Citat:
Ursprungligen postat av
LFCYNWA
Hur fan kan man kräv att polisen ska skjuta varningsskott först och sen ett i benet när man möter en beväpnad person? tänk på att informationen polisen fått var att det var en man som viftat med ett pistol liknande föremål i närheten av en bostad där en kriminell vistas. Det går så oerhört fort och polisens enda val var att skjuta verkanseld.
Olyckligt och tragiskt ja men jag har svårt att se hur polisens agerande skulle vara felaktigt om det inte framgick tydligt att personen var på ett barns nivå eller bar på en leksak.
Är man såpass nära att inte bara en, utan tre, kan skjuta, då är man också såpass nära att man bör kunna göra en förväntat mer högupplöst bedömning.
Läser man Aftonbladet nu, bild på killen, pappans beskrivning av ”vapnet”, beskrivning av killens generella beteendemönster -
ser det verkligen ut som detta kan ha skett i upphets poliserna emellan, i samband med larmupogifterna.
Jag håller det som orimligt att detta var en grynig situation!
Visst, polisen ÄR trängda idag, dom är less...
Anledningen att Sverige inte utövar hårt polisarbete, är för att vi inte kan hantera det - vi har inte den poliskulturen, och jag tror att detta ärende kommer visa sig bli ett greppbart exempel.