2018-08-03, 15:07
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Plastleksak och replika är i min mening samma sak och innan det har kommit en bild på vapnet i fråga så kan varken du eller jag avgöra hur vapnet såg ut.

Nödvärnslagen gäller alla, nödvärnslagen ger ju inte dig eller polisen något frikort till att gå runt och döda personer utan ger dig och polisen ansvarsfrihet när det kommer till att försvara sig mot ett pågående eller överhängande brott mot person eller egendom.
Det ger polisen ansvarsfrihet... Mig veterligt så blir alltid privatpersoner dömda om de dödar någon med ett skjutvapen, eller har det förekommit att de blir fria från ansvar?
Citera
2018-08-03, 15:08
Medlem
Polishatarna kanske borde kolla den här filmen. Snacka efteråt.
https://www.facebook.com/polisen.i.ringsjobygden/videos/194623400710827/
Citera
Medlem
SvD har en bild på vad de tror är leksaksgeväret, ser lite mer äkta ut än vad jag trodde.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Fast det visste inte poliserna vid ingripandet. Dessutom är en pistol lika dödlig om en person med dessa diagnoser använder den. Blir du träffad av en kula avlossad från ett vapen som en person med dessa diagnoser håller i gör det lika ont som om någon utan skjuter dig.
Många i denna tråd som antagligen inte har ett jobb att gå till utan lever framför skärmen spelandes skjutspel.
Förstår att polisen skjuter vid dessa lägen. Alla vill komma hem levande då kan dom inte vänta och se vad som händer. Skulle ni som klagar på polisen stå och vänta för att se om personen tänker skjuta eller inte?

Det går att välja sina tillfälllen. Uppdraget ifråga, ”oskadliggör överhängande dödshot från känd kriminell”, har helt uppenbart övertolkats med slagsida åt satsens början. Om personen är så farlig, så får man säkerställa att det är denne, och ingen annan. Polisen kan inte skjuta medborgare först och fråga sen, i en sits som denna, då har de övertolkat sina befogenheter och sitt uppdrag. Brandmän fyller inte daghem som inte brinner med vatten.

Det är bra att poliserna skyddar sina egna liv, och jag kan förstå problemet, men nere på gården finns inget överhängande hot mot ngn, och då kan man använda annan metod. Om möjligt.

Om slutresultatet är allt annat än muntert — så hade det funnits bättre sätt. Och då har man gjort fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Fattar du inte att saker kan ske väldigt snabbt och man inte har tid med en fullständig diagnos.

om det viftas med ett verklighetstroget vapen så är det stor risk att man blir skjuten. Downs eller inte. punkt slut.

Jag har själv nästan blivit skjuten av snuten, jag och några polare sköt med luftpistol i ett garage i en av problemförorterna i stockholm och hamnade i en situation som kunde ha slutat mycket illa om vi inte omedelbart slängde ifrån oss pistolerna. snuten trodde vi va kriminella som testsköt riktiga vapen. nån hade ringt in och sagt det.

Det är ju det jag skriver, trängd situation. Jag kan förstå att man sköt. Men det är jävligt klantigt och tragiskt.

Behövs inga diagnoser för att känna igen en downie. Jag kan fan känna igen en downie bakifrån. De ser likadana ut allihopa

Men att inte nån av poliserna har is i magen nog att koppla ihop hur personen ser ut och vem de letar efter är tragiskt och som andra skriver borde de inte jobba som poliser.

Ser du och dina kompisar ut som Eric? Retorisk fråga. Skillnaden här är att de letar efter en kriminell person och misstar en downie som denne. Det är det jag är kritisk till. De visste att det var en "kriminell ex-pojkvän" och tror att Eric är denne person. Det är fan jävligt klantigt.
Citera
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det spelar väl ingen roll vem det är som viftar med pistolen? Vare sig det är Yngve 95 år i rullstol, Simon 12 år så måste man ta det på allvar.

Stor skillnad! Yngve 95 sitter i rullstol vilket minskar hotet, kanske är han förvirrad eller liknande där han sitter och viftar med barnbarnets pickadolla. Kompetenta, skickliga poliser - eller andra yrkesgrupper - löser detta på en medmänsklig nivå.

Simon 12 likaså - som inte är straffmyndig och ett barn som poliserna har som uppdrag att tillse inte blir utsatt för brott.

Eric 20 (men med skyddsbehov som en 3-åring) - var anmäld försvunnen i området - vilket - om det tagits på allvar kunnat medföra en annan utgång.

Så lägg ner action- och vilda-västern filmerna och begrip att verkligheten handlar om samtliga ingångsvärden, inte bara det som påstås berättiga att skjuta.
Citera
2018-08-03, 15:09
Medlem
Nu pågår skademinimering från polisens sida.

