Citat:
Ursprungligen postat av
RosaRosaRosaRosa
Du missar helt att den sk skämsfaktorn sannolikt inte får samma betydelse i detta val eftersom Sd:s politik tyvärr normaliserats enligt många efter S och M:s eftergifter. Dessutom har OI justerat för att Sd tidigare har fått lägre i OI än i valen.
Sannolikt ligger Sd ungefär som OU visar, dvs just nu kring 20 % och i valet max 18 % eftersom det är en tydlig trend nedåt i augusti. Större minskning än något annat parti.
Nja.. du glömmer en väldigt viktig faktor när det gäller detta med "skämsfaktorn". I ett inlägg i denna tråd för ganska exakt två dygn sedan tog jag upp detta med den ökända stigmatiseringen och skämsfaktorn:
Citat:
"När SD växer sig starkare och bryter in i nya väljargrupper - grupper där det fortfarande är otänkbart att offentligt tala väl om Åkesson, visa sympatier med SD eller ens antyda att SD har åtminstone lite rätt - då ökar också mörkertalet eftersom dessa nya SD-väljare har ett yrke, social ställning, umgängeskrets o s v där konsekvenserna blir mycket stora om det kommer ut att man är SD-väljare.
Det är därför inte helt osannolikt att vi kan ha en stor mängd nya SD-väljare därute (i helt nya grupper) som håller knäpptyst om sina partisympatier med SD. De skulle aldrig få för sig i sin vildaste fantasi att yppa sin "hemlighet" för någon annan än möjligen den allra, allra närmaste familjekretsen - om ens det? Och att de skulle svara SD i en opinionsundersökning är fullständigt uteslutet. Här har vi ett helt nytt "mörkertal" som inte fanns i lika stor utsträckning i valen 2010 och 2014 eftersom Sverigedemokraterna då var ett mindre parti som inte i lika stor utsträckning attraherade så socialt "känsliga" grupper som nu, 2018.
Jag delar fullt ut FransLiszt resonemang om att underskattningen av SD kan komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare. Just p g a ovan beskrivna faktor(er)."
FransLiszt inlägg från den 29 april i år:
Citat:
"Det mycket intressanta är - om mitt resonemang stämmer - att felet hos SCB och andra OI med 'klassiska' metoder inte i någon större utsträckning beror på mörkertalet bland gamla SD-väljare, utan istället till största del på mörkertalet bland de som tillkommit efter senaste valet. Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."
Det finns således mycket som talar för att din teori om skämsfaktorn (p g a stigmatiseringen som ännu finns i nya väljargrupper som tillkommit sedan 2014) inte stämmer alls.
Att OI skulle ha justerat för underskattningen av SD i tidigare val, kan också diskuteras. När Sentio och Yougov har SD på knappt 26% och de övriga ligger mellan knappt 17 till 22% så visar det tydligt att skevheten i mätningarna verkar finnas kvar. Om 27 dagar vet vi hur det ligger till med den saken.
Dessutom är det en direkt felaktighet att påstå att SD troligen minskar mitt i en valrörelse eftersom så inte varit fallet tidigare om man frågar valforskarna, t ex vid Göteborgs Universitet. Det är ett välkänt "fenomen" som professor Sören Holmberg och Henric Oscarsson vid GU ofta påpekat att Socialdemokraterna i genomsnitt brukar tappa ca 1,2 PE under sista månaden före ett riksdagsval, samtidigt som SD alltid gått bra under valrörelserna och attraherat fler väljare. SD är ett riktigt starkt valrörelseparti. Förmodligen något som du inte vill höra med knappt en månad till valet...
RosaRosaRosaRosa, förbered dig åtminstone mentalt på att SD kan komma att få långt högre siffror i valet än dina 18%.