2018-08-06, 14:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om han fortfarande har sitt amerikanska medborgarskap kommer han in utan problem.
Sedan hamnar man inte i register när man är i vanliga förhör, annars skulle alla vänner, grannar, vittnen m.m. inte kunna komma in i USA i framtiden.

Om jag säger såhär istället: - Frågan är hur mycket han hjälpt till? Något som leder till fängelsestraff ses väl ändå inte med blida ögon, oavsett medborgarskap?

Det var bara en tanke och behöver inga utläggande svar med lagar och paragrafer.
Citera
2018-08-06, 14:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om jag säger såhär istället: - Frågan är hur mycket han hjälpt till? Något som leder till fängelsestraff ses väl ändå inte med blida ögon, oavsett medborgarskap?

Det var bara en tanke och behöver inga utläggande svar med lagar och paragrafer.

Det spelar ingen roll även om man så skulle vara seriemördare. Man får komma tillbaka till sitt hemland efter avtjänat straff här.
Finns inget i-land som nekar sina medborgare inträde.

Att hans skulle hjälpt en mördare börjar snart bli trådsanning vilket det inte finns minsta belägg för. Bara för att han hjälper en vän med tjänster som skjuts m.m.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-06 kl. 14:30.
Citera
2018-08-06, 14:20
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja man får hoppas att han är förhörd. Det borde han vara mer än en gång, om uppgifterna stämmer med stugan och skjuts från Arlanda.

Vet att det har hållits många förhör angående GM, så utredarna jobbar på och verkar inte lämna något åt slumpen.
Självfallet är de i kretsen runt SD hörda upplysningsvis, men varför skulle JG varit förhörd mer än en gång?
Citera
2018-08-06, 14:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ja, han visar prov på 100% vänskap och tar risken att inte bli insläppt i sitt egna hemland ifall det visar sig att han har hjälpt en mördare. För risken är stor att även JG har hamnat i registren som USA numer har tillgång till.
Av vilken anledning skulle han inte komma in i USA pga av att han hörts upplysningsvis i ett mordfall?
Även om han nu skulle fällas för medhjälp till mord eller skyddande av brottsling, vilket jag finner för otroligt, så förlorar man inte sitt medborgarskap.
Senast redigerad av Champagneoclock 2018-08-06 kl. 14:24.
Citera
2018-08-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, precis! När jag läste tråden i flera månader utan att kunna posta så slog det mig redan då att JG förskonades från granskning trots närhet till misstänkta inblandade. Och sedan jag och andra efterfrågat information om denne så har vissa skribenter gått i taket i världens affekt och upprördhet. Samtidigt har dessa inte haft några som helst problem med att kasta ur sig misstankar om andra (typ alltid manliga vänner till LW då temat de verkar vilja driva tills trådsanningen är ett faktum är att LW levde utsvävande gränslöst och har sig själv att skylla) män (då är det ingen som gråter för dessa mäns ev lidande barn). Varför är just JG så untouchable i tråden?

