2018-08-12, 13:28
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ja, det tror jag.
Mycket nytillkomna väljare, därmed högt stigma.

Citera inte en halv mening. Det blir missvisande.
2018-08-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Något utrymme utöver siffrorna i OU finns inte
Om några veckor vet vi.
Jag skulle inte bli förvånad om resultatet landar på över 28%.
2018-08-12, 13:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Märkligt att ingen Demoskop har kommit ännu. Brukar ju vara tidigt i månaden och ofta den allra första? Hade trott den skulle komma dagen efter deras mätning om valets viktigaste frågor.

Expressen kanske vill presentera den inför/under sin partiledardebatt nu på tisdag?
2018-08-12, 13:35
Medlem
Mycatisonfires avatar
Hur ser chanserna ut för SD i kommunvalet, kommer de kunna ta över några stora/mellanstora kommuner?
Hur ser det ut för gbg & malmö? Byte av styre eller ser S ut att sitta kvar?
2018-08-12, 13:36
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Expressen kanske vill presentera den inför/under sin partiledardebatt nu på tisdag?

Ja, det är mycket möjligt. Så kan det absolut vara. Man vill väl utnyttja den till ämnena i debatten kan man tänka sig.
2018-08-12, 13:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du missar helt att den sk skämsfaktorn sannolikt inte får samma betydelse i detta val eftersom Sd:s politik tyvärr normaliserats enligt många efter S och M:s eftergifter. Dessutom har OI justerat för att Sd tidigare har fått lägre i OI än i valen.

Sannolikt ligger Sd ungefär som OU visar, dvs just nu kring 20 % och i valet max 18 % eftersom det är en tydlig trend nedåt i augusti. Större minskning än något annat parti.

Nja.. du glömmer en väldigt viktig faktor när det gäller detta med "skämsfaktorn". I ett inlägg i denna tråd för ganska exakt två dygn sedan tog jag upp detta med den ökända stigmatiseringen och skämsfaktorn:
Citat:
"När SD växer sig starkare och bryter in i nya väljargrupper - grupper där det fortfarande är otänkbart att offentligt tala väl om Åkesson, visa sympatier med SD eller ens antyda att SD har åtminstone lite rätt - då ökar också mörkertalet eftersom dessa nya SD-väljare har ett yrke, social ställning, umgängeskrets o s v där konsekvenserna blir mycket stora om det kommer ut att man är SD-väljare.

Det är därför inte helt osannolikt att vi kan ha en stor mängd nya SD-väljare därute (i helt nya grupper) som håller knäpptyst om sina partisympatier med SD. De skulle aldrig få för sig i sin vildaste fantasi att yppa sin "hemlighet" för någon annan än möjligen den allra, allra närmaste familjekretsen - om ens det? Och att de skulle svara SD i en opinionsundersökning är fullständigt uteslutet. Här har vi ett helt nytt "mörkertal" som inte fanns i lika stor utsträckning i valen 2010 och 2014 eftersom Sverigedemokraterna då var ett mindre parti som inte i lika stor utsträckning attraherade så socialt "känsliga" grupper som nu, 2018.

Jag delar fullt ut FransLiszt resonemang om att underskattningen av SD kan komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare. Just p g a ovan beskrivna faktor(er)."

FransLiszt inlägg från den 29 april i år:

Citat:
"Det mycket intressanta är - om mitt resonemang stämmer - att felet hos SCB och andra OI med 'klassiska' metoder inte i någon större utsträckning beror på mörkertalet bland gamla SD-väljare, utan istället till största del på mörkertalet bland de som tillkommit efter senaste valet. Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."

Det finns således mycket som talar för att din teori om skämsfaktorn (p g a stigmatiseringen som ännu finns i nya väljargrupper som tillkommit sedan 2014) inte stämmer alls.

Att OI skulle ha justerat för underskattningen av SD i tidigare val, kan också diskuteras. När Sentio och Yougov har SD på knappt 26% och de övriga ligger mellan knappt 17 till 22% så visar det tydligt att skevheten i mätningarna verkar finnas kvar. Om 27 dagar vet vi hur det ligger till med den saken.

Dessutom är det en direkt felaktighet att påstå att SD troligen minskar mitt i en valrörelse eftersom så inte varit fallet tidigare om man frågar valforskarna, t ex vid Göteborgs Universitet. Det är ett välkänt "fenomen" som professor Sören Holmberg och Henric Oscarsson vid GU ofta påpekat att Socialdemokraterna i genomsnitt brukar tappa ca 1,2 PE under sista månaden före ett riksdagsval, samtidigt som SD alltid gått bra under valrörelserna och attraherat fler väljare. SD är ett riktigt starkt valrörelseparti. Förmodligen något som du inte vill höra med knappt en månad till valet...

RosaRosaRosaRosa, förbered dig åtminstone mentalt på att SD kan komma att få långt högre siffror i valet än dina 18%.
2018-08-12, 13:37
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Detta stämmer inte. Att gruppen som öppet stödjer SD har vuxit utesluter inte att gruppen som i smyg stödjer SD också kan ha vuxit. Jag säger inte att det nödvändigtvis måste vara så, men du kan inte dra den slutsatsen.

