Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Ni hänger upp er på någonting som faller på sin egna orimlighet.
Anta att du får en bekant som försvinner plötsligt och hittas mördad.
Du vet vem mördaren är, men säger ingenting förräns du själv är häktad misstänkt för mordet.
Det är så långt ifrån ett rationellt beteende att man ser det som ett sätt för MGM att vilseleda utredningen och slippa stå själv i fokus.
Så svaret blir nej SD har inte pekat ut någon gärningsman utan lägger upp lika många teorier som snurrar runt i tråden.
(det fetade)
Ledsen att behöva säga det så här rakt ut i tråden, men här framstår du som mer än lovligt okunnig och märkligt fantasilös.
Bäst att vara extra tydlig: I det nedan skrivna antyder jag INTE att SD skulle ha nån koppling till gängkriminalitet!
Men om en person ur en sån miljö så att säga accidentiellt skulle bli häktad för ett mord och denne råkar veta vem som är den verklige mördaren, så bjuder den kriminella hedern (hur man nu än ser på den contradiktionen), att man inte golar. Känner du inte till detta?
Känner du inte heller till BrB 15 kap 7 ? Den handlar om bl a 'falsk tillvitelse'.
Så även om inte SD på minsta vis tillhör en kriminell värld och där ett utpekande av en medlem i den egna "familjen" som mördare, med likvidation av golaren som "naturlig" följd, så är SD tydligen rättsligt mer begåvad än du. SD väljer att inte till Polisen utpeka den har tror sig veta vara mördaren, men det hindrar inte att SD till sin advokat kan ha berättat vem han tror vara mördaren, det kan du kanske förstå?
Jag tar alltså inte parti för SD. Jag väljer att inte spekulera i vem som är mördaren, men det är tydligt att du matar tråden med bl a rent trams om hur du anser att en persons tigande under förhör skall [van-]tolkas.
Din trovärdighet får sägas ha börjat visa röda siffror..