Martin Lundin från NOA säger till SVT Nyheter att det är oerhört svårt att på avstånd avgöra om ett vapen är äkta eller inte.

– De incidenter vi har haft är med soft air guns och det är exakta kopior på riktiga vapen. I marknadsföringen säger man till och med att det är vapen som är identiskt med riktiga vapen.

Nja, om jag inte minns fel så sa någon av föräldrarna i någon intervju att Erik fått "vapnet" som present som 5-åring. Alltså för 15 år sedan. Har svårt att tro att leksaken var så avancerad men vi har ju inte fått se "vapnet" så. Vi får väl hålla i minnet i det här caset då vapnet presenteras om det stämmer med snacket här eller om Lundin försöker förleda oss på villovägar.

Vidare klipp.

Hur vanligt är det att flera poliser skjuter samtidigt?

Vanligtvis är det en som skjuter. Men det förekommer situationer att fler poliser skjuter samtidigt. Det kan betyda att fler känner sig hotade eller att man ser att en person är väldigt hotad.

De trodde nog att de mötte Bin Ladins brorsa. Nu är det väl dags för någon journo att jobba och gräva fram vilken gubbe det var som poliserna skulle skjuta i stället. Längd, hårfärg, etc. Hade poliserna fått en beskrivning eller hade de t o m en bild med sig? Har svårt att tänka mig att han liknar en downie.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-svart-att-avgora-vad-som-ett-riktigt-vapen
Citera
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
SvD har en bild på vad de tror är leksaksgeväret, ser lite mer äkta ut än vad jag trodde.

Fan kan man lägga sånt inlägg utan länk?
Citera
Medlem
Den polisstyka som skickades till Vasastan tidigt på tordagsmorgonen larmades dit för att skydda en kvinna som ringt in om att hennes, kriminellt belastade ex-partner, var på dit för att döda henne, erfar DN.
- Extrem otur ledde till dödsskjutningen, hävdar poliskälla. Polisen tog larmsamtalet på stort allvar och en stor resurs skickades till platsen. Enligt DN:s källa möttes poliserna direkt av en person med ett vapenliknande föremål i famnen. Personen svarade inte på tilltal. Då sköt tre, eller möjligen två, av poliserna på plats tämligen omgående var sitt skott mot personen som senare avled av sina skador.

Detta är ingen ursäkt för vad som hände men en slags förklaring till varför det gick så snett, säger DN:s källa.
Senast redigerad av brudentycker 2018-08-03 kl. 15:44.
Citera
Avslutad
En kula i ena vaden hade räckt, så hade grabben lagt sig ner. Medans snuten bestämt inte får röra hipp hopp gangsters som terroriserar vanligt folk på gator och andra allmänna platser, för nöjes skull. Hoppas snutarna får skaka galler efter detta.
Citera
2018-08-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letmebelucky
Vila i frid fina Eric! äckliga jävla grisar till poliser. Någon som har namn på dom?

Vad ska du göra med namnen? Hota dom lite häftigt på Instagram eller hota dom på riktigt?

Lycka till. Rättsväsendet lär inte släppa dig och det kommer bli knas när du ska skaffa jobb (jag antar att du inte har ett), eller när du ska ta ett lån för att försöka klara dig i din egen lägenhet utan mamma och pappa.

Än en gång. Lycka till!
Citera
2018-08-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Det är ju det jag skriver, trängd situation. Jag kan förstå att man sköt. Men det är jävligt klantigt och tragiskt.

Behövs inga diagnoser för att känna igen en downie. Jag kan fan känna igen en downie bakifrån. De ser likadana ut allihopa

Men att inte nån av poliserna har is i magen nog att koppla ihop hur personen ser ut och vem de letar efter är tragiskt och som andra skriver borde de inte jobba som poliser.

Ser du och dina kompisar ut som Eric? Retorisk fråga. Skillnaden här är att de letar efter en kriminell person och misstar en downie som denne. Det är det jag är kritisk till. De visste att det var en "kriminell ex-pojkvän" och tror att Eric är denne person. Det är fan jävligt klantigt.

Vem dom letade efter är irrelevant? missar jag nått?

Polisen får samtal om man som springer runt och viftar pistol
Polisen hittar eric viftandes med vad dom måste anse är en riktig pistol
Eric lyder inte polisens kommando eller riktar pistolen mot polisen
Polisen skjuter eric död

Så trodde jag händelseförloppet såg it.

Sen till idioterna som diskuterar att det va "bara ett leksaksvapen" hallå vakna era jävla fjollor! en softairgun för 300 spänn på teknikmagasinet är tillräckligt verklighetstrogen för att lura 99% på avstånd av ett par meter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in