2018-08-09, 18:36
Medlem
Alla jobb ger alltid en erfarenhet även om jobbet inte blir så långt. När jag var yngre hade jag många korta jobb. Jag lärde mig alltid något nyttigt på varje jobb.
Citera
2018-08-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenningKrankel
Tyvärr gör jag redan detta, är inte helt enkelt att få in en fot. Tips på hur man tar sig in?

Att söka jobb när man väl är anställd är väl alltid att föredra, så om du börjar på jobbet så får du antingen komma på att det inte är så illa och fortsätta eller söka nytt jobb när du väl är där? För en ny arbetsgivare är det nog ett stort plus att du i alla fall har fått ett jobb tidigare.
Citera
2018-08-09, 19:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej,

Blev idag erbjuden en tjänst på en byrå i Sverige, storstad.

Lönen är helt provisionsbaserad
Man får dra in sin egna ärenden, dvs ragga egna kunder
Nästan ingen kontakt med advokaterna på kontoren, man får nästan ingen handledning.
Inte tjänstepensionsgrundande
Ingen semesterersättning

Blir jag helt grundlurad eller är det verkligen såhär?

Nej, det verkar totalt oseriöst. Vad är det för byrå? Antar att det inte är en av de mer traditionella spelarna på marknaden. Samtliga biträdande jurister jag känner som är nyexade har fått grymma löner, känner ingen som fått mindre än 35 exkl. bonus.

Sök ett riktigt jobb istället för denna bluff.
Citera
2018-08-09, 19:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Välkommen till ditt första år i den glamorösa byråvärlden.

Men kom igen. Det finns väl ingen byrå som har denna typ av villkor. TS måste ha lyckats pricka in den största bluffirman i stan.
Citera
2018-08-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Men kom igen. Det finns väl ingen byrå som har denna typ av villkor. TS måste ha lyckats pricka in den största bluffirman i stan.

Du missade frågan om humanjuridik, va?

Finns gott om små byråer som anställer bitisar på löpande band med liknande oseriösa villkor.

Du missade även stycket om att alla byråer inte är så heller, va?
Citera
2018-08-09, 19:25
Medlem
Citat:
Nej, det verkar totalt oseriöst. Vad är det för byrå? Antar att det inte är en av de mer traditionella spelarna på marknaden. Samtliga biträdande jurister jag känner som är nyexade har fått grymma löner, känner ingen som fått mindre än 35 exkl. bonus.

Sök ett riktigt jobb istället för denna bluff.

Tack för att du svarade på en fråga som jag glömt ställa. Vanlig ingångslön för en ny biträdande jurist, vad är en rimlig ingångslön om man har lite tidigare jobb inom beslutsfattande yrken såsom: migrationsverket, försäkringskassan, tullverket, kriminalvården?
Citera
2018-08-09, 19:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Du missade frågan om humanjuridik, va?

Finns gott om små byråer som anställer bitisar på löpande band med liknande oseriösa villkor.

Du missade även stycket om att alla byråer inte är så heller, va?

Så dåliga villkor som de TS nämner hör inte till vanligheterna. Du får det att låta som att 100% provisionslön mm. är normalt för många byråer. Det spelar heller inte någon roll att "alla inte är så", INGEN är så förutom det bluffjobb TS har fått.
Citera
2018-08-09, 20:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack för att du svarade på en fråga som jag glömt ställa. Vanlig ingångslön för en ny biträdande jurist, vad är en rimlig ingångslön om man har lite tidigare jobb inom beslutsfattande yrken såsom: migrationsverket, försäkringskassan, tullverket, kriminalvården?

Beror på vilket område du söker dig till. De jag känner som fått jobb på de större affärsjuridiska byråerna har fått löner i spannet 35-40 tkr.

Känner ingen som sökt sig till humanjuridiska byråer men gissar att lönen är lägre, skulle dock aldrig rekommendera att sänka sig under 30 tkr.
Citera
2018-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Så dåliga villkor som de TS nämner hör inte till vanligheterna. Du får det att låta som att 100% provisionslön mm. är normalt för många byråer. Det spelar heller inte någon roll att "alla inte är så", INGEN är så förutom det bluffjobb TS har fått.

Nej, självklart inte.

Men de finns och är nog fler än vad du tror. Jag har nu ingen egen erfarenhet av att arbeta på en sådan byrå eller ens en humanjuridisk byrå överhuvudtaget, men yngre kollegor och bekanta har berättat om liknande villkor.

När du själv (uppenbarligen) använder större affärsjuridiska byråer som referens för din uppfattning så missar du att mindre humanjuridiska byråer funkar på ett annat sätt.
Citera
2018-08-11, 18:22
Medlem
Citat:
Hej,

Blev idag erbjuden en tjänst på en byrå i Sverige, storstad.

Lönen är helt provisionsbaserad
Man får dra in sin egna ärenden, dvs ragga egna kunder
Nästan ingen kontakt med advokaterna på kontoren, man får nästan ingen handledning.
Inte tjänstepensionsgrundande
Ingen semesterersättning

Blir jag helt grundlurad eller är det verkligen såhär?

Jag blir så glad av att se sådant här, jurister som annars brukar stå och gallskrika om hur bra det är med lönedumpande arbetskraftsinvandring, nu får de också känna på usla arbetsvillkor.
Citera
2018-08-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag blir så glad av att se sådant här, jurister som annars brukar stå och gallskrika om hur bra det är med lönedumpande arbetskraftsinvandring, nu får de också känna på usla arbetsvillkor.

Brukar jurister verkligen stå och gallskrika om det?
Citera
2018-08-12, 12:06
Medlem
Semester är som bekant lagreglerad, så semesterersättning som saknas låter högst märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in