2018-08-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Bra inlägg. Hur var debatten kring EG under denna tid?
Vad jag förstått var Palme EG vänlig men partiet emot i stort.
OP var emot EG/EU....höll ett tal ca en vecka före mordet.....vad jag inte kan förstå..... är att det är uppenbart vad dessa krafter förmår med det kapitalet bakom sig....i jf med Bofors...etc....detta inträde förändrade radikalt Sverige från att vara en självständig stat i världen.... och vad hamnade Vi nu i ...i vilka händer .... och därtill....jmf den ekonomiska kraften som dessa banker samt finansiella sektorer...inhemskt som utländskt.... HAN genomskådade det.... Mordet på OP var av ekonomiska orsaker.....som är djupt spunna av en världslig agenda.....med en dåres upprepning...både från inhemskt stöd som globalt.
Citera
2018-08-12, 18:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ingenting är väl egentligen otänkbart.
Han kan ha haft en biroll i någon konspiration, men det kan också tänkas att han utifrån en hotbild som är riktad mot honom konstruerar en historia som ska ligga då nära verkligheten som möjligt.
Konspiratörerna kanske var medvetna om att han sett för mycket.

Klocktittandet och halvspringandet trottoaren fram med blicken riktad mot klockan verkar inte helt normalt.
Den historien känns lite som att han ger sig själv alibi för att vara ouppmärksam och fokusera på något helt annat än omgivningen.

Det kan ju också ha att göra med ren självbevarelsedrift.
Hotet behöver ju egentligen inte vara uttalat.
Klocktittandet på Sveavägen är förklaringen till varför han inte ser någon ting innan mordet. I själva verket stod han i receptionen på Skandiahuset och pratade med Henry Olofsson
Senast redigerad av 299792458 2018-08-12 kl. 18:19.
Citera
2018-08-12, 18:30
Medlem
K*j H*hne som deltog i mordutredningen från lördag 1 mars 1986, säger att han intervjuat många vittnen.
Han hävdar i Palmerummet på facebook att ingen följde efter makarna Palme från bion så han utesluter en konspiration.
Han kör stenhårt på VG som gm. sedan döljer han inte att han tycker Palme var en dålig politiker /person.
Citera
2018-08-12, 19:01
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nelly Sachs gamla lägenhet var obebodd på Bergsunds strand. Vem hade nyckeln/nycklarna?
Vem bodde i samma trappuppgång?

Hur använda Nelly Sachs dikter idag? - Kulturnytt i P1 | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6562652
2 dec. 2016 - Det är 50 år sedan poeten Nelly Sachs fick nobelpriset i litteratur. ... Hemma hos Nelly Sachs på Bergsundsstrand 23 Foto: Lennart Nygren/TT ...

Leonie (Nelly) Sachs - Riksarkivet
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/6307
Sachs, Leonie (Nelly), f 10 dec 1891 i Berlin, d 12 maj 1970 i Sthlm, Högalid. ... i den judiska församlingens hus på Bergsundsstrand på Södermalm i Sthlm.

Tänker du generellt att judarna plockade Palme?
Citera
2018-08-12, 19:03
Medlem
Bacchus94s avatar
Kolla in Stickans lite märkliga och småhaltande gångstil, hans stora ryggtavla och breda axlar, och han springer även lite framåtlutat.

https://www.youtube.com/watch?v=xE-KsxPJaFU
Senast redigerad av Bacchus94 2018-08-12 kl. 19:05.
Citera
2018-08-12, 19:08
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
K*j H*hne som deltog i mordutredningen från lördag 1 mars 1986, säger att han intervjuat många vittnen.
Han hävdar i Palmerummet på facebook att ingen följde efter makarna Palme från bion så han utesluter en konspiration.
Han kör stenhårt på VG som gm. sedan döljer han inte att han tycker Palme var en dålig politiker /person.

Jag har växlat några ord med karln, och om han är representativ för utredningen anno 1986, så är det inte konstigt att vi fortfarande diskuterar fallet.

