Citat:
Ursprungligen postat av
HerrFlygmyra
Det tror jag inte att någon hävdar heller. Jag tror att folk reagerar på att polisen inte tycks ha frågat sig vem de står i begrepp att sätta ett antal skott i. Den här gången var det en ung kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen i plast, vad säger att det inte blir en döv 3-årig flicka med en glass i näven nästa gång? Att skjuta någon ska alltid vara absolut sista utvägen. Vad det verkar nu så har flera poliser i samförstånd tagit en genväg.
Du kan väl inte jämföra en glass mot ett leksaksvapen?
Om jag har förstått allting rätt så har personen blivit skjuten i en trappuppgång eller en entré?
Vem vet om man gömde sig bakom något och kastar sig fram med en k-pist i näven? Hur vet ni att han inte stod med ryggen mot polisen och vänder sig hastigt om med vapnet i högst hugg?
Ska polisen avvakta och vänta på att någon kanske blir skjuten innan de agerar? Attacker mot polisen sker allt oftare, och då innefattar även det knivar och vapen. Så där får man ha en viss förståelse att polisen är mer på tårna. Både på gott och ont.
Innan folk vräker ur sig "fittor, polissvin" m.m så kanske man bör se lite längre än vad näsan räcker.
Är det så att polisen stod ansikte mot ansikte med killen och såg tydligt att han hade downs och inte utgjorde något hot så är det fullständigt oacceptabelt att skjuta ihjäl han.
Hoppade han fram från en vägg med vapnet riktat mot polisen så kan man ha en viss förståelse att de agerar som de gjorde med tanke på alla attacker som faktiskt sker mot polisen, och i åtanke att det bor just en tyngre kriminell person där.