spelulationer, man VET INTE om han promenerade med Helena på bron eller inte.
Att PW och MÖ valde att belysa just "brovittnets" tips i radioserien betyder egentligen ingenting.
Det övriga som dom berättade om denna persons förehavanden under kvällen stämmer dock - MEN då uppstår ett stort frågetecken: Vad är det som är konstigt med att en kompis som bär pilotglasögon var med på förfesten? att han delade taxi med HA och UA?, var det konstigt att han betalade inträdet när HA hade glömt sin plånbok? att han fortsatte festa på stadt med Helena och andra gemensamma vänner? var det konstigt att han erbjöd sig att betala ett samtal åt sin vän? var det konstigt att han och HA lämnade stadt samtidigt vid stängning efter att dom hade umgåtts hela kvällen? Svar nej, det ENDA som gör att man kan bli misstänksam mot denna person är OM nu MMPG verkligen sågs promenera tillsammans med Helena på Marieholmsbron efter kl. 02. Men om detta verkligen skedde vet man ju alltså inte. Vad man däremot VET, med säkerhet, det är att Jenven ser tipset som "ytterst osäkert" och att GW verkar förkasta det helt.
Man vet också att han har:
1 Ljugit i förhör/ändrat sin berättelse.
2 Påstår sig ha minnesluckor under den kritiska tiden.
3 Var sjukskriven veckan efter HA försvinnande.
4. Inte har något alibi.
5. "Klängde"/gjorde närmanden på HA inne på statt.
Citera
2018-08-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
4. Inte har något alibi.

Var den som pekats ut som sällskap åt Helena på bron .

I chatten frågar även en person om han nu gått m Helena på bron ? Och hon sedan är försvunnen dagen efter ? Borde då inte denna man varit extra tillmötesgående på förhör eftersom han kunnat ev givit viktiga uppgifter om Helena?
Svaret från Mats / Pernilla Jo man tycker ju det ? Och det är där saker inte riktigt stämmer , hans historier -92 och 2006 stämmer inte överens .
Citera
2018-08-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Var den som pekats ut som sällskap åt Helena på bron .

I chatten frågar även en person om han nu gått m Helena på bron ? Och hon sedan är försvunnen dagen efter ? Borde då inte denna man varit extra tillmötesgående på förhör eftersom han kunnat ev givit viktiga uppgifter om Helena?
Svaret från Mats / Pernilla Jo man tycker ju det ? Och det är där saker inte riktigt stämmer , hans historier -92 och 2006 stämmer inte överens .

Ber om ursäkt ! Förhören var -92 och -98 .
Citera
2018-08-14, 16:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej, det jag har fetmarkerat i din text stämmer inte, det här är endast spelulationer, man VET INTE om han promenerade med Helena på bron eller inte.
Att PW och MÖ valde att belysa just "brovittnets" tips i radioserien betyder egentligen ingenting.
Det övriga som dom berättade om denna persons förehavanden under kvällen stämmer dock - MEN då uppstår ett stort frågetecken: Vad är det som är konstigt med att en kompis som bär pilotglasögon var med på förfesten? att han delade taxi med HA och UA?, var det konstigt att han betalade inträdet när HA hade glömt sin plånbok? att han fortsatte festa på stadt med Helena och andra gemensamma vänner? var det konstigt att han erbjöd sig att betala ett samtal åt sin vän? var det konstigt att han och HA lämnade stadt samtidigt vid stängning efter att dom hade umgåtts hela kvällen? Svar nej, det ENDA som gör att man kan bli misstänksam mot denna person är OM nu MMPG verkligen sågs promenera tillsammans med Helena på Marieholmsbron efter kl. 02. Men om detta verkligen skedde vet man ju alltså inte. Vad man däremot VET, med säkerhet, det är att Jenven ser tipset som "ytterst osäkert" och att GW verkar förkasta det helt.

Milde tid vad du tar i!

Du glömde viktig information i det som du räknade upp om "mannen med pilotglasögon".

Han har kommit med olika uppgifter i förhör, han saknar alibi, han "limmade" på Helena på Stadt, han sjukskrev sig veckan efter det att Helena försvann och sist men inte minst: Han hävdar att han har en minneslucka från 02:00 och fram till i alla fall 03:30, när han observeras på stan. Märkligt är att han kommer ihåg många detaljer före 02:00 och att han ringer sin nattarbetande sambo under de tidiga morgontimmarna. Nej, han är genomrökt!

Angående att GW Persson "verkar förkasta" brovittnet så är det så här: GW Persson utgår från att en bil är inblandad redan runt torget i Mariestad. Av den enkla anledningen anser han sig inte behöva lägga energi på brovittnet i sin version (han behöver alltså inte ens fundera över om brovittnet är "sant, falskt eller mittemellan"). Dock tror jag att GW Persson har fel - i alla fall från torget fram till Kohagen.

