2018-08-03, 20:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Isf kunde han uppmanat dom att berätta allt för polisen.
Nej det känns fel att han hör av sig och ber alla att hålla tyst.

Nej du sa inte att han bad dem att "inte berätta till polisen". Du skrev bara att "han bad alla hålla tyst och inte berätta något" i förra inlägget.
Det kan ju likväl betyda att han bett dem inte berätta för andra människor p.g.a. att polisen bett om det. Det är därför jag blir upprörd.
Vilket är det? Bad han dem inte hjälpa polisen? Eller att inte dela information om LW till andra?
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-03 kl. 20:34.
Citera
2018-08-03, 20:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är polisens vilja om förundersökningssekretess! Nu är det helt plötsligt dåligt att LWs bekanta ombedes hålla tyst? Ni bara letar efter en annan syndabock.

Förut lät det här i tråden att vi ska respektera förundersökningssekretess och det var bra att det inte läckte ut någon information m.m.

Men då var ju inte JG den vi diskuterade förstås. Allt han gör måste ju vara fel.

Förundersökningssekretess rådde väl inte initialt när ärendet fortfarande behandlades som försvunnen person eller misstänkt människorov.

Minst sagt ett märkligt beteende av JG, om upgiften stämmer att han i eftersöksfasen ombad bekanta att inte säga något. Frågan är om han ville dölja något?
Citera
2018-08-03, 20:35
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Vi vet ingenting om omständigheterna. Det var troligtvis polisen som bad honom informera alla i t.ex. geocach kretsen att de skulle hålla tyst.

För det andra kan han ha bett alla att hålla tyst om Lenas syndiga leverne med alla män, barnmisshandsanmälningar m.m. Inte läcka till sådana här sidor som FB t.ex.

Du måste väl ändå mena:

"För det andra kan han ha bett alla att hålla tyst om SD´s syndiga leverne med alla kvinnor, kvinnomisshandsanmälningar m.m. Inte läcka till sådana här sidor som FB t.ex." ?
Citera
2018-08-03, 20:40
Medlem
Citat:
Vi vet ingenting om omständigheterna. Det var troligtvis polisen som bad honom informera alla i t.ex. geocach kretsen att de skulle hålla tyst.

För det andra kan han ha bett alla att hålla tyst om Lenas syndiga leverne med alla män, barnmisshandsanmälningar m.m. Inte läcka till sådana här sidor som FB t.ex.

Syndiga leverne? När blev det ett synd att ha relationer som ensamstående?
Citera
2018-08-03, 20:41
Bannlyst
Citat:
Det är polisens vilja om förundersökningssekretess! Nu är det helt plötsligt dåligt att LWs bekanta ombedes hålla tyst? Ni bara letar efter en annan syndabock.

Förut lät det här i tråden att vi ska respektera förundersökningssekretess och det var bra att det inte läckte ut någon information m.m.

Men då var ju inte JG den vi diskuterade förstås. Allt han gör måste ju vara fel.

Polisen har förundersökningssekretess JA

Fortsätt driv din agenda om falska anmälningar mot Lena från socialen...... som vi inte ens vet är sant.

Tänk ( om ) SD blir dömd för mord är det åklagarens fel då att SD mördat Lena?
Citera
2018-08-03, 20:41
Medlem
Citat:
Nu blir jag chockad om det här som skrivits om skälig misstanke att det innebär objektiva konkreta omständigheter, gärningshypites mer trolig än andra hypoteser tillsammans m.m. kommer från en avhandling?

Vägen från forskning och att den hamnar i lagar och eller regelverk till att den börjar tillämpas i praktiken är lång. Det handlar om många år. När skrevs denna avhandling? Minst 15 år sedan hoppas jag.

Det handlar inte om NY lagstiftning utan om tillämpning av en befintlig lag.

Jag har åsett hur fort det gick när tillämpningen av en mer "slapp" förundersökningssekretess övergick till en mycket strikt sådan.

Det skedde snudd på "över en natt". Min upplevelse.
Citera
2018-08-03, 20:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej du sa inte att han bad dem att "inte berätta till polisen". Du skrev bara att "han bad alla hålla tyst och inte berätta något" i förra inlägget.
Det kan ju likväl betyda att han bett dem inte berätta för andra människor p.g.a. att polisen bett om det. Det är därför jag blir upprörd.
Vilket är det? Bad han dem inte hjälpa polisen? Eller att inte dela information om LW till andra?
Det är möjligt att amerikanska polisen i ett tidigt skede av en utredning ber en civilist som kan bli en misstänkt i utredningen kontakta andra och be dem hålla tyst... nä, knappast. Inget jag hörde talas om de år jag bodde där iaf.

