2018-08-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD var arg för att LW inte ville gå ur bilen. Det var den primära orsaken. Har inget med svartsjuka att göra och efterföljande konversation lär knappast ha handlat om något annat väsentligt än om att SD försöker få henne ur bilen på olika sätt.

Det bör väl i rimlighetens namn ha handlat om något annat innan situationen med avstigningen uppkom?
Vet du något om det?
Citera
2018-08-10, 15:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Lena arbetade inte längre på ett boende för ensamkommande. Hon hade tidigare arbetat på Nova men gått över till utsluss.

När bytte hon till utsluss? Var i Örebro finns den?
Citera
2018-08-10, 15:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det bör väl i rimlighetens namn ha handlat om något annat innan situationen med avstigningen uppkom?
Vet du något om det?

Nej men i utsagorna framgår det att det började tjafsas och SD blev arg efter hon vägrade gå ur bilen.
Om han var svartsjuk innan borde han rimligtvis varit upprörd redan innan vilket LW givetvis hade angett i sin utsaga. Inte sagt att allt var frid och fröjd tills hon inte vill ut ur bilen.
Det stärker ju hennes anmälan om hon säger att SD var redan irriterad även före att hon vägrade gå ur bilen. Men så var alltså inte fallet.
Citera
2018-08-10, 15:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Varför du hamnar fel i ditt resonemang är att "du inte skiljer på förhörsteknik och häktningsförhandling" . Det är ogörligt att med trovärdighet hävda att Åk hade mer på SD som hon inte presenterade TR av anledning hon tyckte det var okey att avlyssna och bevaka SD i frihet istället.

Behövs upplysas om att " häktingens avsikt är att ge utredarna arbetro genom att beröva GM tillfälle att undanröja bevis eller påverka vittnen etc." vilket "var/är överhängande i i fallet Wesström"

Av anledning som inte har med fallet att göra har dom otillräckliga skälen att häkta SD på SS olycksaligt blivit ett beskt piller som av prestige inte går att svälja.

Postat Igår, 17:19:

Nej, det var inte ett val som gavs Åk det var efter misslyckandet i Tr "den enda vägen som återstod för Åk att acceptera "

Anledningen till att du hamnar fel i ditt resonemang är att du inte förstår att det som sker i en häktningsförhandling har inverkan på utredningen. Detta då det innebär att den misstänkte tar del av utredningsmaterial vid häktningsförhandlingen.

Resten av det du skriver är spekulationer. Varken du eller jag vet vad åklagaren gjorde för väl och varför. Inte heller vet vi hur mycket ÅK har på SD. Men vi kan vara säkra på att hon ville och trodde att hon skulle få SD häktad, men att hon misslyckades med.
Citera
2018-08-10, 15:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag försvarar inte att NÅGONS barn dras in.
Men du kör med dubbelmoral! Var fanns din omtanke av Lenas barn i alla de inlägg då du spydde galla över deras älskade mamma?!
Du missade den "väsentliga skillnaden" att jag inte vämjeligt använt barnen som du och dina hejdukar gör för att inte framstå så illa i er avsky mot deras föräldrar. Usch sånt hyckleri.
Citera
2018-08-10, 15:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Nej men i utsagorna framgår det att det började tjafsas och SD blev arg efter hon vägrade gå ur bilen.
Om han var svartsjuk innan borde han rimligtvis varit upprörd redan innan vilket LW givetvis hade angett i sin utsaga. Inte sagt att allt var frid och fröjd tills hon inte vill ut ur bilen.
Det stärker ju hennes anmälan om hon säger att SD var redan irriterad även före att hon vägrade gå ur bilen. Men så var alltså inte fallet.

•Enligt Expressen•
Men i januari 2017, natten till sin födelsedag, anmälde hon honom för misshandel.
De ska ha suttit i hans bil när de började tjafsa, varpå han ska ha lagt sin arm runt hennes nacke och gnuggat knogarna mot hennes huvud så att hon fick ont.
Stora delar av förundersökningen är hemligstämplade. Men Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända.
De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.
De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

•Enligt Metro•
Händelsen ska ha utspelat sig den 10 januari förra året i samma område som Lena Wesström hittades död. Senare samma dag ringde hon till polisen och sade sig vara tveksam till om hon ville fortsätta att medverka i utredningen. ”Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, går att läsa i dokumenten.
Några dagar senare ringde Lena Wesström åter till polisen, och meddelade att hon ville medverka i utredningen. Dokumenten innehåller hela åtta sidor med fotografier av skador som ska ha uppkommit i samband med den misstänkta misshandeln. Mannen förhördes i juni förra året, men i september beslutade åklagaren att lägga ner utredningen.

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.

https://www.metro.se/artikel/uppgift-om-tidigare-våld-förhörde-mannen-tog-nackgrepp-på-lena-wesström

De tjafsade alltså ”om allt möjligt” och deras berättelser ”om vad som hänt skiljer sig delvis åt”.

Hur kan du då veta exakt vad som sades eller vad som hände?!
Citera
2018-08-10, 15:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det är viktigt att försöka bilda sig en uppfattning om vad motivet kan ha varit. Många här i tråden har vittnat om sina tråkiga erfarenheter av svartsjuka och destruktiva relationer, och tror att det kan ha handlat om något sådant även i det här fallet. En artikel i Metro kan uppfattas som att även polisen tidigt var inne på att det fanns ett svartsjukemotiv bakom brottet:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Vet man hur polis och åklagare resonerade kring de här frågorna? Kan man ha utgått från egna negativa erfarenheter av relationer, eller tog man hjälp av psykologer och relationsexperter?

