2018-08-08, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Att polisen agerar snabbt på ett larm om ett misstänkt skjutvapen beror på att varje sekund räknas. Om polisen inte hade gjort det utan agerar först skjutningen börjar så ger det riktiga kriminella mer tid att utföra sin skjutning, allt ifrån att rent taktisk placera sig så att de får bättre effekt till att dröja sig kvar på platsen.

Så hur många har polisen räddat, det vet jag inte och det beror också på hur filosofiska vi ska bli.

Mycket talar för att man också reagerade snabbt. Det betyder dock inte att man när man kommer fram till, låt oss kalla det operationsområdet, agerar på ett sätt som kan utgöra fara eller förvärrar situationen för polisen, allmänheten och den misstänkte.

Man kan jobba snabbt, det utesluter inte att man jobbar säkert.
Citera
2018-08-08, 22:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vi har så pass olika åsikter om polisens taktik och där tror jag inte att vi kommer överens så låt oss lämna det. Det slutar bara att vi upprepar våra argument. Men du ska få lite siffror av mig så att du kanske förstår polisen verklighet. De senaste 7 åren har det inträffat 1500 skjutningar. Det gör att det i snitt inträffar en skjutning varannan dag. Under denna tid har 131 dödades och 520 skadades.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKzddl/aftonbladets-granskning-avslojar-131-doda--over-520-skottskadade

Till att börja med så måste träbiten vara formad på ett visst sätt för att det ska se ut som en pistol. Är det bara en rak träbit så blir din hållning helt annorlunda och det ser inte ut som du håller i ett vapen.

Men om nu Eric hade haft en träbit som är formad så att det ser ut som om man håller en pistol så spelar det egentligen ingen roll. Situationen är den samma.

Problem är i denna situation är att polisen stötte på en ung vuxen ca klockan 4 på natten som såg ut att ha en riktigt pistol med ett funktionshinder som gjorde att de inte kunde kommunicera med varandra. Hade vi pratat om detta innan så tror jag att de flesta hade sagt att det är rätt så osannolikt

Vad polisen behöver fundera på är att hur ska de identifiera dessa personer så att det inte inträffa igen.

Det hade varit bättre om de hade en varning i systemet att ET bodde där, än kvinnan ifråga. Men om uppgifterna inte stämmer och bara granskas ibland så spelar det ju förstås ingen roll.
Citera
2018-08-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du borde vid det här laget vara införstådd med mina tankegångar kring det här med att ge sig in på innergården så som man gjorde. Som sagt, i det ögonblicket man tog ett steg in på innergården blev situationen mindre bra.

Har polisen hamnat i en situation där putativt nödvärn är aktuellt så tycker jag att det bör ses som ett misslyckande. Gå inte fram fortare än du hinner uppfatta verkligheten som den är.

Ja det är jag och fortfarande finns det inget som visar att dom tre poliserna bestämt sig att på egen hand leka Rambo. Det troliga, utefter dom uppgifter vi har, är ju att dom väntade på insatsstyrkan och hade som uppgift att hålla ett öga på området tills dess. Det kan mkt väl ha varit en plats där det föreföll säkert att stå där och då, om vi utgår ifrån att insatsstyrkan tänkt sig att storma en lgh tex.

Det kommer en man ut med ett vapen, och det förefaller ju inte som dom stod på en dålig strategiskt vald plats eftersom dom ju enligt uppgift kunde backa undan, men mannen med vapen följde efter.

Oavsett hur förutseende du är så händer det hela tiden att det uppstår saker du inte kan förutse. Det kan väl inte vara så svårt att fatta iaf?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-08 kl. 22:56.
Citera
2018-08-08, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur ofta kan man tänka sej/hur stor är risken att polis möter någon vuxen person likt Eric, men som ej kan göra sej förstådd, ute på natten med vapenliknande föremål i handen, i en större stad? Hur vanlig kan denna situation vara?

Mycket liten, särskilt med vapenliknade föremål i handen.
Citera
2018-08-08, 22:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det hade varit bättre om de hade en varning i systemet att ET bodde där, än kvinnan ifråga. Men om uppgifterna inte stämmer och bara granskas ibland så spelar det ju förstås ingen roll.

Hurså? Det är väl ändå den som hotas som typiskt behöver polisens beskydd? Risken är väl annars att det blir ett slags falsk säkerhet "det är bara den handikappade ungen".

Och tänk dig själv ha en förståndshandikappad anhörig och bo i centrala Stockholm och ta samtal stup i kvarten från polis så fort de får ett larm om dylikt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-08 kl. 22:57.
Citera
2018-08-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Sanningen är den att den kommer man med stor sannolikhet inte kunna göra i sådana här fall, inte om du har att agera utefter en person som har ett vapen. Det är nog så att skrikhalsar som okunnigt gapar om dem tre polisernas huvud på ett fat får finna sig i att nödvärnsrätten även gäller polisen, och att den även medger att man får agera innan man ev blir skjuten.

Jag håller helt med dig i detta. Men jag tror att vi bägge vet att polisen måste utreda detta pga av den allmänna opinionen.
Citera
Medlem
Hur kan någon stödja utomrättsliga avrättningar? Statens män går i uniform och dödar människor. Dom kände sig hotade. Ska det gälla för brandmän och lavinräddare också? Använda civila för att rädda sitt eget liv när det knipper? Självklart ska pistolerna vara inlåsta och endast tas med vid situationer så som denna. Men ammunition byttas ut till gummikulor. Idag har polisen DUm Dum kullor som är förbjudna även i krig.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vi vet inte vad som kunde ha hänt i en sådan situation.

