2018-08-02, 07:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur kan brittiska polisen klara sig utan vapen?

Stämmer inte. Om man har att göra med en person som kan antas ha skjutvapen så tillkallas beväpnade poliser.

Däremot har de patrullerande vanliga poliserna inte andra vapen än batong och pepparspray.
Citera
2018-08-02, 07:28
Medlem
Man har som sagt mycket hårda krav på den som vill bli polis. Psykologer gräver i ens psyke för att sortera bort sådana som har lätt att ta till våld.
Men se'n har man tyvärr ändrat på några andra saker också:
- Man har sänkt kraven på intelligens-testerna. Det kanske inte är en så smart polis som kommer till platsen. En som inte klarar att göra en snabb och korrekt analys av läget
- Man har minskat kraven på kroppsstyrka; klenare poliser lockar buset att bli mer hotfulla och polisens självkänsla (över att ha kontroll på situationen) kanske också påverkas
- Man prioriterar jämn fördelning mellan kön, etnisk bakgrund och sexuell läggning. Buset fån mellanöstern och afrika kanske inte har respekt för en liten blond poliskvinna på exakt samma sätt som om polisen var en biff i 100-kilosklassen.
- Man har infört "dialogpoliser". Om buset vid varje tidigare överträdelse erbjudits en fika och bulle istället för en kraftig smäll på käften så kan buset också missuppfatta situationen och tro att man kan komma undan med t.ex. rikta en pistol mot en polis. För buset är heller inte så intelligent alla gånger.

Se där: Att riva ner det gamla systemet kanske inte var så smart trots allt?
Citera
2018-08-02, 07:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Våld föder bara mera våld. Den här polisen kanske har barn. Vad innebär det för dem att växa upp med vetskapen att pappa är en mördare och att de själva riskerar att utsättas för hämndaktioner?
De kommer vara stolta över sin mor eller far som hjälpt samhället bli av med en farlig person. Det är bara att skjuta de som hotar. Buset kan inte vinna. Varför är du sur på polisen? Är du en av många patetiska haverister? Majoriteten i Sverige ser gärna att det skjuts av lite kriminella. Det föder inte våld tvärtom. Det avskräcker buset.
Citera
2018-08-02, 07:31
Medlem
Citat:
Våld föder bara mera våld. Den här polisen kanske har barn. Vad innebär det för dem att växa upp med vetskapen att pappa är en mördare och att de själva riskerar att utsättas för hämndaktioner?

Eftersom du inte var på plats och vi inte vet mer om situationen så kan du inte dra den slutsatsen.

Polisen möter alltså upp en snubbe som har pistol på sig, skarpladdat vapen får man utgå ifrån. Det är inte ovanligt alls, knivar och pistoler är många polisers vardag.

Men den här mannen kan mycket väl ha hotat med att skjuta polisen som då svarar med verkanseld.
Allt sker mycket snabbt och beslut fattas på nägra sekunder.

Denne polis barn skulle lika gärna kunna vara föräldralösa om han inte fattat sitt beslut i tid. Hade det varit bättre kanske?

Ingen oskyldig springer runt med vapen, ingen oskyldig hotar poliser.
Citera
2018-08-02, 07:34
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Tredje mordet av polis på ett par veckor. Vad är det som händer? Hur kan brittiska polisen klara sig utan vapen?
Utbildning, inga svängdörrar till polishögskolan, ingen PK-ism där "kvinnor klarar av samma arbetsuppgifter som män" etc etc..
Citera
2018-08-02, 07:34
Medlem
Fotbollspucks avatar
Härligt,det daltas alldeles för mycket med kriminella och skjuts för lite här i vårt avlånga land.
Citera
2018-08-02, 07:39
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:

Blir så trött på såna nötter som dig som skriver att polisen är mördare.

Finns det nån polis i Sverige som dömts för mord när polis dödat någon när polisen varit i aktiv tjänst?
Citera
2018-08-02, 07:49
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag tycker inte man skall bedömma poliser för hårt men samtidigt kan man inte blunda för att allt beror på situation och person.

En gång för typ 10 år sedan skulle polisen kolla mig och mina polare när vi satt ute i skogen och söp (+några dagars tjackintag), jag, i minst 3 promille fattade att nu blir det visitation, så jag tänkte vara behjälplig och drog fram min Peltonen m/95 som jag ofta då bar bak på ryggen och slog ned den i bänken bredvid mig, för att samarbeta liksom, men jag hinner höra "kniv!" och plötsligt stirrar jag mot två dragna vapen. Jag sa bara "Ja, och?" och kände att alla liksom överreagerar, full som jag var. Ett missförstånd. Men jag har en känsla av att hade jag varit lite synbart nyktrare och neger så hade jag nog varit död nu.
Citera
2018-08-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Ingen oskyldig springer runt med vapen, ingen oskyldig hotar poliser.

Många människor litar inte på polisen och ser därför till att ha egna möjligheter att skydda sig. Det gör dem inte skyldiga till något, tvärtom är det normalt i många kulturer. Det skulle vara som att säga att användande av säkerhetsbälte är förberedelse för vårdslöshet i trafik.
Citera
2018-08-02, 07:54
Medlem
Citat:
Många människor litar inte på polisen och ser därför till att ha egna möjligheter att skydda sig. Det gör dem inte skyldiga till något, tvärtom är det normalt i många kulturer. Det skulle vara som att säga att användande av säkerhetsbälte är förberedelse för vårdslöshet i trafik.

Bortsett från att säkerhetsbälte är obligatoriskt och att bära kniv eller skjutvapen är förbjudet då... så i den meningen är de skyldiga till olaga vapeninnehav. Men om man helt bortser från lagen så ligger det såklart något i vad du säger.
Citera
2018-08-02, 07:56
Medlem
Citat:
Har studerat dina inlägg i olika trådar och ser att du är en kärring mot strömmen. Eftersom du är så övertydlig är det ingen som tar dig på allvar. Det var väl inte vad du tänkt dig?
Citera
2018-08-02, 07:57
Medlem
Tänk den dan då vi får se en svensk polischef hålla en sån här presskonferens:

https://youtu.be/H9-WlXOeaBo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in