Edit: Vad jag möjligen kan tro på är att han på eget bevåg bett folk hålla tyst gentemot mass- och sociala media.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-08-03 kl. 20:48.
Citera
2018-08-03, 20:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Du måste väl ändå mena:

"För det andra kan han ha bett alla att hålla tyst om SD´s syndiga leverne med alla kvinnor, kvinnomisshandsanmälningar m.m. Inte läcka till sådana här sidor som FB t.ex." ?

Säkert båda. Men om han var Lenas vän också vill han nog inte att hennes minne ska befläckas.

Dessutom kan jag ha missförstått, igen. Jag trodde Sh Holmes menade att JG sa till alla vänner att hålla tyst och inte berätta till andra (t.ex. fick ju inte LW:s vänner berätta om hennes försvinnande för någon de första dagarna)
INTE att Sh Holmes menade att JG ber alla hålla tyst med info till polisen.

Då blir jag lika upprörd som innan, men på JG istället.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-03 kl. 20:48.
Citera
2018-08-03, 20:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är möjligt att amerikanska polisen i ett tidigt skede av en utredning ber en civilist som kan bli en misstänkt i utredningen kontakta andra och be dem hålla tyst... nä, knappast. Inget jag hörde talas om de år jag bodde där iaf.

Nej men nu misstolka de jag inlägget så eftersom det inte stod specifikt att det var till polisen det skulle hållas tyst till.
Har inte alla redan fattat att jag missförstår ibland och sedan spinner jag iväg? Bara försök förklara för mig igen isf.
Citera
2018-08-03, 20:51
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Säkert båda. Men om han var Lenas vän också vill han nog inte att hennes minne ska befläckas.

Dessutom kan jag ha missförstått, igen. Jag trodde Sh Holmes menade att JG sa till alla vänner att hålla tyst och inte berätta till andra (t.ex. fick ju inte LW berätta om hennes försvinnande för någon de första dagarna)
INTE att Sh Holmes menade att JG ber alla hålla tyst med info till polisen.

Då blir jag lika upprörd som innan, men på JG istället.

Men du sitter gärna här och befläckar en brutalt mördad kvinna och hennes moderslösa barn om och om igen?
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2018-08-03 kl. 20:54.
Citera
2018-08-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Den är oändligt lång har skrivit ett tidigare inlägg om tröghet i rättssystemets tillämpning i polemik med Remark.

Till skillnad från dig är Simon Andersson snarast övertydlig om att hans slutsatser hänför sig till en studie/avhandling som avsåg 2016.

Inte hur den misstankegraden tillämpas idag (2018) och då specifikt i detta fall.
Senast redigerad av Remark 2018-08-03 kl. 20:57.
Citera
2018-08-03, 21:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt ty hyser man insikt hur det i praktiken fungerar så vet man att magkänsla räcker.
Simon Anderson avhandling till trots lämnas fortfarande utrymme för godtyckliga bedömningar i den ständiga kampen mot buset.

Eftersom praktiserande Polis och Åk dagligen handskas med den brottslighet som SAs nya avhandling "bevisövervikt och konkreta, objektivt underbyggda omständigheter" eller "Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans". avser för rubriceringen skäligen misstänkt så var trygg med att det på fältet skulle sväras bannor om en osnyten doktorands text på menligt sätt inkräktar på den yrkesstolthet som byggts av utredarnas erkänt framgångsrika magkänsla.

Vi bör inte underskatta professionella utredares "magkänsla" i ordet finns lång gemensam erfarenhet från brottsutredninger långt mer än i en författad text.

Sannolikt är att SD inte blivit häktad om SAs formuleringar om skäligen misstänkt följts i fallet Wesström

Några eller någon postare har framfört tvivel om att Åk vid häkningsförhandlingen inte lagt fram allt hon har (ess i ärmen) som pekar på SD som GM. Att hon därmed gjort misstaget att i visshet om att få SD häktad på högre misstankegrad därför "sparat" vissa uppgifter är ett flagrant underkännande av hennes yrkesroll. Det är så osannolikt att man snuddar vid tanken att hon då blivit misstänkt vara i hemligt samförstånd med SD.

Det fetade: Snarare tvärtom. Om nu åklagare sparade något ess i ärmen så gjorde hon det för att längre in i utredningen kunna linda SD mer runt sitt finger för att sen kunna sätta honom på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in