Jag är säker på att brovittnet är fullt pålitligt. Hon såg Helena och "mannen med pilotglasögon". Och efter gårdagens turer i tråden verkar det mesta peka mot att KM är "mannen med pilotglasögon" (dock med en lite reservation "ifall"). Om han sedan har med Helenas försvinnande att göra låter jag däremot vara osagt (så behöver det absolut inte vara), men det kan vara så att någon eller några kom in i bilden där på slutet och att "mannen med pilotglasögon" blev typ vittne till vad som hände och avvek sedan ner till stan, där han observeras runt 03:30. Vart han då var på väg verkar ingen veta.
Citera
2018-08-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Milde tid vad du tar i!

Du glömde viktig information i det som du räknade upp om "mannen med pilotglasögon".

Han har kommit med olika uppgifter i förhör, han saknar alibi, han "limmade" på Helena på Stadt, han sjukskrev sig veckan efter det att Helena försvann och sist men inte minst: Han hävdar att han har en minneslucka från 02:00 och fram till i alla fall 03:30, när han observeras på stan. Märkligt är att han kommer ihåg många detaljer före 02:00 och att han ringer sin nattarbetande sambo under de tidiga morgontimmarna. Nej, han är genomrökt!

Angående att GW Persson "verkar förkasta" brovittnet så är det så här: GW Persson utgår från att en bil är inblandad redan runt torget i Mariestad. Av den enkla anledningen anser han sig inte behöva lägga energi på brovittnet i sin version (han behöver alltså inte ens fundera över om brovittnet är "sant, falskt eller mittemellan"). Dock tror jag att GW Persson har fel - i alla fall från torget fram till Kohagen.

Jag är säker på att brovittnet är fullt pålitligt. Hon såg Helena och "mannen med pilotglasögon". Och efter gårdagens turer i tråden verkar det mesta peka mot att KM är "mannen med pilotglasögon" (dock med en lite reservation "ifall"). Om han sedan har med Helenas försvinnande att göra låter jag däremot vara osagt (så behöver det absolut inte vara), men det kan vara så att någon eller några kom in i bilden där på slutet och att "mannen med pilotglasögon" blev typ vittne till vad som hände och avvek sedan ner till stan, där han observeras runt 03:30. Vart han då var på väg verkar ingen veta.

En fråga ? Har KM flyttat från Mariestad ?
Och de som känner till honom idag .. en tärd
man som till synes verkar leva ett ganska
normalt liv ?
I chatten står det ju ochså att Polisen anser att Brovittnets iaktagelse är ett tillförlitligt och högst intressant iaktagelse .
Citera
2018-08-14, 16:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Fast just detta vart det prat om i chatten ! Någon ställde en fråga om att i de flesta mordutredningar så tar polis kontakt m familj och ev andra människor som har betydelse runt om personen ? Svaret på den frågan var .. att polisen varit i kontakt m den misstänktes familj .Reagerade just på det när han själv påstod att ingen runt omkring hans umgänge visste något om hans misstanke runt Helena.

Intervjun på rastplatsen gjordes väl innan man plockade in honom på förhör?
Om rutinerna är sådana att polis kontaktar familj vid den typen av misstankegrad som pilot delgavs så förklarar det varför han i ett tidigare skede sa att hans familj inte visste något.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-14 kl. 17:09.
Citera
2018-08-14, 17:23
Medlem
Citat:
Har läst chatten igen . Det står att Polisen har varit i kontakt m pilots” familj 🤔
Sedan är det två st som skriver ... När flyttade Pilot från Mariestad ?

Och vilket år flyttade ” pilot ( den misstänkte ?) straxt efter att han blev misstänkt för mordet ? Eller året därpå ?
Svaret från Mats och Pernilla är ju .. vi har bestämt att inte lämna några uppgifter om den misstänkte mannen ” pilot .
Vid förhör -92 och 2006 (? tror jag) så lämnade mannen sådana uppgifter som inte går ihop .
Detta har säkert avhandlas 1000 ggr men lustigt att den tärda , skakiga mannen själv säger sig vara helt anonym ... tom för sin familj 🤔

Det här om att det är motsägande uppgifter ifrån polis och pilot ( pilot = KM enligt mig ) om att polisen har varit i kontakt med anhöriga så kanske det var så att de bara hade varit i kontakt med hans fd sambo Kar*n
.. fast nu när jag tänker efter så borde dom ju ha varit i kontakt med systrarna som bodde på lockerud sommaren 92 och frågat många relevanta saker, exempel vad hade ni för bil?
Hade KM tillgång till denna?
Kan eran bror ha lånat denna utan er vetskap? mm

Förresten! Hur var det? Var det du Lubbe som hade tagit reda på vad dom hade för bil?
..och sen undrar jag fortfarande om han hade tillgång ( på sig ) firmabilens nycklar.. han hjälpte/ jobbade ju hos fd sambons föräldrars elfirma som låg ca 150 m ifrån bron.
Vad jag har hört så åkte han hem till kunder och hjälpte till med installation osv
Citera
2018-08-14, 17:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Intervjun på rastplatsen gjordes väl innan man plockade in honom på förhör?
Om rutinerna är sådana att polis kontaktar familj vid den typen av misstankegrad som pilot delgavs så förklarar det varför han i ett tidigare skede sa att hans familj inte visste något.

