2018-08-02, 21:17
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Som jag förstod det var den handikappade framme och visade leksaksgeväret för vittnen, som ju såklart då sett att det rörde sig om en DS handikappad med en leksak. Att sedan ringa polisen säga att det finns en hotfull man med K-pist i området, är ju som att beställa en dödspatrull på stackaren.

Hoppas alla de här uppgifterna kan dementeras. Man vill inte tro sådana här saker.
Tja, det finns ju folk som har anmält djurparker för att (folk har varit ute och gått med lejon i koppel), när det i verkligheten har rört sig om hundägare som inte har något med djurparken att göra, varit ute och rastat sin hund (en leonberger i och för sig)...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
i usa har polisen skjutit ihjäl människor som haft en plånbok i handen.
Och det skulle rättfärdiga något sånt här? Logiken....
Citera
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen hade fått infon om Eric.
När polisen var på plats på Norra Stationsgatan fanns det en upprättad efterlysning på försvunne Eric som rymt från pappans hem på Karlbergsvägen 61. Sannolikt med korrekt signalement, uppgifter om Down, autism och att han inte pratar eller förstår order.

Dessutom gick pappan förbi insatsstyrkan på Norra Stationsgatan och frågade om poliserna sett Eric - och uppgav sannolikt signalementet igen. Detta var när insatsstyrkan var på plats men innan Eric sköts.

Trots detta ”körde” polisen på i jakten på den ”farlige vapenförsedde våldsmannen”
Någon hos polisen borde ha lagt ihop två plus två... inte minst när de i dagsljus(!) såg Eric.

Polisen måste i vart fall varit så nära honom att de sett honom och hans ”vapen” och kunnat försäkra sig om att han uppfattade vad som gavs order om innan de sköt. Annars skulle de ju kunna råka skjuta en döv tidningsköpare på väg hem med tidningen hoprullad i handen.

Jag håller med om att oavsett grunddiagnos eller förståndshandikapp är en person med vapen livsfarlig. Dock måste man ju kunna avgöra att det vid ytlig betraktelse ser ut att vara ett vapen och att vederbörande förstår och uppfattar att polisen är på plats och hotar att skjuta honom om han inte följer order. Det skreks väl - ”Lägg ner vapnet”, innan skotten avlossades om jag förstått det hela rätt.

Det är inte utan att tanken föresvävar: bäva månne föräldrar till alla barn med vattenpistoler om det rings in grannrapporter om en vapenhotande dvärg i Vasastan.

Förhoppningsvis görs det en grundlig utredning. Och förhoppningsvis har ingen begått något tjänstefel, utan allt är bara väldigt oturliga omständigheter.
Hjälmkameror på insatsstyrkan borde vara självklart. Att filma en sådan här insatts borde i mitt tycke alltid ske, om inte annat ur undervisningssynpunkt och genomgång efteråt.
RIP Eric.

Hur många anmäls försvunnit i Stockholmsområdet varje dag?
Alldeles oavsett så vet ju polisen fortfarande inte att det var just han, även om kommunikationen hade gått fram, det är inte Vittangi vi pratar om här. Borde någon ha slagit ihop 2 och 2? Kanske. Frågan är väl vem som med livet som insats vågar spela på det, jag hade inte gjort det, förmodligen inte du heller. Sen också det här med att det var dagsljus och liknande som jag har varit inne på flera gånger, han kan ha stått i ett buskage och "lekt" kurr eller vad som helst. Han stod ju inte där med personakten, förstorat passfoto och liknande naken blixt tilla vid en vägg, får man förmoda.
Citera
2018-08-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag säger som Stenmark" det är svårt att förklara för den som int begrip" Men vi som fattar VET att folk med Downs är snälla som teddybjörnar.

Men en mental ålder av 3 år. Vilket gör att denne kan själv inte avgöra om det vapen denne har är riktigt eller inte. Och har alltså inga problem att rikta och trycka av. Kunde lika gärna tagit ett riktigt vapen i tron att det bara var en leksak.
En sådan ska ändå skjutas om den riktar det mot en polis.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Men när gansterserna i förorten kastar sten på dem springer de och gömmer sig... ...och revancherar sig sen genom att pumpa magen full med bly på en stackars unge med Dawns.
Fy fan!
Citera
Bannlyst
Vad hände med el-pistoler skulle inte svensk polis utrustas med det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Och det skulle rättfärdiga något sånt här? Logiken....

eh vem rättfärdigar nåt? jag påpekar att snuten skjuter ihjäl folk oavsett vad dom har i händerna.
Citera
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Folk utgår ifrån att polisen har lite mer is i magen än gemene man men det verkar som att dom är lika nervösa som Birgitta, 85, när hon besöker bankomaten halv tolv på natten. Inkompetensen vet verkligen inga gränser för svensk polis. Angående din sista fråga - det är absolut en möjlighet, poliser älskar att utöva grovt våld.

Finns en extremt inkometens i poliskåren precis som i alla andra yrken, ja. Du tror på ett kallblodigt medvetet mord då med andra ord, för att man hade alibi. Jag väljer att tro att inte så var fallet.
Citera
2018-08-02, 21:19
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Så pappan säger att det var ett leksaksGEVÄR inte leksakspistol. Finns det plastgevär för 3-åringar?

Ja.
http://img5.ntm.eu/nk/public/img/6289534/112165026/gevar-plastgevaren-var-till-s?w=980&h=551&anchor=centercenter&bgcolor=222&scal e=both
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Hur många anmäls försvunnit i Stockholmsområdet varje dag?
Alldeles oavsett så vet ju polisen fortfarande inte att det var just han, även om kommunikationen hade gått fram, det är inte Vittangi vi pratar om här. Borde någon ha slagit ihop 2 och 2? Kanske. Frågan är väl vem som med livet som insats vågar spela på det, jag hade inte gjort det, förmodligen inte du heller. Sen också det här med att det var dagsljus och liknande som jag har varit inne på flera gånger, han kan ha stått i ett buskage och "lekt" kurr eller vad som helst. Han stod ju inte där med personakten, förstorat passfoto och liknande naken blixt tilla vid en vägg, får man förmoda.
Good thinkin'......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ljust och ljust, solen står väldigt lågt. Dvs mycket ligger i skugga.

Du har tydligen aldrig varit ute kl4 en juli natt i Stockholm.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carinaw
Kan nån Stockholmare åka till mordplatsen och filma kl 04 på morgonen så vi får se hur ljust det är!

Ljust 4.

Soluppgång och solnedgång i Stockholm

Idag*— Tordagen den 2 augusti 2018

Gryning03:36

Soluppgång04:34

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem