2018-08-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det är inte relevant om han håller i ett vapen som man inte kan veta är en leksak. En persons status kan man inte fundera över i en nödvärndssituation som denna.

Polisen har ingen utökad befogenhet att " döda" någon jämfört med vanliga svenssons. Dom gånger det händer så är det med hänvisning till nödvärn, en rätt alla människor i Sverige har.

Klart man kan. Polisen hanterar beväpnade dårar varje dag, utan problem. Psykotiska alkisar springer runt med svärd och skit, psyksjuka fäder hotar familjer med gevär, det förekommer luftgevär, grova hot, replikor etc. Och ingen dör.

Man lirkar och pratar, och skjuter som absolut sista alternativ. Svenska polisen är bra på sånt här, i vanliga fall.

Klart polisen har det. Jmfr konsekvenser för polisen och icke-poliser.

En polis som dödar i tjänsten har stor chans att gå helt fri, omgående.

Tror du jag får fri lejd om jag sticker ihjäl min granne, som köpt en låtsaskniv, för att jag upplevde att det var nödvärn?

Det är två olika planeter...
Citera
2018-08-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart man kan. Polisen hanterar beväpnade dårar varje dag, utan problem. Psykotiska alkisar springer runt med svärd och skit, psyksjuka fäder hotar familjer med gevär, det förekommer luftgevär, grova hot, replikor etc. Och ingen dör.

Man lirkar och pratar, och skjuter som absolut sista alternativ. Svenska polisen är bra på sånt här, i vanliga fall.

Tror du jag får fri lejd om jag sticker ihjäl min granne, som köpt en låtsaskniv, för att jag upplevde att det var nödvärn?

Om det finns vittnen som påvisar att din granne hotar dig till livet samt att ditt motvåld består av en eller 2 hugg med din kniv så är chansen överhängande att du går fri.
Citera
2018-08-05, 18:52
Medlem
Jag har funderat på hur ljust det var på platsen där Eric sköts. Vi vet att det var i gryningen strax innan solen gick upp och det var inte dagsljus. Vad som då är viktigt att veta hur föll skugorna. Ljust som fanns kom ju in lågt dvs det är långa mörka skuggiga partier.

På sidan http://suncalc.net kan man simulera hur solen står vid en viss tidpunkt. I Gryningen den 2 augusti så så kom solljuset enlig den gula linjen som går ut mot Norrbackagatan. in.

https://minfil.com/W8nbF5f6bb/solljus.PNG

Det bör ha varit skugga vid gångtunnel och på den del av gården där Eric sköts.

När det gäller gatlyktor så ger de ett artificiellt ljus och saker och ting kan förvridas pga av det. Ansiktsuttryck kan slätas ut beroende på hur ljuset faller
Citera
2018-08-05, 18:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:

Bara det att Eric svarade inte på tilltal. Samt att det är skillnad om någon alkis trashar runt i sin egen lägenhet.

Grannen kan du gott sticka ihjäl så länge denne hotar dig och det inte fanns någon annan utväg och du ringer snuten direkt osv.
Citera
2018-08-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreun.Korman
Det är ett återkommande tema att poliser är helt värdelösa när det gäller att läsa av människor och situationer.
De har svårt att avgöra när folk är glada eller arga/aggresiva. De kan inte skilja brottsoffer från gärningsmän utan attackerar båda parter eller i värsta fall enbart offren och låter förövarna löpa.
Är det bara personer med autismspektrum som blir poliser?

Mitt första möte med en beväpnad kvinnlig polis var också mycket avslöjande. Jag råkade ovetandes promenera in på en brottsplats och mötte en blond liten flicka med dragen pistol som kom smygande runt ett hörn. Det som räddade mig från att bli skjuten var att hon skakade så våldsamt att hon knappt klarade av att hålla i pistolen, än mindre osäkra den.
Kvaliten på polisattrapperna har knappast ökat sen dess.

Osäkra??? Polisens pistoler saknar säkring så det kanske var en annan anledning till att du inte tvärdog.
Citera
2018-08-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hu menar du att araben borde ha reagerat? Han blev först själv rädd. Skulle han ha stoppat Etic och ryckt av honom leksakspistolen?

Ja, enligt intervjun med araben i AB fick han intrycket att E ville leka. Araben såg att han var downie och hade ett pistolliknande föremål i handen. Jag tycker att han borde ha förstått E inte borde ha varit ute där strax innan 04.
Araben verkade ju inte vara rädd för E. Det minsta han kunde ha gjort var väl att följa efter
Citera
2018-08-05, 18:55
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kriminell eller inte, downs eller inte. Han hade fortfarande ett pistolliknande föremål. Han hotade troligtvis polisen och fick betala med sitt liv utan att ens förstå vad det handlade om.

Grabben kunde väl inte prata? Även om en snubbe med downs kan vara hotfull så borde polisen kunna oskadligöra honom utan att använda dödligt våld, kan en annan tycka.
Citera
2018-08-05, 18:56
Medlem
langaocbs avatar
Har det dykt upp något foto på leksaksgeväret än?
Citera
2018-08-05, 18:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Så du menar alltså att en person som bara kan ett enda ord inte kan göra några som helst observationer? Ens under 17 års tid? Det borde då rimligen innebära att personer med mutism eller de döva inte kan göra några som helst observationer?

Frågan är nu att om han inte kunde lära sig vad att leka eldöverfall är - utan allt bara var en ofantligt osannolikt sammanträffande att han rörde sig på ett sätt som visade att han skulle kunna skjuta dem - hur fan kunde han då lära sig att uppskatta motorcyklar?

Man kan ju i såfall undra varför åker han hem till fadern kl. 23 och därefter se på film om han är en treåring som inte förstår mer än det ord han kan yttra.
Citera
2018-08-05, 18:58
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan ju i såfall undra varför åker han hem till fadern kl. 23 och därefter se på film om han är en treåring som inte förstår mer än det ord han kan yttra.

Han förstod teckenspråk.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Och det ska vara två skilda planeter för polisen har viss plikt till vissa åtgärder som du inte har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag har funderat på hur ljust det var på platsen där Eric sköts. Vi vet att det var i gryningen strax innan solen gick upp och det var inte dagsljus. Vad som då är viktigt att veta hur föll skugorna. Ljust som fanns kom ju in lågt dvs det är långa mörka skuggiga partier.

Några minuter efter skjutningen tog grannen bilder, bl a på "vapnet" och handskar, och där kan man få någon uppfattning om ljusförhållanden. Lite skumt fortfarande. Sedan finns det en filmklipp 15-20 minuter senare och då var det dagsljus.

Länkar finns i tråden eller i kvällsblaskorna. Orkar inte leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in