Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Nu vet jag inte vad du är van med för bil eller vägar.
En diesel idag kan du lätt vid jämn fart ligga på en bit under 0.5 även i hastigheter upp till 130 140 km/timme.
Och att ligga i 160 i snitt under en längre period måste man ha tur.
Har i och för sig snittat 200 mellan Berlin och Rostock men lika ofta under 100.
Körde under ganska många ggr ner till Europa och oftare hade jag en högre medelhastighet I Sverige jämfört med Tyskland.
Jo, menade ju den farten man ligger i för det mesta. Snittet blir ju lägre eftersom någonstans man måste köra lite långsammare - men mäter man mellan 2 punkter på motorvägen (som jag gissar det var i ditt fall), så kan man ju (beroende på hur pass rakt det är och hur snabb bil man har) få en snittfart väldigt nära toppfarten - förutsatt man har tur med trafiken
Jag brukar dock räkna från parkering till parkering (blir ju lite mer sport då)
Där har jag hållit 159 i snitt mellan Kungsängen centrum och Erikslund i Västerås (maxfarten på den trippen var ändå "bara" 213 km/h - max vad bilen gick). Det är bara 85 km, men de facto brukar det vara svårare att få bra snitt på t ex 4 mil än på 8 om man räknar på det sättet. När man kör korta sträckor här i Stockholm t ex, så är det bra om man får snittfarter över 120 km/h. Det är för att det man måste köra på småvägar i början och slutet av sträckan för att t ex komma till rätt gata får mindre inverkan på totala snittet, om den totala sträckan är längre.
Detta gäller ju upp till en viss gräns såklart - stannar man för pisspaus eller tankning sjunker det ju igen t ex. Dock har jag haft otur dom ggr jag kört längre sträckor än 8-10 mil (antingen haft en totalt kass bil och/eller så har det varit besvärlig trafik), så därför är den där på 85 km ändå snabbast hittils.
Sen tror jag inte det är nån större skillnad här i Sverige mot övriga Europa vilka snittfarter man kan hålla. Det ända som är skillnaden är ifall man "fegar sig" p g a att det är olagligt. Det är ju ofta mindre trafik på våra motorvägar än i Tyskland.
0,5 liter/mil i 130 låter ju ganska otroligt. Men jag har ju faktiskt kört en del nyare dieselbilar och dom är ju bra snåla. Har man sen en tank på 60-70 liter kanske det faktiskt funkar att ta upp det som verkligen är sträck-körningar - förutsätter ju dock att man har en sån bil om man ska ha en chans att sätta rekord där.