Jag har funderat på vad Metros uppgifter kommer ifrån. Är det genom byskvaller eller är det genom en källa med insyn i utredningen?

Jag är inte så övertygad om att polis så tidigt fastställde ett motiv. Det är ju något som vanligtvis först längre fram i en utredning brukar utkristalliserar sig. Framför allt när den misstänkte nekar till brott, och polisen inte hunnit komma speciellt långt med alla inledande förhör av alla människor i BO och MGM:s närmaste krets.
Citera
2018-08-10, 15:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
•Enligt Expressen•
Men i januari 2017, natten till sin födelsedag, anmälde hon honom för misshandel.
De ska ha suttit i hans bil när de började tjafsa, varpå han ska ha lagt sin arm runt hennes nacke och gnuggat knogarna mot hennes huvud så att hon fick ont.
Stora delar av förundersökningen är hemligstämplade. Men Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända.
De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.
De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

•Enligt Metro•
Händelsen ska ha utspelat sig den 10 januari förra året i samma område som Lena Wesström hittades död. Senare samma dag ringde hon till polisen och sade sig vara tveksam till om hon ville fortsätta att medverka i utredningen. ”Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, går att läsa i dokumenten.
Några dagar senare ringde Lena Wesström åter till polisen, och meddelade att hon ville medverka i utredningen. Dokumenten innehåller hela åtta sidor med fotografier av skador som ska ha uppkommit i samband med den misstänkta misshandeln. Mannen förhördes i juni förra året, men i september beslutade åklagaren att lägga ner utredningen.

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.

https://www.metro.se/artikel/uppgift-om-tidigare-våld-förhörde-mannen-tog-nackgrepp-på-lena-wesström

De tjafsade alltså ”om allt möjligt” och deras berättelser ”om vad som hänt skiljer sig delvis åt”.

Hur kan du då veta exakt vad som sades eller vad som hände?!

Tjafset om allt möjligt började EFTER att hon vägrade gå ur bilen. Det är därifrån utsagorna går isär. Fram till att LW vägrar gå ut ur bilen och SD blir arg och de börjar tjafsar är utsagorna samma. Sedan är det olika ja.
Jag vidhåller fortfarande att tjafset om allt möjligt handlade om att få ut LW ur bilen. Att SD som är arg på denna kvinna och inte vill ha med henne att göra mer DEN KVÄLLEN plötsligt skulle ansättas av svartsjuka är mycket osannolikt. Han är fortsatt bara arg och irriterad för att hon inte går ur bilen enligt min mening.

Länka gärna till artikeln i NA istället för där finns mer detaljer om anmälan och vilka uppgifter som framkom i den. Jag har tagit mina uppgifter därifrån iaf.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-10 kl. 15:38.
Citera
2018-08-10, 15:34
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du missade den "väsentliga skillnaden" att jag inte vämjeligt använt barnen som du och dina hejdukar gör för att inte framstå så illa i er avsky mot deras föräldrar. Usch sånt hyckleri.

Det var snarare du som missade det väsentliga i resonemanget: Att du kastar sten i glashus och att den som hycklar är du.
Men för all del, lev kvar i din villfarelse.
Citera
2018-08-10, 15:38
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Tjafset om allt möjligt började EFTER att hon vägrade gå ur bilen. Det är därifrån utsagorna går isär. Fram till att LW vägrar gå ut ur bilen och SD blir arg och de börjar tjafsar är utsagorna samma. Sedan är det olika ja.
Jag vidhåller fortfarande att tjafset om allt möjligt handlade om att få ut LW ur bilen. Att SD som är arg på denna kvinna och inte vill ha med henne att göra mer DEN KVÄLLEN plötsligt skulle ansättas av svartsjuka är mycket osannolikt. Han är fortsatt bara arg och irriterad för att hon inte går ur bilen enligt min mening.

Var i texten kan du utläsa att tjafset handlar om det du påstår? Det står klart och tydligt i Expressen:

”De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.
De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse.”
Citera
2018-08-10, 15:41
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men nu får du väl lugna ner dig lite i din jakt på SD, menar du att LW ljög i sin anmälan gentemot honom?

Varför i helvete skulle hon då anmäla honom överhuvudtaget?

Jag säger ingenting, kanske ljög båda?
Vi vet inte alls vad som hände egentligen.
SD kanske tvingade henne, hon vågade inte säga sanningen.
Finns olika scenarion.
Det jag försöker säga att att mer kan dölja sig bakom en anmälan.
Ingen vet vad som hände mer en de två som var med i bilen
Citera
2018-08-10, 15:44
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Länka gärna till artikeln i NA istället för där finns mer detaljer om anmälan och vilka uppgifter som framkom i den. Jag har tagit mina uppgifter därifrån iaf.

Från vilken artikel i NA har du tagit dina uppgifter?

De flesta artiklarna är bakom betalvägg men det här hittade jag (och det stärker inte direkt dina påståenden):

”NA kunde på tisdagen också avslöja att den misstänkte är samma man som Lena Wesström i början av 2017 anmälde för misshandel, efter en händelse i mannens bil – något som polisen också bekräftar i dag. Ärendet lades dock senare ned, då det inte gick att fastställa vilken av parternas berättelser som stämde med verkligheten.”

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polisen-bekraftar-mordmisstankt-man-samma-som-tidigare-satt-anhallen-och-har-anmalts-for-misshandel
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-10 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in