2018-08-05, 01:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det ligger ett par handskar i närheten

På vilken bild (eller timestamp i film) kan man se dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt pappan och andra vittnen, så föreställer vapnet en automatkarbin/k-pist av mindre storlek än originalet.

Fast https://d.cdn-expressen.se/images/16/b7/16b789eb227f4fdfa483c476a4ee81ae/16x9/495@60.jpg liknar ju mer en pistol än något annat.

Pappans beskrivning i all ära, men hur ser det ut på 10 meters håll?
Citera
2018-08-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Videon en bit ned i artikeln är från polisens insats. Bedöm själv hur mörkt du tycker det är. Själv tycker jag det ser ut som fullt dagsljus. Att folk påstår att det var "mörkt" eller "skumt" på platsen är bara för att skydda poliserna och gör det hela till en "förmildrande" omständighet för att det var så inkompetenta att de inte kunde se att det var en leksakspuffra i plast och ingen riktig.

https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/
Jo visst ser det ljust ut. Men det är också filmat en stund efter skjutningen då insatsstyrkan och ambulans har anlänt. Just i gryningen så ändras ljuset snabbt minut för minut. 10-15 min kan göra stor skillnad.
Sen visar inte filmen ljuset på innergården. Plus att vittnen som sagt sa att polisen lyste med starka ficklampor på Erik efter skjutningen. Varför gjorde de det om det var fullt dagsljus på innergården?
Citera
2018-08-05, 01:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Pappan säger att de tittat på film på kvällen och kanske har Erik blivit inspirerad av filmen och vill leka samma sak. Vittnen säger att han gillade att springa. Förmodligen har han sprungit in på gården där poliserna befunnit sig ,med låtsasvapnet i handen och sedan inte förstått orden eller trott att allt var lek. Resten vet vi. Vilken otrolig otur. Tror inte poliserna gjort fel dock.

Det snabba händelseförloppet talar för att det kan vara så. Tiden från det att Eric stöter på en person sittandes på en bänk tills första skottet går av känns som kort.
Frågan är om han har riktat sin leksak mot tre tre ihopklumpade poliserna. Om inte, så utgjorde han inget omedelbart hot.
Citera
2018-08-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Frågan är varför den "riktiga" pistolen är suddig? Det är många lögner och ursäkter från polisen.
För att bilden är tagen med en mobil, från ett fönster, på stort avstånd och förstorad med dålig upplösning?
Eller så är det såklart en konspiration.
Citera
2018-08-05, 01:26
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Pappan säger att de tittat på film på kvällen och kanske har Erik blivit inspirerad av filmen och vill leka samma sak. Vittnen säger att han gillade att springa. Förmodligen har han sprungit in på gården där poliserna befunnit sig ,med låtsasvapnet i handen och sedan inte förstått orden eller trott att allt var lek. Resten vet vi. Vilken otrolig otur. Tror inte poliserna gjort fel dock.

En person med handikapp kommer inspringande på gård å leker som de vore film !
Du hör ju själv
Polisen hade inte behövt skjuta honom till döds
Citera
2018-08-05, 01:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Har du sett klippet? Det verkar inte så. Det står att det är från den pågående insatsen och man ser när ambulansen anländer till platsen. Den lär ju inte ha anlänt dit 45 minuter efter själva händelsen.

Jag ser inte att ambulansen anländer till platsen. I en av snuttarna mellan reklaminslagen ser jag en ambulans som står med blinkande ljus innan det blir reklam och sedan klipp från Pride. I ett annat klipp ser jag polis och tekniker inne på vad verkar vara från innergården. Där ser man att det är gult gryningsljus med typiskt långa skuggor.
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Eftersom mamman var under 40 när barnet blev till så fanns det inte stor anledning att misstänka downs. Det sker oftare med äldre mammor. Det är inga genetiska fel på en mamma som föder ett barn med downs. Downs händer i befruktningsögonblicket och har inget att göra med hur man sköter sig graviditet.

När ägg genomgår meios är det inte helt ovanligt att det blir kvar genetiskt material i ett av äggen som skulle till det andra. Då kan man få en dubbel kopia av kromosom 21 och sedan får man en av pappan. Sådana här fel händer alla och ofta, händer killar och deras spermier. Skillnaden är att blir det för mycket fel så blir det en spontanabort ofta på väldigt tidigt stadium, innan kvinnan ens visste hon var gravid. Så ett helt normalt par kan råka ut för detta.

Alla kvinnor, särskilt yngre, gör inte fostervattensprov eftersom det finns en viss risk för missfall. Och att få ett barn med downs när man är under 40 är 1 på 2000-4000 ungefär. Har man fått ett barn med downs ökar inte risken att man ska få ett till. Dvs det är en slags olyckshändelse. De flesta riskfaktorerna förutom hög ålder hos mamman är ofta sådant som ligger utanför föräldrarnas kontroll.

Mina egna föräldrar är långa och ståtliga med blå ögon och i släkten lever man i genomsnitt till över 90 år. Plus noll inblandning av invandrare så långt man kan släktforska tillbaka i tiden. Tror jag kan slå dig i ariskhet med hästlängder. Det vill säga, jag är din övermänniska och du ska lyssna på mig!

