2018-08-02, 16:49
Medlem
0.999...s avatar
Har man avrättat en svensk med Downs Syndrom nu med en leksakspistol? Driver någon med oss?

Ut med namnet på det lilla äckliga snutsvinet. Tar gärna emot PM med tips.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har du läst Darwin? Stör mig på alla wt på FB som bara måste dra till med Darwin award och liknande för att det låter coolt. De flesta av er har garanterat noll koll på Darwins läror...

Då kanske du ska börja med att läsa på om det naturliga urvalet och geno-/fenotyper? Bägge begreppen är nämligen hyfsat aktuella i det här fallet.
Senast redigerad av midvintermorker 2018-08-02 kl. 16:51.
Citera
Medlem
Såklart oerhört tragiskt. Men det är jävligt klantigt av mamman att gå ut i media öht., men att hon anklagar polisen för att vara lögnare är extra korkat. Det kanske är chocken som orsakar en så irrationell reaktion.

Men jag ser inte hur polisen skulle kunna agera annorlunda i det här fallet. De kan ju inte avvakta med verkanseld, för att den beväpnade kanske är en utvecklingsstörd på rymmen från pappa med en leksakspistol i handen.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Svenska polisen kan inte ta hand om riktiga kriminella, där är dem små råttor som alltid är sena på plats och inte vet något. Men kan rikta vapen och skjuta ett ett oskyldigt utvecklingsstörd tonåring. Sorgligt.

Lär dem inte sig på utbildningen hur man ska hantera stress och läsa av situationen innan man tar till handling.

Man undrar ju. Sådant här folk. Sjuka ena skjuter man ihjäl väldigt ofta. Grovt kriminella vågar man inte ingripa emot och det finns områden där de inte ens vågar vistas i.

Men klart detta visar en signal till kriminella. Att svenska polisen skjuter ihjäl en person med Down...

Jag tror helt enkelt att för många som inte passar som poliser blivit poliser de senaste åren. Sådana som inte passar för yrket och inte kan hantera då stress eller få överläge i ett skarpt läge utan att behöva ta till puffran. För många veklingar helt enkelt. Förr var det tuffare poliser.
Citera
2018-08-02, 16:50
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
"survival of the fittest"

Hur exakt hade denna kille klarat sig ute i naturen tror du? Dom svaga sorteras bort, vilket downs är.

Wow du kan en känd fras. Du tolkar den fel dock. Darwin syftade inte på de starkaste utan på de bäst anpassade. I vårt moderna samhälle har vi dessutom möjlighet att kompensera för individer som inte har de bästa förutsättningar. Men du får väl bånge av att en oskyldig funktionshindrad kille blivit skjuten så du kan dra till med dina Darwin quotes
Citera
2018-08-02, 16:50
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Lär dem inte sig på utbildningen hur man ska hantera stress och läsa av situationen innan man tar till handling.
Jag vet inte hur utbildningen funkar idag, men för 20 år sen så la man mycket fokus på detta redan i första gallringarna. Det känns som att behovet av lugn och kontroll är större nu än då, men med den stämning som är på sina håll i kåren så är det nog vanligt att man går på nålar i stort sett varje pass.
Citera
2018-08-02, 16:51
Medlem
MitchRapps avatar
Är det insatsstyrkan som har hanterat händelsen är det under all kritik. Så det tror jag inte. De tränar ju för det här dagligen och måste kunna kontrollera situationen. Antar att det var mindre kvalificerade piketen som red in som de skjutglada cowboys brukar göra och spela jävligt tuffa utan anledning.

Skulle det vara vanliga poliser i yttretjönst är det ju mer förklarligt. De är ju lika tränade på det här som vilken av oss som helst och skjuter så fort någon hostar till.
Citera
2018-08-02, 16:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engladsmiley
Han hade rymt hemifrån, inte så att dom hade gett honom en plastpistol och sagt: ”seså gå ut med den ensam på natten här nu”

Citat:
Ursprungligen postat av lionatthezoo
Varför köper man en leksakspistol till en autistisk person med downs? Det är ju uppenbart att det kommer att bli problem.

Tydligen brukade han rymma och det är inte lätt att stoppa eftersom man inte får låsa in folk hur som helst.
Men jag undrar också hur man kan ge en leksakspistol till en rymningsbenägen person på en treårings nivå.

Vem ringde polisen? Borde inte de ha sett att det bara var en leksak och talat om för polisen att det var en person med Downs syndrom?

Borde inte polisen ha varit lite mer avvaktande?

Det här verkar vara ett resultat av flera sammanfallande olyckliga omständigheter.
Citera
Medlem
divinebaals avatar
Jävligt synd det var en snubbe med Downs syndrom men samtidigt är det en läxa för samtliga. Springer du runt med en replika så MÅSTE de agera och mot ett skjutvapen så måste de agera snabbt och koncist.

På samma sätt som kebabtomten i Södertälje som rånade med ett fejkat automatvapen och belönades med en kulans huvudet och sen överkörd av sina polare.

Hoppas alla tar lärdom och inte springer runt med replikor eller riktiga vapen. Bara för snubben nu hade en sjukdom så kunde ett riktigt vapen skada nån lika mycket som Rinkeby-arabens skjutvapen.
Citera
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjurd
Såklart oerhört tragiskt. Men det är jävligt klantigt av mamman att gå ut i media öht., men att hon anklagar polisen för att vara lögnare är extra korkat. Det kanske är chocken som orsakar en så irrationell reaktion.

Men jag ser inte hur polisen skulle kunna agera annorlunda i det här fallet. De kan ju inte avvakta med verkanseld, för att den beväpnade kanske är en utvecklingsstörd på rymmen från pappa med en leksakspistol i handen.

Vad vet du om händelsen som vi andra inte vet? Det har i princip inte framkommit något förutom det som står i media, dvs att flera poliser skjutit ihjäl en mentalt handikappad kille, framkommer absolut ingenting om händelseförloppet eller andra omständigheter.
Citera
2018-08-02, 16:53
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejsynlig
Nu var han INTE cp-skadad utan hade DS och autism!
Han hade ingen attrapp (som är en exakt kopia av ett riktigt vapen) utan en plastleksak.

Att du är både ointelligent och empatilös var väl ingen cho0ck direkt...

Pistolattrapp eller "plastleksak" som du väljer att kalla det, är nästan omöjligt att se skillnad på dessa och ett riktigt vapen under optimala ljusförhållanden och en lugn situation.

Lägg nu till en situation där ljusförhållandena är dåliga samt att du ställs inför ett val att skjuta eller bli skjuten och adrenalinet dunkar i ditt huvud, trotts din träning så börjar du förlora hörseln och du ser enbart hotet som håller i ett vapen som håller på att riktas mot dig eller din grupp. Du är djupt inne i stresskonen och kan enbart fokusera mot hotet som kommer att döda dig eller din grupp... Du avger verkanseld tillsammans med din grupp som även dessa har uppfattat det omedelbara hotet mot sig själva eller gruppen.

Du kan träna för att bli bättre på att hantera dessa mänskliga reflexer till en viss grad, dock så är vi fortfarande djur och har då även en väldigt kraftig överlevnadsinstinkt.

Jag ser inte mig själv som ointelligent eller empatilös utan som en realist som faktiskt vet vad jag pratar om.
Citera
2018-08-02, 16:53
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Han verkar inte bott på platsen där det hände.

Det är 350 meter från porten där han är skriven till porten där han sköts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in