2018-08-02, 16:01
Medlem
cutmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan man räkna med det även om man har Downs Syndrom och ett leksaksvapen?

Svar ja.
Endel av dessa kan bli riktigt aggresiva, har själv stött på några såna som grannar & när man gick i skolan.
Kanske han var självmordsbenägen och ville bli skjuten.
Men visst denna kille borde suttit på ett mentalsjukhus om vi inte lagt ner alla.
Citera
Medlem
Så nu måste en stackars polis dö bara för att ett par föräldrar inte kan hålla reda på sin förståndshandikappade son? Det är det som är tragiskt i den här historien.

Det borde fan krävas licens för att få bli förälder. Hur fan kan man tycka att ett vapen är en lämplig leksak för ett mongo?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är själv väldigt okunnig kring det här med vapen, ammunition mm.

Men undrar ändå - varför avlider numera nästan alla som polisen öppnar verkanseld mot?

Visst, vet att polisen har specialammunition som inte ens jägare använder. Och visst naturligtvis är bålen lättaste platsen att träffa. Men ändå...
Förr när man läste om skottlossning blev folk träffade i ben, axlar, armar, i sidan. Och de kom till sjukhus, opererades och överlevde. Men idag vekar väldigt många avlida som polisen skjuter på.
3 personer har dött av polisens verkanseld de sista varma veckorna.

Vad har förändrats?

Jag tror alla dessa dödsskjutningar från polisens sida beror på att man ändrat antagningen till polisskolan, ålder och fysik är inte lika hårda krav längre. Tvärtom skulle jag säga. Dessutom är utbildningen kortare och man hoppar därmed över en väldigt massa viktiga steg i utbildningen som tex psykologi.
Numer har vi mindre polisutbildningar runtom i hela landet. Förut fanns bara en, polishögskolan i Solna.

Vi får ut poliser som hellre skjuter först än att försöka med psykologi tala folk tillrätta.
Det är ju ganska slående att av de människor som polisen skjutit ihjäl har merparten inte ens haft en pistolattrapp.

Jag tycker att den här utvecklingen är skrämmande. Det var en stooooooor miss att lägga ner den klassiska polishögskolan till förmån för mindre och utspridda i landet.
Kontrollen på undervisningen är i det närmaste totalt borta och de lärare som finns har inte själva den utbildningen och erfarenheten de borde ha.

Jag undrar verkligen vad som fick 3 (!!!) poliser att peppra den här personen totalt.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Man gullar med gängkriminella och undviker konfrontation till varje pris men skjuter utan att tveka ihjäl en kille med downs syndrom bärande på en leksakspistol. Fy fan!
Citera
2018-08-02, 16:02
Medlem
Jan66s avatar
Ännu ett skäl till att Polisen ska ha elchockvapen.
Varför ska de finnas på prov i flera år på utvalda distrikt när andra länder redan har lång erfarenhet?
Citera
2018-08-02, 16:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Jag kan inte se ett läge där kritiken inte skulle vara befogad. En kille med Downs syndrom, som inte kan prata och som har en leksakspistol ska inte kunna bli skjuten av svensk polis. Det finns inga ursäkter, även om jag liksom du är säker på att polismannen/kvinnan lider helvetets alla kval nu.

Om killen trodde det var ”på lek” och siktade mot polisen...så, ja jag vet inte. Kan man anta att polisen förstod eller hann bedöma att det inte var ett riktigt vapen?
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbyggd
En expressen har är han även autistisk och kan nästan bara säga mamma.

Klart han inte reagerar som polisen säger.

Men polisen borde väl kunna se att det inte finns behov av att skjuta?

Kan han ha haft någon över huvudet eller ansiktet? En mask kanske? Om han hade ett leksaksvapen med sig när han rymde så var han kanske utklädd också? Till typ Zorro? Det skulle förklara varför polisen skjuter någon med uppenbar downs syndrom...
Citera
Medlem
Han blev ju skjuten i trapphuset. Dålig sikt, de ser person med vapen. Kanske riktar vapnet mot dom. Att han inte kan prata kan ju tolkas som att han går på något. Plus det bor en våldsam person på adressen. Klart som korvspad polisen inte medvetet skjuten en person som de vetat inte har en riktigt pistol. En person med Down kan ju ha råkat komma över en riktigt pistol med. Man kan inte chansa. Det är såklart väldigt sorgligt och poliserna mår inte toppen de heller.

Innan folk börjar snacka om elpistol och OC. Man står inte med OC mot GM som har pistolliknande föremål. Inte säkert poliserna på plats hade elpistol heller och tjänstevapnet ska vara primärt när man möter pistol eller liknande.
Citera
Medlem
Fy fan. Det här är Charles Darwin på hög nivå. Tippar på att killen inte fattade för fem öre vad som pågick och riktade helt sonika vapnet mot poliserna som i sin tur agerade som dom bör göra. Jag undrar om polisen ens hann uppfatta om att det var en kille med Downs...
Citera
2018-08-02, 16:05
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sorgligt. När polisen väl skjuter någon så är det en kille med downs syndrom och leksaksvapen... stackars kille och stackars poliser.

Yes, Ahmed i Rosengård får smaka dialogpolis istället för bly. Psykiskt sjuka och handikappade däremot har även tidigare dödats av svensk polis vid ett flertal tillfällen.
Citera
2018-08-02, 16:05
Medlem
anteri17s avatar
Oansvariga föräldrar. K-pist-attrapp till en utvecklingsstörd. Bra konsekvenstänk!
Citera
2018-08-02, 16:06
Medlem
sajebiss avatar
Från svt.se.....

Citat:
Tidigt på torsdagsmorgonen vaknade de boende i området av ljudet från skottlossning, när polisen öppnade eld mot en person som man trodde bar ett vapen.
– I början när man vaknade upp av skottlossningarna blev man så chockad, för att man såg inte exakt vad det var, säger Laura Tahvanainen som bor i området
– Det var en massa polisröster. Det var ganska sjukt faktiskt och det var så ovanligt att se insatsstyrka och laser. Polisen är man van vid, men det här var så mycket, berättar hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in