Vad är det för djävla skit du radar upp här som jag skulle kunnat googla om ifall intresset fanns. Vad är det du vill med detta trams? Vem bryr sig om att du ger en lektion i något som folk förmodligen skulle läsa någon helt annanstans än i en tråd som denna? Erik var i mitt tycke ett monster men kunde varit mindre sådant om han haft bra föräldrar och inte ansvarslösa individer som endast är intresserade av alla bidrag. Den ponken har kostat skattebetalarna miljoner. Nu får mamsen gå till arbetsförmedlingen och söka ett jobb?
Senast redigerad av Zoom008 2018-08-05 kl. 01:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Rätt. Har verkligen ingen förståelse för agerandet. Helt obegripligt att tre poliser gjort så här.
Jag uppskattar polisen mycket, och känner till deras tuffa arbetssituation.
Deras dagliga utsatthet, arbetsbelastningen, vad gäller gängmord, våldtäkter och kvinnoslakt.
Men det här? Kan inte varit erfarna poliser,måste handla om individernas påverkan/inverkan på varandra.
Alla tre gick igång, det borde ha räckt med att en sköt, varning.

Är den så tuff egentligen arbetssituationen, varenda jävel jag känner som är arbetsför har en arbetssituation som i mina ögon verkar värre. Inklusive min egen.

Knegare i dag har knappt tid att skita, det genas rejält på många håll när det gäller säkerhetsföreskrifter och arbetsskyddslagar osv.

Beslutsfattare eller folk på andra typer av högre positioner inom näringslivet har en ohyggligt mycket större psykisk press och ofta 10-12 timmars dagar där du aldrig blir tryggare än vad du levererade inför senaste kvartalsrapporten.

Det skulle i så fall vara akademiker anställda inom det offentliga men deras lallande är väl mer att likna vid ett fas3 projekt eller vuxendagis och inget man kan jämföra riktiga jobb med.

Polisens utsatthet för kränkningar ger jag inte mycket för, dom går runt med en jävla pistol i bältet och har monopol på att få använda den och bär på en inre vetskap om att det räcker med en blinkning från kollegan så är den som "kränker" ihopbuntad i ett paket och på väg till polishuset.

Den rent fysiska faran hur stor är den. Hur många poliser dör/år jämfört med byggjobbare som ramlar av ställningar eller vd:ar som signar ner av en arbetsrelaterad strok eller hjärtattack?

Sist men inte minst har dom gått in i jobbet med öppna ögon så nån gång ibland /år är det väl rimligt att begära att det kommer lite bajs i byxan.

Jag har tyvärr på senare år sett allt för många avarter hos poliser när det gäller bemötande och attityd mot folk att jag mer börjar tro på ett systemfel i rekryteringen än att händelser som det här resulterade i skulle ha någon unik bakomliggande orsak.

I stället för att höja upp till någon slags oantastlig hjältestatus och stå med mössan i hand och buga tycker jag det börjar bli dags att ställa lite krav, fråga vad fan vi får för pengarna vi betalar deras löner med och ha samma krav som på sjuksköterskor, busschaffisar eller dom som städar gator och torg på annat sätt.

Det kanske har varit uppe redan, men det skulle också vara intressant att veta om dom här poliserna hade den där nya teasern som, om jag inte minns fel, polisen väl som mest nu håller på att utvärdera.

Det är väl ganska uppenbart att det saknas ett steg mellan batong och att skjuta ihjäl folk!?
Citera
2018-08-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
På vilken bild (eller timestamp i film) kan man se dessa?

Här är en bild på handskarna och vapnet.

https://minfil.com/AbE6Edf2bf/Leksaksvapen.jpg
Citera
2018-08-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Rätt. Har verkligen ingen förståelse för agerandet. Helt obegripligt att tre poliser gjort så här.
Jag uppskattar polisen mycket, och känner till deras tuffa arbetssituation.
Deras dagliga utsatthet, arbetsbelastningen, vad gäller gängmord, våldtäkter och kvinnoslakt.
Men det här? Kan inte varit erfarna poliser,måste handla om individernas påverkan/inverkan på varandra.
Alla tre gick igång, det borde ha räckt med att en sköt, varning.

Nu vet man som sagt inte vad som hänt och hur situationen uppstått men tänk ifall han dolde vapnet och plötsligt rikta det mot poliserna. Tror du man då hinner kommunicera mellan varandra "tar du skotten Kalle så vi andra kan avvakta?". På filmklipp så ser det ut som piketen, med sköld och västar. (Vet inte om vanlig polis har tillgång till sköldar)Tror dessa upplever och tränar på sånt här dagligen. De går in på gården i samlad formation vilket är så både polis och militär tränar. Klart samtliga skjuter i ett trängt läge. Att skjuta 2 skott i verkanseld är heller inget ovanligt, snarare naturligt.
Låt oss säga att du va polis och gick runt med en kollega, plötsligt kommer en pistolbeväpnad man fram. Skulle du då avstå från att skjuta verkanseld och hoppas på att kollegan löser det även om du har ett vapen riktat mot dig?

Enligt något vittne, tror jag hörde det på aftonbladet, så hördes först ett skott följt av flera snabba. Om detta nu stämmer så indikerar det på varningsskott.

Om nu polisen fått larm om en beväpnad person som vandrar runt mitt i stan ska de såklart ingripa. Man vet aldrig vad personen har gjort eller ska göra.
Citera
2018-08-05, 01:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Frågan är varför den "riktiga" pistolen är suddig?

För att bilden på den är tagen av en privatperson och dessutom är zoomad från ett ganska rejält avstånd?
Citera
2018-08-05, 01:31
Medlem
Citat:
Frågan är varför den "riktiga" pistolen är suddig? Det är många lögner och ursäkter från polisen.

Har du hört talas lågupplösta bilder?

Den bilden på aftonbladet är en inzoomad bild från en större bild dessutom, därför är vapnet(och allt annat) suddigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in