2018-08-05, 00:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, och jag hänvisade till vad som ”konstaterats” tidigare i tråden.

Om vi bortser från ord som ”intellekt”, ”mental”, ”emotionell”, ”mognad” whatever, så var kontentan av mitt inlägg att (även) nioåringar vet/bör veta att det är fel att döda någon. Så gör man inte!

Ja det stämmer men miljön formar människan ibland till det negativa hållet. Denna niorång kan ändå mörda senare. MGM visste säkert om att det är fel att döda förut. Tydligen stod han upp för andra som mobbades (i skolan) och sa till "Man ska vara snäll mot människor". Han hade ju uppenbarligen moral och principer förut. Vad som hänt senare är ett mysterium.
Citera
2018-08-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så är det men nu var postaren tydlig med att det var intellektet hen menade därav mitt svar om specifikt det.

Nja, skribentens senaste påpekande tolkade jag som att JF hade svårigheter med att se konsekvenser av aktiv handling. Han levde i nuet.

Uppenbarligen lider han av någon funktionsnedsättning. Min tolkning.
Citera
2018-08-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar ditt tvivel. Det verkar snarast troligt att han vare sig gått gymnasiet eller hade jobb. Möjligen någon form av aktivitet/sysselsättning.

Med reservation för annan/ny info?

Enligt tidigare nämnd plusartikel i Fagerstaposten har han gått gymnasiet.
"På gymnasiet studerade 28-åringen omvårdnadsprogrammet och är idag utbildad undersköterska.
På slutet av gymnasietiden började den nu 28-årige mannen intressera sig för en flicka som gick i samma klass som han."

Går inte att kopiera texten i plusartiklar så orkar inte ordagrant citera mer, men detta följs av stycket om hur han skickade brev till flickan han blivit förtjust i, som avvisade honom, och senare började han även skicka hotbrev till henne. Det står även att under tingsrättsförhandlingarna 2009 har flickan beskrivit honom som annorlunda från de andra killarna i klassen och sagt att han hade lätt för att brusa upp och bli arg.

Hur som haver så har han fullföljt sina studier enligt denna artikel och Falu tingsrätt tolkade det som att han har en personlig styrka eftersom han lyckades med detta trots åratal av mobbning.
Citera
2018-08-05, 00:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowier
"På gymnasiet studerade 28-åringen omvårdnadsprogrammet och är idag utbildad undersköterska.
På slutet av gymnasietiden började den nu 28-årige mannen intressera sig för en flicka som gick i samma klass som han."

Går inte att kopiera texten i plusartiklar så orkar inte ordagrant citera mer, men detta följs av stycket om hur han skickade brev till flickan han blivit förtjust i, som avvisade honom, och senare började han även skicka hotbrev till henne. Det står även att under tingsrättsförhandlingarna 2009 har flickan beskrivit honom som annorlunda från de andra killarna i klassen och sagt att han hade lätt för att brusa upp och bli arg.

Hur som haver så har han fullföljt sina studier enligt denna artikel och Falu tingsrätt tolkade det som att han har en personlig styrka eftersom han lyckades med detta trots åratal av mobbning.

Okej då har vi fått det utrett angående gymnasiet. Låter inte bra att han brusar upp lätt och blir arg. Jag tror nu än mer att han dödat i vredesmod m.m.
Citera
2018-08-05, 00:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Ja, jag ”känner” ju bara JF genom den knapphändiga info som finns här i tråden, så egentligen borde jag inte uttala mej överhuvudtaget. Inte heller är jag särskilt beläst eller kunnig vad gäller psykologi.

Ett mycket tragiskt fall, hur man än vänder på det. Särskilt från BO med familjs synvinkel, men även från JF:s familjs håll.
Citera
2018-08-05, 00:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Se där - nu kom det plötsligt i ett annat läge tycker jag.
Nu tror jag mera att JF kan skilja på rätt och fel.
Citera
2018-08-05, 01:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Se där - nu kom det plötsligt i ett annat läge tycker jag.
Nu tror jag mera att JF kan skilja på rätt och fel.

Allt kan förändras med mer info verkligen. Skulle vara bra om man kunde läsa den fup:en för olaga hot.
Citera
2018-08-05, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:

Tack.
Han skriver i augusti 2006 (på fb) att han påbörjat studierna samt att examensår var juni 2010.
Programmet är väl treårigt, kanske gjort studieuppehåll pga svårigheter med studier?

"Jag gick omvårdnadsprogrammet på Kristinegymnasiet. Det var en trevlig skola!"

Brusar upp lätt och blir arg. Förtjust i en tjej, avvisad och sen hotbrev som är såpass allvarliga att det då leder till fällande dom.¨
Jag undrar nu ännu mer om han stalkat tjejen som mördats i smyg, om det inte var ett offer på måfå - att han blivit förtjust i henne? Det kan ju vara på väldigt lösa boliner isf - dvs om han inte förstår bättre.
Citera
2018-08-05, 06:31
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Det låter ju som om han inte hade ett jobb då i mars, i alla fall. Skulle låter mer som en framtida förhoppning. Eller viljeyttring

Varför tog han kontakt med dig i mars? Jag menar blev du förvånad? Svar endast om du vill. Han verkar ha haft förtroende för dig.

Tack igen!
Nej han sa att han inte hade jobb men att han skulle börja jobba snart.

Vi var väl kompisar i första klass. Dvs när vi var 7 år. Men inte efter det för jag tyckte han var konstig. Tror han ändå såg mig som en vän fortsättningsvis.

Jag blev ganska förvånad, hade hade tydligen letat efter mig under en längre tid innan han hittade mig. Han verkade väldigt glad över att ha hittat mig.
Citera
2018-08-05, 06:36
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Jag delar ditt tvivel. Det verkar snarast troligt att han vare sig gått gymnasiet eller hade jobb. Möjligen någon form av aktivitet/sysselsättning.

Med reservation för annan/ny info?
Har för mig att jag sett honom i skolfotokatalogen på gymnasiet i ettan. Så det säger ju att han åtminstone börjat gymnasiet. Om han slutförde det vet jag inte.
Citera
2018-08-05, 08:56
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
På vilket sätt ser du en koppling? Det är snart 10 år sedan det hände.

Att aggressiviteten/frustrationen av olika anledningar fanns/finns där i honom. Viljan att skada. Att det gått nio år spelar ingen roll. Lite fundersam hur hoten var utformade. Dödshot eller hot om misshandel etcetera?

Kanske ej spelar roll. Ett olaga hot är ett olaga hot och i det här fallet var det tre.

Graverande.
Senast redigerad av Lill-Ann 2018-08-05 kl. 09:00.
Citera
2018-08-05, 09:04
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Fick han jobb? Fick han behålla det?
Att jag frågar beror på att en hastig förändring tex kan ha haft en negativ effekt på hans psykiska mående. Inte för att det i sig förändrar mordet, men det ger en förklaring.

Ja, jag är inne på det också. Frågan är vad som kan ha hänt? Avskedad? Härtill den psykiska dysfunktionen.
Senast redigerad av Lill-Ann 2018-08-05 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in