Kaj Hahne är, jag tänker inte skräda orden, obegåvad. Han saknar analytiskt tänkande, han uttrycker sig som en mellanstadieelev i skrift, han begriper sig inte på de enklaste sociala spelreglerna. Jag tycker synd om killar som honom, men är glad att han har kunnat försörja sig trots allt.
Citera
2018-08-12, 19:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är rimliga frågeställningar och jag skrev också om hans alkoholmissbruk. Oavsett hur ordagrant det är återgett så får man också se till bakgrunden och det vi vet om Engström samt artikeln som helhet.
Han tar själv så sent som sex år efter mordet kontakt med journalister för att berätta sin historia så bara det är ju anmärkningsvärt. När man läser artikeln så framträder en människa som inte verkar frisk. Han har t ex till och med synpunkter på huruvida en täckjacka kan ta eld i en torktumlare, apropå CP:s påstådda jackbränning, och undrar varför polisen inte tar det på allvar. Han verkar besatt och drar fram alla möjliga aspekter och detaljer.

Jag tror inte heller att han är ensam mördare, det jag svarade på var diskussionen om hans tillförlitlighet som vittne.

Om några veckor kommer boken och även om det blir platt fall för Pettersson och Göransson i slutändan så kanske det klargöra ett och annat om Engström förhoppningsvis.
Vad sjutton är det dom sitter och ruvar på? Ett avgörande misstag som gjorde att PU sen var dömda till 32 års meningslöst arbete. För det är vad dom säger. Nåväl, den som lever får se.
Jag tyckte bara att det du skrev var intressant.

Jag har pratat med honom i telefon på 80-talet och han verkade behärskad och intelligent, men möjligen mer intresserad att berätta än vad jag hade väntat mig. (Detsamma gällde Lars Jeppsson - då).

Men missbruk kan förändra personer, det är ju allmänt bekant.
Citera
2018-08-12, 19:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ingenting är väl egentligen otänkbart.
Han kan ha haft en biroll i någon konspiration, men det kan också tänkas att han utifrån en hotbild som är riktad mot honom konstruerar en historia som ska ligga då nära verkligheten som möjligt.
Konspiratörerna kanske var medvetna om att han sett för mycket.

Klocktittandet och halvspringandet trottoaren fram med blicken riktad mot klockan verkar inte helt normalt.
Den historien känns lite som att han ger sig själv alibi för att vara ouppmärksam och fokusera på något helt annat än omgivningen.

Det kan ju också ha att göra med ren självbevarelsedrift.
Hotet behöver ju egentligen inte vara uttalat.
I vissa föreställningar finns många biroller och kanske finns det mängder av personer som efteråt förstod att de var inblandade, men som ivrigt söker efter den större bilden?

Hans första berättelse är skum, ungefär som inlärd med sina detaljer.
Citera
2018-08-12, 19:40
Medlem
PeoFallmos avatar
GMP-rekonstruktionen påstår att LOP stannar vid Sari PÅ OPs INITIATIV!!!, kl 23.18.

Räknar vi på det får vi att enligt Lisbet så är det mycket kort stopp.

GMP menar att det är 3 minuter innan mordet. Kvarteret är 125 meter långt.

125 meter på 3 minuter = 2,5 km/h.

Det är inte troligt, man undrar om GMP räknar med de 43 sekunder som Nicola "bidrar" med?

Från mitt på ABF-huset till mordplatsen är det ca 320 meter.

Går man det i det tempo som Lisbet uppger får man, med 10 sekunders stopp vid Sari att de lämnar ABF kl

320 meter i 5 km/h = 240 sekunder

320 meter i 6 km/h = 203 sekunder

Enligt det sätt Lisbet uppger att de går är det rimligt att anta att LOP lämnar ABF-huset någon gång mellan 23.17.30-23.18.07.

