2018-07-31, 20:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Med tanke på att tidigare brottslighet inte ses med blida ögon av USA:s myndigheter är det väl rimligt att tro att de kräver en hel del tillgång till ”information” från de länder som vill vara med i ESTA?
Men att det var så djupgående samarbete att det räckte med att ha varit anhållen ett par timmar...

Särskilt om det i det skedet grundades på tidigare anmälningar som dels tagits tillbaka och den andra då avskrivits.
Isåfall tänker jag det kanske är den de ev skulle bo hos som fick lite kalla fötter?
Citera
2018-07-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja visst de kan ju misstänka att SD varit på flykt undan rättvisan i Sverige. USA är stort och om han har släkting eller vänner där så får han kanske hjälp där också. Hade han inte någon nära vän här som kom från USA? Vännen lär ju ha massa släkt och vänner där.

Vännen JG är väl amerikan?
Citera
2018-07-31, 20:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

Det sägs så i tråden iaf.
Citera
2018-07-31, 20:59
Medlem
Honan6s avatar
Har det framkommit om de beslagtagna datorerna har återlämnas till sina ägare?
Citera
2018-07-31, 21:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

Det kanske var någon som inte är amerikan men bor där och inte vill bli inblandad ifall det skulle bli något framledes, för att undvika att få sitt eget uppehållstillstånd ifrågasatt?
Citera
2018-07-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske var någon som inte är amerikan men bor där och inte vill bli inblandad ifall det skulle bli något framledes, för att undvika att få sitt eget uppehållstillstånd ifrågasatt?

Ja, det är också en möjlighet.
Citera
2018-07-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Konversation från 2018-06-16:

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Instämmer. Om jag inte missminner mig så skiljer sig UW och MH någon/några månader innan LW anmäler SD för ofredande och därefter för misshandel. Slump? Kanske.

Postaren Schazz svarar:
Jag har rotat en del i det där. Krävde sin man eftersom jag var tvungen att prata med flera ur kretsen för att få ihop bilden. UW och MH skiljer sig på sommaren. UW begär betänketid men denna begär han senare Tingsrätten ändra. vilket datum han ändrar? Den andra november. Vilket datum LW gör anmälan om ofredande? Den andra november.

Min fundering: Kan UW ha hoppats på en återförening/kärleksrelation med LW eller är det kanske endast jag som tänker så?

Ändringen i november verkade snarare ha med inkomna räkningar på MHs massage och aukupunktur om man ska tolka bloggen. Han bestred tydligen dessa.
Citera
2018-07-31, 21:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

JG bor i Sverige men är ursprungligen amerikan enligt vissa (har ett engelskt namn t.ex.) eller menar du någon annan?
Citera
2018-07-31, 21:11
Medlem
Citat:
Människorov är ett allvarligt brott. Man kan ju se det som att offret troligtvis har mördats också. Nej jag tror inte något land vill släppa in en eventuell mördare.
Självklart vill de veta om utlänningar varit anhållna för så grova brott.

Det hade ju varit bra om alla länder samarbetade så att man kunde utföra en sådan strikt kontroll innan man släpper in vem som helst i sitt land.

Sverige har ju släppt in både IS krigare och andra kriminella utan någon koll. Men det har väl skärpts nu inför valet.
Citera
2018-07-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Med tanke på att tidigare brottslighet inte ses med blida ögon av USA:s myndigheter är det väl rimligt att tro att de kräver en hel del tillgång till ”information” från de länder som vill vara med i ESTA?
Men att det var så djupgående samarbete att det räckte med att ha varit anhållen ett par timmar...
Fast det låg väl i svenska Polisens intresse att inte SD gavs möjlighet att kunna ta sig in i USA och där försvinna under en längre tid?
Det borde väl ha räckt med ett högst inofficiellt telefonsamtal från Örebropolisen till valfri del av 'Immigration Authorities'? Ge dem info off record om att den där gynnaren SD, den skulle vi i Sverige uppskatta att ni inte släpper in?
Så hade jag gjort. Vad gjorde Peter Springare..?
Citera
2018-07-31, 21:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
JG bor i Sverige men är ursprungligen amerikan enligt vissa (har ett engelskt namn t.ex.) eller menar du någon annan?

Han är född i Virginia, uppvuxen i Florida, flyttade till Sverige och Örebro 1989, enligt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock
Citera
2018-07-31, 21:20
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ändringen i november verkade snarare ha med inkomna räkningar på MHs massage och aukupunktur om man ska tolka bloggen. Han bestred tydligen dessa.

UW tyckte alltså att MH ”knådats och stungits” alltför frekvent och valde därför att avbryta betänketiden, om jag förstått dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in