2018-08-02, 18:01
Medlem
bergsdals avatar
Dem ända leksakspistoler som liknar riktiga pistoler till den nivån där det är oskiljbart är airsoft pistoler. Och jag tvivlar nåt enormt att mamma eller pappan ska ha införskaffat sådan leksak till Eric. Tror mer på vattenpistol eller någonting färgglatt
Citera
2018-08-02, 18:01
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
"Ett barn med Downs syndrom, och autistiskt. Hur han skulle kunna vara så hotfull? Det finns inte, säger Katarina Söderberg" från Aftonbladet...

HUR skulle det inte vara hotfullt om man tror att han har ett riktigt vapen i händerna, det är ju livsfarligt.

Dessutom kan väl autistiska vara väldigt aggressiva? Vet inte hur kombon med downs funkar dock.
Citera
2018-08-02, 18:02
Medlem
FruStormuftis avatar
Självklart att polisen agerar enligt boken när det går larm om att en beväpnad person (vuxen, kanske storvuxen) är runt i en fastighet och viftat med ett skjutvapen.
Killen gick inte att kommunicera med, och hur skulle poliserna kunna veta det?

Den som larmade, kanske var mörkt, kanske en halvblind eller bara skiträdd som inte såg att det var en mongoloid med en leksak mår säkert oerhört dåligt nu.
Själv tycker jag att alla gjort precis vad de ska och förväntas göra, förutom själva vårdnadshavarna.
Vad ska grabben ha leksaksvapen för om han är som en 3-åring, har han även fått spela lite pangpangspel med sin farsa och fått upp intresset på så sätt då den tidigare bara legat i en leksakshög.
Hört talas om lås, låser de inte dörren så han inte kan rymma ut?

Någon av dem, lutar åt pappan då det var där han skulle vistas, har totalt brustit i sitt ansvar och nu blev det så här.

Sluta hata på polisen, det är efterblivet, de hade aldrig ens behövt rycka ut om farsan till mannen skött sitt åtagande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Mitt i natten, person i förmodat mörkt trapphus riktar vapen mot poliserna och uppenbart har någon larmat om situationen och killen ifråga kan bara utstöta ljud, kanske vråla, vad vet vi, vi var inte ens där? Killen varken släpper vapnet eller är talbar, polisen har uppenbart i dunklet inte i sin vildaste fantasi kunnat ana att det rör sig om en ofarlig kille med Downs Syndrom på rymmen, vad tror ni egentligen, att de är fascister som vill utrota Downs Syndrom-drabbade individer ifrån våra gator och trappuppgångar?

Han var ju efterlyst, så nog borde de haft honom i sin vildaste fantasi. Pappan hade säkert beskrivit hans klädsel när han efterlystes.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Fått tag på pappas vapen, laddat och osäkrat pappas K-Pist? Som pappa inte hade i något vapenskåp? Någon som ser ut som ett barn (även om man missat att han hade DS) gör inte detta. En förälder som har K-Pist skulle inte riskera att det var möjligt.

Även om det är teoretiskt möjligt efterfrågar jag ett annat tillvägagångssätt än att gå fram och skapa direkt konfrontation där det rimligtvis bör uppstå stark misstanke om attrapp.

Poliserna borde inte placerat sig så att de blev tvungna att skjuta för sin egna säkerhet i en situation där man konfronterar ett barn eller handikappad.

Var det mörkt kanske de förstås såg en terrorist framför sig. Det är fullt möjligt.

Det var fullt dagsljus vid tidpunkten det skedde. Så lägg ner.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Du kan ju gå igenom historiska domar om du önskar. Lagstiftningen måste vara tydlig just för att polisen inte ska tveka i ett skarpt läge. Hur ska de annars bete sig när nästa terrorist slår till? Polisen måste vara trygg i sina befogenheter, annars hämmas förmågan att lösa uppgiften.

Ok. Jag tänker bara att det är relativt vanligt att vållande till annans död utreds då en polis skjute ihjäl. Om endast polisens känslor är intressanta, hur skulle det då kunna vara vållande till annans död? I fall polisen ljuger och inte alls såg någon fara så torde det snarare röra sig om dråp eller mord.
Citera
2018-08-02, 18:03
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Namnen på snuthororna måste fram! Förmodligen kvinnor! Hur i hela helvetet kan man inte se att någon har downs syndrom, och att risken att denne (som enligt uppgifter endast kan säga "mamma") skulle fått tag på en RIKTIG pistol och därutöver velat döda poliser.