Det vill säga ungefär samtidigt som ABs kamrater går från banken och ca 1 minut innan Inge M parkerar vid bankomaten.
Citera
2018-08-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Är Engström ett tillförlitligt vittne som känner sig förbigången eller friserar han verkligheten för att han vill vara i centrum, känna sig betydelsefull och framstå som kompetent och handlingskraftig? En sak står klar, han kan inte släppa händelsen. Han kan inte sluta prata om det, samlar nyhetsartiklar i en flyttkartong, vänner tröttnar på hans tjat, han hör av sig till massmedia för att berätta sin historia igen. Jag vet inte, kanske är han narcissist eller mytoman, måhända är det ett tilltagande alkoholmissbruk som spelar in. Riktigt friskt är det iallafall inte.

1992 gjorde Skydd & Säkerhet en intervju som Engström själv tar initiativet till.
Man gör nån slags rekonstruktion och fotograferar på platsen och Engström själv kommer klädd som på mordkvällen. Han säger många märkliga saker i denna intervju men om man håller sig till hur han återger händelserna så säger han bland annat följande. (Den som har läst/hört hans vittnesmål och är någorlunda insatt ser hur uppåt väggarna det är, så jag avstår från att kommentera)

Från det ögonblick SE säger sig ha stått vid Götabankens fönster:

"Då small det plötsligt ett skott, en ganska gäll knall, den lät som en påsksmällare eller så. Och i ljuset från färghandelns skyltfönster, tio meter från mig ser jag en man ligga på rygg och en liten gumma stå bredvid."

"Jag går fram och ser att mannens mun är fylld av blod, det sipprar ur ena näsborren. Ingen hjälper till – det var ju någon lite längre ned på gatan och på andra sidan Sveavägen"
Jag är ensam med det här, jag måste göra något."

När han frågar om gärningsmannen säger LP:

"Ser du inte vem jag är? Dom har skjutit min Olof""

SE springer in på Tunnelgatan och återvänder:

"Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu fått hjälp av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde också hjärtmassage..."

Efter att ha varit på Skandia är SE på väg till Odenplan för att ta bussen:

"Det vimlar av poliser – det har just gått ut rikslarm om mig, en man i halvlång mörk rock, keps och handlovsväska"

Jag tycker man ska fokusera på vittnen som specifikt pekat ut SE.

Skandiahuset vakter är dom enda nyktra vittnena som kan redogöra SE och hans göromål i huset.
Han har lämnat vid 21 tiden för att äta och dricka.
Han lämnar i anknytning till MOP.
Han återkommer vid [sic] 23.50 till Skandiahuset.
Citera
2018-08-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I vissa föreställningar finns många biroller och kanske finns det mängder av personer som efteråt förstod att de var inblandade, men som ivrigt söker efter den större bilden?

Hans första berättelse är skum, ungefär som inlärd med sina detaljer.
Ja, det är möjligt att en del blev lurade, och kanske trodde att uppdraget handlade om något annat?
Man kan spekulera runt detta, och jag har en del funderingar när det gäller vissa personers eventuella roller.
När det gäller SE tycker jag hans historia går ihop hyfsat tidsmässigt, och han har ju uppenbart iakttagit LJ framför det upplysta huset.
Beskrivningen av hans fokus på klockan andas lögn.
Han gör ju nästan inget annat sedan han lämnat skandiahuset, och även efter att han avläst urtavlan så springer han och trasslar med klockan.
Jag tror att han vill komma undan frågor om specifika iakttagelser under promenaden och framför allt vid annonspelaren.
Citera
2018-08-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag har växlat några ord med karln, och om han är representativ för utredningen anno 1986, så är det inte konstigt att vi fortfarande diskuterar fallet.

Kaj Hahne är, jag tänker inte skräda orden, obegåvad. Han saknar analytiskt tänkande, han uttrycker sig som en mellanstadieelev i skrift, han begriper sig inte på de enklaste sociala spelreglerna. Jag tycker synd om killar som honom, men är glad att han har kunnat försörja sig trots allt.

Det jag har reagerat på är hans negativa syn på OP, det känns inte som han kan ha varit så jättetaggad på att hitta en gärningsman .
För övrigt verkar inte HH , Ebbe C med flera inte lyckats så bra heller.
Gösta S som var först på plats med kollega kom i konflikt om mordtiden och började misstänka någon sorts konspiration efter hand.
Martinger, Algernon osv osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in