2018-08-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka motiv skulle dessa personer ha?

Jag tror FP är MP. Litar helt på "skrikvittnet"s tidsuppgifter.

Sista kontakt i bostad ca 23.00.
En kort promenad efter vägen samtidigt som hon hade synkontakt med bostaden. Jag tror att hon var inställd på en kort pratstund utanför grindarna. Endast det. Därav olåst dörr.

Han lurade med henne ... Men vid slutet av vägen ville hon vända och gå hem.
DÅ hända något ...han drog in henne i skogsområdet och tvingade henne upp bakom planket (oklart hur).
Kamp-Skrik-Död (Tyst)
Ett relativt kort händelseförlopp.
Skrikens längd ger lång dödskamp.

Så jag tror på att polisen har rätt GM. Jag tror även att viss planering förelåg. Han tänkte inte åka dit, det hade han försäkrat sig om.

MIN SPEKULATION! och nuvarande grundtanke.

När NFC börjar leverera resultat (vilket vi kanske inte ens får veta förrän de närmar sig åtal) då kommer jag förhålla mig till det.

Ansluter helt till detta. MV och Daalan har lämnat de trovärdigaste uppgifterna. Jag tror att anledningen till att de gick iväg mot planket antingen var att "samtalet" eskalerade och att de inte ville befinna sig för nära bostadshusen, eller att MGM hade planerat alltsammans och steg för steg lyckades få med BO till en avskild plats. Att polisen är övertygad om att FB är lika med MP eller näst intill har de väl gått ut med offentligt? I alla fall är det uppgifter som jag fått av personer med kontakter i BO:s närhet.
Citera
2018-08-10, 12:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det är viktigt att försöka bilda sig en uppfattning om vad motivet kan ha varit. Många här i tråden har vittnat om sina tråkiga erfarenheter av svartsjuka och destruktiva relationer, och tror att det kan ha handlat om något sådant även i det här fallet. En artikel i Metro kan uppfattas som att även polisen tidigt var inne på att det fanns ett svartsjukemotiv bakom brottet:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Vet man hur polis och åklagare resonerade kring de här frågorna? Kan man ha utgått från egna negativa erfarenheter av relationer, eller tog man hjälp av psykologer och relationsexperter?

Det tvivlar jag på. Hade t.ex. jag rådfrågats skulle jag sagt att om SD inte visar svarsjuketendenser med HD och andra tidigare relationer med kvinnor, lär han inte ha gjort det med LW heller. Efter ett dylikt råd skulle polisen då tagit samtliga kvinnor SD haft och "grillat" dem ordentligt i denna fråga.

Men som jag tidigare nämnt i tråden att även med LW har det tagit alldeles för lång tid, många år innan denna s.k. svartsjuka visat sig och då direkt med mord som resultat. Nej så är det inte, det eskalerar över tid, först bråk, Sedan psykisk misshandel och senare fysisk. Mycket sällsynt att det direkt leder till mord och inga tydliga tecken till svartsjuka tendenser förut synts.

Därutöver om han inte aldrig haft svarsjuketendenser, psykisk och/eller fysisk misshandel mot HD under de närmare 20 år de varit tillsammans, tvivlar jag starkt att han skulle uppvisat dessa mot LW som han inte ens bodde ihop med utan endast träffade sporadiskt som det redan sagts i tråden.
Citera
2018-08-10, 12:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är ju flera här som funderar över varför polisen inte tycks ha intresserat sig alls för t.ex. exmaken (UW). Enligt Leif GW Persson skall en närstående vara GM i 70-80% av liknande fall. Går det inte att utläsa av MV:s redogörelse hur man har resonerat kring exmaken?

Jag tror att exmaken avfärdades ganska snabbt. Han har aldrig varit intressant utredningen enligt min källa.
Troligtvis har han vattentätt alibi samt att det finns tecken som pekar åt annan GM.

Jag TROR att det vara innehållet i de digitala konversationerna den kvällen som kan vara det polisen intresserade sig för.
Där kan det ha funnits någon form av hot eller t.om att Lena bestämt träff med GM.
Att det finns bekräftat i de digitala konversationerna.
Detta är en gissning.
Citera
2018-08-10, 12:34
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tidigt i tråden fanns minst ett inlägg, som sedan raderades, från arbetskamrat till LW som skrev om ökade trakasserier och hot mot henne. Jag hade gärna fått mer info därifrån. Många frågetecken. Men nästan säkert har de berättat för polisen och uppmanats hålla tyst. Min gissning är att dessa vittnesmål och digital konversation också ligger bakom svartsjukespåret.

