Polisen hade fått infon om Eric.
När polisen var på plats på Norra Stationsgatan fanns det en upprättad efterlysning på försvunne Eric som rymt från pappans hem på Karlbergsvägen 61. Sannolikt med korrekt signalement, uppgifter om Down, autism och att han inte pratar eller förstår order.
Dessutom gick pappan förbi insatsstyrkan på Norra Stationsgatan och frågade om poliserna sett Eric - och uppgav sannolikt signalementet igen. Detta var när insatsstyrkan var på plats men innan Eric sköts.
Trots detta ”körde” polisen på i jakten på den ”farlige vapenförsedde våldsmannen”
Någon hos polisen borde ha lagt ihop två plus två... inte minst när de i dagsljus(!) såg Eric.
Polisen måste i vart fall varit så nära honom att de sett honom och hans ”vapen” och kunnat försäkra sig om att han uppfattade vad som gavs order om innan de sköt. Annars skulle de ju kunna råka skjuta en döv tidningsköpare på väg hem med tidningen hoprullad i handen.
Jag håller med om att oavsett grunddiagnos eller förståndshandikapp är en person med vapen livsfarlig. Dock måste man ju kunna avgöra att det vid ytlig betraktelse ser ut att vara ett vapen och att vederbörande förstår och uppfattar att polisen är på plats och hotar att skjuta honom om han inte följer order. Det skreks väl - ”Lägg ner vapnet”, innan skotten avlossades om jag förstått det hela rätt.
Det är inte utan att tanken föresvävar: bäva månne föräldrar till alla barn med vattenpistoler om det rings in grannrapporter om en vapenhotande dvärg i Vasastan.
Förhoppningsvis görs det en grundlig utredning. Och förhoppningsvis har ingen begått något tjänstefel, utan allt är bara väldigt oturliga omständigheter.
Hjälmkameror på insatsstyrkan borde vara självklart. Att filma en sådan här insatts borde i mitt tycke alltid ske, om inte annat ur undervisningssynpunkt och genomgång efteråt.
RIP Eric.