Nej, intervjun på rastplatsen gjordes cirka en månad efter det att han satt anhållen (vilket var i mitten av maj eller något senare), sannolikt då precis efter det att det fjärde och sista avsnittet i radioprogramserien sändes (som började sändas den 12 juni, har jag för mig). Det framgår direkt i det här inslagets början: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6726495
Citera
2018-08-14, 17:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Fast just detta vart det prat om i chatten ! Någon ställde en fråga om att i de flesta mordutredningar så tar polis kontakt m familj och ev andra människor som har betydelse runt om personen ? Svaret på den frågan var .. att polisen varit i kontakt m den misstänktes familj .Reagerade just på det när han själv påstod att ingen runt omkring hans umgänge visste något om hans misstanke runt Helena.

När skrivs detta i chatten? Kan du ge tidpunkten?

Edit: Hittade till slut, kl 15:40 "Polisen har kontaktat anhöriga." Chatten genomförs alltså 15:e juni.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-08-14 kl. 17:55.
Citera
2018-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, intervjun på rastplatsen gjordes cirka en månad efter det att han satt anhållen (vilket var i mitten av maj eller något senare), sannolikt då precis efter det att det fjärde och sista avsnittet i radioprogramserien sändes (som började sändas den 12 juni, har jag för mig). Det framgår direkt i det här inslagets början: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6726495

Ja att sitta långt från Mariestad inte känna till någon filur som det pratas om , bara gå på rykten , tveksamma påstående , gissningar ja då är det nästan omöjligt att veta🤔 men får man bara gissa och någonstans tycka att knuten lite har dragits åt ? Så känns KM lite mer än ljummen 🤔
Citera
2018-08-14, 17:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
4. Inte har något alibi.

Men samtidigt, som svar på ditt tillägg:
1 Vet man med säkerhet att han MEDVETET har ljugit?
2 Orsaken till att han har ändrat sin berättelse vid förhören -92 och -98 kanske är just för att han inte riktigt minns p.g.a av minnesluckor (på riktigt). Han säger ju själv att han inte kan svara på varför han har gjort detta vilket jag anser tyder på att han försöker vara ärlig men att det blir fel ändå. Hade han varit GM hade han garanterat hållit sig till EN STORY, det är en sak som är säker.
3 För det första är det inte olagligt att vara sjukskriven, kanske var det även så att han mådde fruktansvärt dåligt eftersom Helena försvann just den kvällen som han hade umgåtts så mycket med henne, en ganska sund och naturlig reaktion skulle jag tro.
4 Om han nu var så full så han hade minnesluckor så är det inte konstigt om han irrade iväg någonstans och senare återkom till dom centrala delarna av Mariestad en dryg timme och en kvart efter att stadt hade stängt. Att han saknar alibi för 80 min. (mellan 02:10 - 03:30) är faktiskt inte direkt jättekonstigt och det betyder heller inte per automatik att han är inblandad i HAs försvinnande.
5 Fylle-klängt på någon har väldigt många gjort men i 99,9999% av dessa fall slutar det inte med mord vilket talar för att pilot är oskyldig.

Man har ingenting på pilot, det bara är så, man greppar efter halmstrån. GM är någon/några helt andra personer, det är iaf vad jag tror.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-14 kl. 17:50.
Citera
2018-08-14, 17:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men samtidigt, som svar på ditt tillägg:
1 Vet man med säkerhet att han MEDVETET har ljugit?
2 Orsaken till att han har ändrat sin berättelse vid förhören -98 och -01 kanske är just för att han inte riktigt minns p.g.a av minnesluckor (på riktigt). Han säger ju själv att han inte kan svara på varför han har gjort detta vilket jag anser tyder på att han försöker vara ärlig men att det blir fel ändå. Hade han varit GM hade han garanterat hållit sig till EN STORY, det är en sak som är säker.
3 För det första är det inte olagligt att vara sjukskriven, kanske var det även så att han mådde fruktansvärt dåligt eftersom Helena försvann just den kvällen som han hade umgåtts så mycket med henne, en ganska sund och naturlig reaktion skulle jag tro.
4 Om han nu var så full så han hade minnesluckor så är det inte konstigt om han irrade iväg någonstans och senare återkom till dom centrala delarna av Mariestad en dryg timme och en kvart efter att stadt hade stängt. Att han saknar alibi för 80 min. (mellan 02:10 - 03:30) är faktiskt inte direkt jättekonstigt och det betyder heller inte per automatik att han är inblandad i HAs försvinnande.
5 Fylle-klängt på någon har väldigt många gjort men i 99,9999% av dessa fall slutar det inte med mord vilket talar för att pilot är oskyldig.

Man har ingenting på pilot, det bara är så, man greppar efter halmstrån. GM är någon/några helt andra personer, det är vad jag tror.

Det kvittar hur du än försöker så talar allt emot honom. Du har verkligen slagit till med en storoffensiv att få bort fokus från "mannen med pilotglasögon" (med stor säkerhet KM), men inte många faller för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in