Ruttna jävla snutar, INGET kan försvara det här, inte att det var mörkt, inte att dom inte såg att han var GRAVT utvecklingsstörd, inget!

Och sen att uppgifter i pressen gör gällande att TRE poliser sköt honom,helt jävla vidrigt! Jag ser tyvärr en friande dom för samtliga dock, det brukar liksom bli så.

Allt medans knivhuggande afghaner som nästan dödar en polis blir behandlad med silkesvantar ...

Du har helt riktigt i det du skriver.

Jag kan inte fatta hur TRE poliser kunde skjuta en 20 årig downis med en plastpistol i handen. Helt sjukt alltså!
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Det tror jag inte att någon hävdar heller. Jag tror att folk reagerar på att polisen inte tycks ha frågat sig vem de står i begrepp att sätta ett antal skott i. Den här gången var det en ung kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen i plast, vad säger att det inte blir en döv 3-årig flicka med en glass i näven nästa gång? Att skjuta någon ska alltid vara absolut sista utvägen. Vad det verkar nu så har flera poliser i samförstånd tagit en genväg.
Du kan väl inte jämföra en glass mot ett leksaksvapen?

Om jag har förstått allting rätt så har personen blivit skjuten i en trappuppgång eller en entré?
Vem vet om man gömde sig bakom något och kastar sig fram med en k-pist i näven? Hur vet ni att han inte stod med ryggen mot polisen och vänder sig hastigt om med vapnet i högst hugg?

Ska polisen avvakta och vänta på att någon kanske blir skjuten innan de agerar? Attacker mot polisen sker allt oftare, och då innefattar även det knivar och vapen. Så där får man ha en viss förståelse att polisen är mer på tårna. Både på gott och ont.

Innan folk vräker ur sig "fittor, polissvin" m.m så kanske man bör se lite längre än vad näsan räcker.

Är det så att polisen stod ansikte mot ansikte med killen och såg tydligt att han hade downs och inte utgjorde något hot så är det fullständigt oacceptabelt att skjuta ihjäl han.

Hoppade han fram från en vägg med vapnet riktat mot polisen så kan man ha en viss förståelse att de agerar som de gjorde med tanke på alla attacker som faktiskt sker mot polisen, och i åtanke att det bor just en tyngre kriminell person där.
Citera
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Visste inte det fanns så många skadeglada idioter på FB men här finns de som vet allt och är i lynch stämning idag. Uppblåsta godhetsknarkare som saknar helhetsyn om vad som hände. Jävla pack och fy faan för att vara polis och försöka skydda er vid behov, men ni lämnar väl inte rummet!
Lever du hellre i ett samhälle där polisens agerande står över all kritik? Där polisen är en ultimat auktoritet som inte kan fela?
Citera
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Varför i helvete ska alla ha så jävla starka åsikter om någonting dom inte vet någonting om? Låt det framkomma vad som skett först, sen kan ni börja ha åsikter. Att sitta här och gnälla på poliserna för att X eller Y ger ju ingenting alls.

Exakt så, folk var inte där och vet inte vad som hände.
Citera
2018-08-02, 18:04
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Finns det en möjlighet att patrullen var utrustad med Bodycams? Då kan ju hela förloppet vara fångat på både bild och ljud.

Dom där klippen är längesedan borta om det nu skulle vara fallet.
Citera
2018-08-02, 18:04
Medlem
Äppelkäcks avatar
Någon kallade på polis när de såg en man gå omkring på stan mitt i natten och vifta med ett vapen.
Vem kan i sin vildaste fantasi tro att det rör sig om en förståndshandikappad med leksakspistol som går lös vid den tiden på dygnet?

Killen brukade tydligen ”rymma”. Varför höll då inte föräldrarna bättre koll på honom?

Det ör naturligtvis jävligt för föräldrarna men minst lika jävligt för de inblandade poliserna. I dagens klimat lever de som ska hålla ordning och skydda oss vanliga medborgare från alla kriminella, med eller utan vapen, i ett helvete. Jag skyller inte den här händelsen på polisen. De gjorde sitt jobb även om det blev fel den här gången. Killen sköts alltså strax före klockan 04 i natt när stora och små barn ska ligga i sina sängar och inte vifta med puffror på stan. Stackars poliser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in