Jag får också den känslan. I PK-grupperingar där alla klagade på SD för 4 år sedan är de flesta tysta nu. De klagar inte på SD men de hyllar inga andra partier heller. Någon kan säga någon PK-floskel och ingen svarar eller säger något, utan samtalet styrs mot något annat. Det är det nya mörkertalet; inom PK-kretsarnas egna led. Kanske Rosa och andra PK har märkt det själva? Hur samtal dör ut och flyttas mot neutrala ämnen? Hur era asyl-inlägg möts av tystnad istället för medhåll?
2018-08-12, 13:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Låter mycket troligt.
2018-08-12, 13:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

RosaRosaRosaRosa, förbered dig åtminstone mentalt på att SD kan komma att få långt högre siffror i valet än dina 18%.

Särskilt som t.o.m S-vetsaren enligt Aftonhoran, verkar förbereda sig på det värsta!
2018-08-12, 14:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det säger du. Verkligheten har du ingen aning om och inte YouGove heller. Det är ett institut bland andra opinionsinstut och gör säkert så bra de kan men inte f..n är de något facit på vad valresultatet blir.

Men det är dina idoler på Sifo och Inizio som lägger sig så lågt man kan tänka sig och kommer ha en stor underskattning gällande Sverigedemokraterna på valdagen, återigen och återigen.

Enligt Sentio och Yougov så har SD 25-26% och 18-20% bland kvinnor, det du!
2018-08-12, 14:18
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nja.. du glömmer en väldigt viktig faktor när det gäller detta med "skämsfaktorn". I ett inlägg i denna tråd för ganska exakt två dygn sedan tog jag upp detta med den ökända stigmatiseringen och skämsfaktorn:

FransLiszt inlägg från den 29 april i år:

Det finns således mycket som talar för att din teori om skämsfaktorn (p g a stigmatiseringen som ännu finns i nya väljargrupper som tillkommit sedan 2014) inte stämmer alls.

Att OI skulle ha justerat för underskattningen av SD i tidigare val, kan också diskuteras. När Sentio och Yougov har SD på knappt 26% och de övriga ligger mellan knappt 17 till 22% så visar det tydligt att skevheten i mätningarna verkar finnas kvar. Om 27 dagar vet vi hur det ligger till med den saken.

Dessutom är det en direkt felaktighet att påstå att SD troligen minskar mitt i en valrörelse eftersom så inte varit fallet tidigare om man frågar valforskarna, t ex vid Göteborgs Universitet. Det är ett välkänt "fenomen" som professor Sören Holmberg och Henric Oscarsson vid GU ofta påpekat att Socialdemokraterna i genomsnitt brukar tappa ca 1,2 PE under sista månaden före ett riksdagsval, samtidigt som SD alltid gått bra under valrörelserna och attraherat fler väljare. SD är ett riktigt starkt valrörelseparti. Förmodligen något som du inte vill höra med knappt en månad till valet...

Det där tror jag är en helt korrekt analys och jag har själv tagit upp detta tidigare. Man måste komma ihåg att underskattningen av SD i opinionsmätningarna var större 2014 än 2010 trots att SD inte alls uppfattades som så extremt inför senaste valet. Den enda förklaringen till det är ju att de ökade bland väljargrupper där det är än mer tabu att rösta på SD. Jag är helt övertygad om att just trenden har förstärkts än mer inför detta valet. Man måste ju kunna skilja på viljan att rösta på SD (som definitivt har påverkats av övriga partiers anpassning) och viljan att berätta att man ska göra det. Bland stora väljargrupper som tex kvinnor, kommunanställda, akademiker mfl. så är det absolut inte mer ok att komma ut som sd:are än tidigare.

Lägg till det att SD spretar än mer än tidigare i mätningarna. Den enda rimliga förklaringen till varför det skiljer nästan 10 procentenheter mellan högsta och lägsta stöd bland mätningarna är att man har extremt svårt att fånga upp det verkliga stödet.
2018-08-12, 14:22
Medlem
Helt ärligt, tror någon av er på siffror som 16%?

Vilken väljare velar mellan tex SD och MP? Ingen.

Antingen är man SD, eller så röstar man på DÖ-partierna och miljömupparna och håller käften i resten av sitt liv medans Sverige urholkas och välfärden är helt bortblåst, eller tills vi har ett inbördeskrig där alla fega jävla svenssons vaknar till liv nån jävla gång.

M ledde Sverige 8år, och nu senaste 4år har vi haft S, MP och V. På vilket sätt skulle nått annat parti än SD förändra Sverige eller Sverigebilden? Det är samma jävla skitsnack varje val med trygghet och välfärd, medans Ahmed kan resa hem till sitt krigsland på semester.

Det pratas tyst överallt, flera i min bekantskapskrets (även de med invandrade föräldrar som bott här i decennium) röstar SD i år, men de berättar inte för folk eller gillar inlägg på FB. Mörkertalet är enormt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in