Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jag är själv väldigt okunnig kring det här med vapen, ammunition mm.
Men undrar ändå - varför avlider numera nästan alla som polisen öppnar verkanseld mot?
Visst, vet att polisen har specialammunition som inte ens jägare använder. Och visst naturligtvis är bålen lättaste platsen att träffa. Men ändå...
Förr när man läste om skottlossning blev folk träffade i ben, axlar, armar, i sidan. Och de kom till sjukhus, opererades och överlevde. Men idag vekar väldigt många avlida som polisen skjuter på.
3 personer har dött av polisens verkanseld de sista varma veckorna.
Vad har förändrats?
Jag tror alla dessa dödsskjutningar från polisens sida beror på att man ändrat antagningen till polisskolan, ålder och fysik är inte lika hårda krav längre. Tvärtom skulle jag säga. Dessutom är utbildningen kortare och man hoppar därmed över en väldigt massa viktiga steg i utbildningen som tex psykologi.
Numer har vi mindre polisutbildningar runtom i hela landet. Förut fanns bara en, polishögskolan i Solna.
Vi får ut poliser som hellre skjuter först än att försöka med psykologi tala folk tillrätta.
Det är ju ganska slående att av de människor som polisen skjutit ihjäl har merparten inte ens haft en pistolattrapp.
Jag tycker att den här utvecklingen är skrämmande. Det var en stooooooor miss att lägga ner den klassiska polishögskolan till förmån för mindre och utspridda i landet.
Kontrollen på undervisningen är i det närmaste totalt borta och de lärare som finns har inte själva den utbildningen och erfarenheten de borde ha.
Jag undrar verkligen vad som fick 3 (!!!) poliser att peppra den här personen totalt.