Det finns inlägg i tråden som bekräftar att Lena utsatts för mer än det hon anmälde
Citera
2018-08-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det tvivlar jag på. Hade t.ex. jag rådfrågats skulle jag sagt att om SD inte visar svarsjuketendenser med HD och andra tidigare relationer med kvinnor, lär han inte ha gjort det med LW heller. Efter ett dylikt råd skulle polisen då tagit samtliga kvinnor SD haft och "grillat" dem ordentligt i denna fråga.

Men som jag tidigare nämnt i tråden att även med LW har det tagit alldeles för lång tid, många år innan denna s.k. svartsjuka visat sig och då direkt med mord som resultat. Nej så är det inte, det eskalerar över tid, först bråk, Sedan psykisk misshandel och senare fysisk. Mycket sällsynt att det direkt leder till mord och inga tydliga tecken till svartsjuka tendenser förut synts.

Därutöver om han inte aldrig haft svarsjuketendenser, psykisk och/eller fysisk misshandel mot HD under de närmare 20 år de varit tillsammans, tvivlar jag starkt att han skulle uppvisat dessa mot LW som han inte ens bodde ihop med utan endast träffade sporadiskt som det redan sagts i tråden.
Men vi vet ju inte alls hur SD och HD:s relation såg ut. Eller vet du något vi andra inte vet? Han kanske var svartsjuk som bara den. Bekräftelsebehov som hans glattiga, flörtiga och itrogna sätt kan stå för ligger nära svarsjukans demoner..
Citera
2018-08-10, 12:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Intressant att höra hur du tolkar SD:s inlägg i dykbloggen?
Du är ju utbildad inom psykologi.
Dessa meddelanden han skrivit där verkar inte vara ”normala” enligt oss vanliga outbildade inom ämnet.

Det var för 15 år sedan och enligt flera skribenter, Engodisbit och Filtoffla som umgicks i dykkretsen så var det en jargong de flesta där körde.
Även om så inte är fallet är svara, svara, svara för 15 år sedan inget nämnvärt att beakta när man talar om svartsjuka. I så fall vet man nog inte vad riktig svartsjuka och dess verkliga effekter är.
Citera
2018-08-10, 12:41
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Då vet du med säkerhet att HD aldrig utsatts för psykisk eller fysisk misshandel eller svartsjukebeteende av SD?
Många kvinnor berättar aldrig om sådant här för någon!
Allt ser bra ut utåt.
Så det kan ju vara svårt att bekräfta att det inte förekommit.
Citera
2018-08-10, 12:44
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det var för 15 år sedan och enligt flera skribenter, Engodisbit och Filtoffla som umgicks i dykkretsen så var det en jargong de flesta där körde.
Även om så inte är fallet är svara, svara, svara för 15 år sedan inget nämnvärt att beakta när man talar om svartsjuka. I så fall vet man nog inte vad riktig svartsjuka och dess verkliga effekter är.

Lätt att dölja detta beteende med att det är en jargong man kör med.
Mottagaren av meddelanden uppfattar det nog inte på samma sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns inlägg i tråden som bekräftar att Lena utsatts för mer än det hon anmälde
Framkommer det även vem som ligger bakom de trakasserierna/hoten?
Citera
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag är rätt övertygad om att FP även är MP. Men det är ändå av godo att få ta del av andras perspektiv och funderingar tycker jag 🙂.

En sak som jag reagerar på i inlägget är det här att kroppen skulle kunna ha dumpats på FP från motorvägen. Enligt mig så är det nästintill uteslutet att det har gått till så.
Främst på grund av två anledningar:
1. Motorvägen har ingen direkt vägren utan möts med ett dike. Precis efter FP kommer en avfart. Alltså ingen optimal plats att stanna på.
2. Att frakta kroppen från bilen på motorvägen till fyndplatsen är ingen lätt uppgift. Först kommer diket, sedan en grässlänt uppför, därefter kommer tät växtlighet av småträd och buskar och sist ett stängsel att ta sig över.

Tack för en utförlig beskrivning av förhållandena gällande ”motorvägssidan” samt värdefulla argument som talar emot ett eventuellt val att transportera BO därifrån till FP.
Citera
2018-08-10, 12:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Då vet du med säkerhet att HD aldrig utsatts för psykisk eller fysisk misshandel eller svartsjukebeteende av SD?
Många kvinnor berättar aldrig om sådant här för någon!
Allt ser bra ut utåt.
Så det kan ju vara svårt att bekräfta att det inte förekommit.

Nej självklart vet jag inte det, därfor hoppas jag att polisen utreder SD samtliga relationer med andra kvinnor. Finns inget svartsjukebeteende där då kan man nog utesluta det motivet när det gäller LW också.
Citera
2018-08-10, 12:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Framkommer det även vem som ligger bakom de trakasserierna/hoten?

Ja det att stod SD utsatt henne för mer än det hon anmälde
Vad det var framkom inte, det stod att han gjort mer än det som anmäldes
Senast redigerad av flixa81 2018-08-10 kl. 12:51. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in