Jag ser några möjliga mönster här.
1. Så fort JG eller HD nämns för intresse så utbryter antingen käbbel om en teknikalitet ingen kan avgöra mer än GM och BO och vi möjligen kan få svar via FUP om.
2. Så fort HD eller JG nämns kastas LWs manliga geocachingvänner JH och ML upp. Magkänsla är anledningen. Ofta leder detta ingen vart men HD och JG glöms bort.
3. De som hejar på SD men påstår sig vara neutrala attackerar tråden med punkt 1 och 2 kollektivt. Det finns inga självkritiska tankar sinsemellan. Alla kör samma linje om än med olika metoder och retorik. Resultat: folk går i polemik, poängen glöms bort.
4. Hänsyn ska tas till SDs och JGs anhöriga. Andra kan granskas förbehållslöst kring. Ifall JG är en sådan trevlig oskyldig kille tål väl han granskning och denna borde väl snarast då välkomnas eftersom han ju intet har att dölja?
5. Då jag har läst tråden noga från start så noterar jag att flertalet skribenter som hejar på SD inte verkar ha några moraliska skrupler att etablera trådsanningar om LWs liv och leverne. Flertalet argument som läggs fram kring henne baseras på tidiga spekulationer snarare än konstaterad fakta. Ok, spekulerar är det vi gör och alla stenar måste vändas för att komma framåt. Jag fattar. Men varför gäller detta inte då andra personer med nära anknytning till henne och MGM?
6. Att JG och HD ses som heliga kor här kan säga något om deras i högsta grad inblandning eller rentav möjligheter som GM. För samtidigt som samma skrivebter om och om igen tjatar om ett ensidigt drev mot SD och vill att fler granskas så blir de ju inte direkt ivriga när fler, JG och HD, granskas. Det ter sig som att SD, HD, JG tillsammans utgör en enhet mycket känslig. Granskas en faller alla? Jag får därav känslan att GM haft hjälpredor efter mordet och gud hjälpe att detta trots allt kan ha varit planerat.
7. Dock är jag inte alls säker på att SD är GM utan skulle fortfarande säga att HD har mer motiv och kan vara den som velat ha bort LW. Men om tre hjälpts åt vem har haft tanken, vem har utfört, vem har hjälpt till? Eller är jag paranoid nu?
Jag tycker Din sammanfattning är mycket tänkvärd och bra!
Citera
2018-08-06, 14:38
Medlem
Citat:
Vad är det som är konstigt att man skjutsar hem en vän från flygplatsen när HD och SD märker att bilen är borta eller lånar ut sommarstuga?
Vänskap kallar jag det.
Det visar sig kanske hur långt vänskapen sträckt sig.
Vet Du om dom fortfarande umgås?
Citera
2018-08-06, 14:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
EGT och Schazz (tror jag) har skrivit att LW och SD umgicks efter anmälan några månader, fram till dess att SD fick reda på det av polisen. Då tog både han och hans vän JG bort LW från sina sociala medier tydligen.

Ja, men vet du eller någon annan om någon fick veta att LW blivit knogad på huvudet och anmält SD?

Av de glada miner som syns på JG, SD och LW den 28/2 - 17, kan ingen ana en konflikt.
Bild: http://forumbilder.se/H7OR6/semmelganget
Citera
2018-08-06, 14:46
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ja, men vet du eller någon annan om någon fick veta att LW blivit knogad på huvudet och anmält SD?

Av de glada miner som syns på JG, SD och LW den 28/2 - 17, kan ingen ana en konflikt.
Bild: http://forumbilder.se/H7OR6/semmelganget

Ja det intressanta är väl vad och hur mycket SD berättat för vänner och då i synnerhet för JG.
Citera
2018-08-06, 14:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Förklara hur du tänker när du skriver:
När man inte hittade någon koppling mellan misstänkt GM och brottet”

Menar du på allvar att du tror att det inte finns något som tyder på att SD är GM?
Att de tagit det ur luften?
Helt gripet ur luften var det väl inte. Enligt MV hade UW redan på morgonen lämnat uppgifter som ledde polisen mot SD, och han anhölls senare samma dag. Sedan hade man ju också anmälan om bilbråket 2017 i registret:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-06, 14:53
Medlem
Citat:
Förklara hur du tänker när du skriver:
När man inte hittade någon koppling mellan misstänkt GM och brottet”

Menar du på allvar att du tror att det inte finns något som tyder på att SD är GM?
Att de tagit det ur luften?
Tagit det ur Metro?
Tagit det ur vad UW berättat på morgonen den 15 maj?
Vad tror du om det?

Edit: Såg nu att 'Draifos' var inne på samma funderingar.
Citera
2018-08-06, 14:53
Medlem
Citat:
Vad är det som är konstigt att man skjutsar hem en vän från flygplatsen när HD och SD märker att bilen är borta eller lånar ut sommarstuga?
Vänskap kallar jag det.

Det konstiga är ju att vi talar om en misstänkt mördare, och att polisen tagit bilen i beslag.
Vem vill vara vän med en mördare?
Vänskap har väl sina gränser, men kanske inte för dig?
Citera
2018-08-06, 14:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Helt gripet ur luften var det väl inte. Enligt MV hade UW redan på morgonen lämnat uppgifter som ledde polisen mot SD, och han anhölls senare samma dag. Sedan hade man ju också anmälan om bilbråket 2017 i registret:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Bara skälig misstankegrad, och vad det verkar delvis p.g.a. omständigheter som hänt i det förflutna, efter flera månaders utredningsarbete är knappast något att hurra för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in