Du kom med en hypotetisk fråga och jag kom med ett hypotetisk svar.

Sen när det gäller hållningen. Ta och leta upp en skruvmejsel och en vinkelhake ur din verktygslåda. Håll sedan i dem och peka rakt fram så ser du vad jag menar med hållningen. Studera framför allt hur din din arm och hand är placerad.

Det spelar ingen roll hur du håller dina grejer i handen om det råder dåliga ljusförhållanden och polisen inte är säker på vad det är du håller i handen. Min slutsats är att Eric mycket väl skulle kunna ha skjutits ihjäl oavsett vad han höll i sin hand. Det är orimligt att människor dödas även om de viftar med en träbit.
Citera
2018-08-08, 22:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det tror jag är en övertolkning från din sida av vad jag skriver. Vad jag säger är att man måste utgå från att ett allvarligt fel begåtts om polisen lyckas skjuta en obeväpnad förståndhandikappad man med leksaksvapen. Om det till äventyrs sedan är så att omständigheterna var sådana att polisens agerande var ett försvarbart misstag bör detta kunna göras troligt.

Detta innebär dock inte att man utgår från att en enskild polisman begått ett brott, för det skall som du säger behandlas enligt oskuldspresumtionen som är en vital och nödvändig princip i rättssamhället.

Vad gäller den principen håller jag helt med dig och anser dessutom att den i praktiken om än inte i teorin åsidosätts när det gäller nödvärnsfall där enskilda privatpersoner - som mannen i Vallåkra - bedöms behöva mycket starkare skäl än polisen att ta till dödligt försvarsvåld.

Fel. Man ska så långt det öht är möjligt inte utgå från någonting. Det är om möjligt viktigare än någonsin i ett sånt här fall. Man ska skaffa sig en bild över hela händelseförloppet där man undviker så långt det går att lägga in värderingar av vad som skett i olika moment. Den delen ska komma sen, när man fått fram allt som går att få fram i faktaväg. Allt för att undvika bias åt något håll. I själva utredningen ska givetvis inte finnas någon "oskuldspresumtion" heller - inget ska presumeras.

Tyvärr finns det väl risk att - som nämnts i tråden - man inte har hunnit tala med de enskilda poliserna på plats ordentligt innan de fått chansen att prata inbördes. Det här handlar inte bara om att inte ge dem chansen att "prata ihop sig", utan också att de av minnespsykologiska skäl inte ska påverka varandras hågkomster/berättelser. Utredningen bör också innefatta samtal med Eriks föräldrar och professionell vårdpersonal runt honom för att försöka få en så bra bild som möjligt av hur han var och hur han kan ha uppträtt i en sån här situation.

All utredning bör göras av personer som inte har några mentala eller organisatoriska kopplingar till inblandade poliser. Idealet naturligtvis vore att det var utredare utan mental bindning till polisorganisationen ö h t, men med professionell kompetens i polisarbete. Kanske f.d. poliser som valt en annan yrkesbana relativt nyligen.
Citera
2018-08-08, 22:59
Bannlyst
Citat:
Jag håller helt med dig i detta. Men jag tror att vi bägge vet att polisen måste utreda detta pga av den allmänna opinionen.

Självklart ska man utreda händelsen.
Citera
2018-08-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

ET bodde ju inte på adressen det hände. Det var ju några hundra meter dit bort.
Citera
2018-08-08, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tyvärr finns det väl risk att - som nämnts i tråden - man inte har hunnit tala med de enskilda poliserna på plats ordentligt innan de fått chansen att prata inbördes. Det här handlar inte bara om att inte ge dem chansen att "prata ihop sig", utan också att de av minnespsykologiska skäl inte ska påverka varandras hågkomster/berättelser. Utredningen bör också innefatta samtal med Eriks föräldrar och professionell vårdpersonal runt honom för att försöka få en så bra bild som möjligt av hur han var och hur han kan ha uppträtt i en sån här situation.

Den enda möjligheten som där finns är anhållande/ Häktning, men det ställer vissa krav på brottsmisstanke. Det är samma risk man isf tar i alla andra ärenden med andra misstänkta, som inte är anhållna eller häktade, dvs ca 95% av alla utredningar polisen har. Dessutom är det i ett sånt här fall inga som helst problem att motivera, för någon utav dom var för sig, att dom upplevde Eric som ett hot med hänsyn till vapnet. Den detaljen går inte att undanhålla dom eftersom dom alla tre var på plats och det är anledningen till varför dom sköt.

Citat:
All utredning bör göras av personer som inte har några mentala eller organisatoriska kopplingar till inblandade poliser. Idealet naturligtvis vore att det var utredare utan mental bindning till polisorganisationen ö h t, men med professionell kompetens i polisarbete. Kanske f.d. poliser som valt en annan yrkesbana relativt nyligen.

Det är krav att dom internutredare som skall sköta fallet inte får ha några kopplingar till aktuella poliser. Det är därför man utredare ifrån andra orter sköter dessa utredningar och ingen som dom " delar korridor och tar en fika med"...såsom många rättshaverister påstår.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-08 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in