2018-07-29, 19:24
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Intressant fond från Allianz men är det inte så att när man tittar på de större innehaven i fonden så är det mest företag som man ändå får med en global indexfond med låg avgift?

Topplistan på innehav i fonden:

"Micron Technology Inc Teknik - USA 6,6
NVIDIA Corp Teknik - USA 5,0
Tesla Inc Konsument Cyklisk - USA 4,7
ON Semiconductor Corp Teknik - USA 3,6
Broadcom Inc Teknik - CHN 3,6
Facebook Inc A Teknik - USA 3,2"

Mkt möjligt men i vilken koncentration har jag inte kollat iaf. Men som sagt,många större företag satsar på tekniken nu så kan bli fina investeringar inom området under lång tid.
Citera
2018-07-29, 20:03
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Mkt möjligt men i vilken koncentration har jag inte kollat iaf. Men som sagt,många större företag satsar på tekniken nu så kan bli fina investeringar inom området under lång tid.
Jag tror också stenhårt på området, det är bara avgiften som känns något hög.
Citera
2018-07-29, 22:02
Medlem
Tänkte ta in en småbolagsfond i portföljen och kanske tom låta den stå för hela Sverigeexponeringen, alltså ta bort min Sverigefond med stora bolag och bara ha en med små, så jag funderar vilken av dessa jag ska ta:

PLUS Småbolag Sverige Index

Eller...

PLUS Miktobolag Sverige Index

Känns som den första är bäst i mitt fall om jag ska ha denna som enda sverigeexponering då den innehåller en hel del medelstora bolag, nästan så jag knappt skulle ens kalla den för en "småbolagsfond", mikrobolagsfonden däremot skulle jag kalla äkta småbolag.

Vilken skulle ni välja, både ur min situationsynvinkel men även ifall det bara handlade om att "krydda" portföljen tillsammans med en Svensk storbolagsfond?
Citera
2018-07-29, 22:10
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tänkte ta in en småbolagsfond i portföljen och kanske tom låta den stå för hela Sverigeexponeringen, alltså ta bort min Sverigefond med stora bolag och bara ha en med små, så jag funderar vilken av dessa jag ska ta:

PLUS Småbolag Sverige Index

Eller...

PLUS Miktobolag Sverige Index

Känns som den första är bäst i mitt fall om jag ska ha denna som enda sverigeexponering då den innehåller en hel del medelstora bolag, nästan så jag knappt skulle ens kalla den för en "småbolagsfond", mikrobolagsfonden däremot skulle jag kalla äkta småbolag.

Vilken skulle ni välja, både ur min situationsynvinkel men även ifall det bara handlade om att "krydda" portföljen tillsammans med en Svensk storbolagsfond?

Har du släppt Avanza Zero?
Citera
2018-07-29, 22:21
Medlem
Pudersockers avatar
Du har mer fastigheter (samt lite Plus mikrobolag 3,2%) i Småbolag men mer Industri och Teknik i Mikrobolag. Jag valde Småbolag känns lite mer spridd (indexet motsv 200 st) och den har hittills gått bättre. Men ta båda är väl det naturliga om man tvekar.
Citera
2018-07-29, 23:33
Medlem
Citat:

Alternativ med lägre avgift?
Citera
2018-07-30, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Har du släppt Avanza Zero?

Japp, bytte till SPP Sverige ist som jag gillar, men vill ha mer vikt i småbolag i min portfölj som just nu säkert är över 90% storbolag
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Du har mer fastigheter (samt lite Plus mikrobolag 3,2%) i Småbolag men mer Industri och Teknik i Mikrobolag. Jag valde Småbolag känns lite mer spridd (indexet motsv 200 st) och den har hittills gått bättre. Men ta båda är väl det naturliga om man tvekar.

Jag lutar också mot småbolag, iaf om den ska få stå för hela sverigeexponeringen i portföljen, ska jag däremot ha kvar SPP Sverige känns mikrobolag bättre då det blir större skillnad, småbolagfonden innehåller rätt stora bolag och känns lite onödig tillsammans med en vanlig Sverigefond
Citera
2018-07-31, 01:55
Medlem
Har dessa i PPM vill byta ut två st tech fonder mot nåt annat förslag? Eller bara ta bort en och då vilken? Tacksam för svar. Dock +18,2%i år +9,2% i snitt per år sedan start. Det är väl nu man ska byta ner sig för att invänta vinsten på nåt annat? En annan sak. Vad menas med att balansera eller ombalansera sina fonder. Skriv på lätt svenska så jag förstår tack.

DNB Teknologi M/E 15%
Swedbank Robur Technology M/E 15%
AP7 Aktiefond M/E 40%
Länsförsäkringar Global Indexnära M/E 15%
Lannebo Vision M/E 15%
Citera
2018-07-31, 02:22
Medlem
dovAkins avatar
Bra fond för fastigheter i Sverige/norden?
Citera
2018-08-01, 04:33
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Jo den är hög men ska se om den presterar mer än 15% år så är den helt klart värd att behålla,annars så flyger den i papperskorgen.
Citera
2018-08-01, 08:28
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jo den är hög men ska se om den presterar mer än 15% år så är den helt klart värd att behålla,annars så flyger den i papperskorgen.
Självklart är den värd att inneha om den presterar mer än 15%. Det finns nog ingen fond i världen som inte är värd att inneha om den presterar mer än 15%.
Citera
2018-08-01, 09:05
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Har dessa i PPM vill byta ut två st tech fonder mot nåt annat förslag? Eller bara ta bort en och då vilken? Tacksam för svar. Dock +18,2%i år +9,2% i snitt per år sedan start. Det är väl nu man ska byta ner sig för att invänta vinsten på nåt annat? En annan sak. Vad menas med att balansera eller ombalansera sina fonder. Skriv på lätt svenska så jag förstår tack.

DNB Teknologi M/E 15%
Swedbank Robur Technology M/E 15%
AP7 Aktiefond M/E 40%
Länsförsäkringar Global Indexnära M/E 15%
Lannebo Vision M/E 15%

Swedbanken technology kan du byta ut till Swedbank robur ny teknik så minskar du lite på facebook-innehavet. Eller bara ta bort den å ombalansera över 5% i vart av tre andra. Eller jag hade ökat Länsförsäkringar 5% och AP7 10% för en lite tryggare profil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in