2018-07-31, 10:51
  #72565
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sen reagerar jag att många kallar dessa företag, som sysslar med allehanda opinionsmätningar och marknadsundersökningar "institut"!
Uppfattar dessa som vilka jävla vanliga företag som helst!
Min fetning.

En väldigt bra kommentar. Visst har du rätt!
Har själv brukat "institut" av gammal vana. Men nu så kommer jag att tänka mig för

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sifo
Citat:
Kantar Sifo, tidigare TNS Sifo[1] och allmänt känt som Sifo, är ett svenskt företag som utför marknadsundersökning, medie- och opinionsundersökningar. Sifo grundades 1954 och har länge varit det ledande företaget i branschen i Sverige. 2009 bytte företag namn till TNS Sifo, efter att ägaren WPP köpt upp det internationalla ägarbolaget TNS (med det nordiska dotterbolaget TNS Gallup). I september 2016 bytte företaget namn till Kantar Sifo. Kantar är ett ledande företag inom insikter, analyser och konsulttjänster, med 30 000 anställda i över 100 länder. Kantar är en del av WPP.

Och här har vi SIFO's ägare:

https://www.wpp.com/

DET VAR BRA ATT DU RÖT TILL!
2018-07-31, 11:03
  #72566
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Detta är en mardrömsstart på valrörelsen för S och M som ju vill prata om "annat". Lycka till säger jag. Nu handlar det inte om ekonomi. Nu handlar det om våra barns framtid. Jag tror också SD kommer att gå som tåget.

S och Nya M har hamnat i en Catch-22 situation.

Det spelar inte någon roll vilken politik som diskuteras, vi gräsrötter relaterar allt till den synnerligen ansvarslösa invandringspolitiken.

Kommunerna tvingas att skära ned vad det gäller servicen till sina skattebetalare, vad som finns kvar av servicen "äts upp" av framför allt män med synnerligen kvinnofientliga klantraditioner och förfallet för skattebetalaren är ett faktum.

Hur man skolor och utbildning debatteras utan att beröra invandringen? Hur kan sjukvården debatteras utan att beröra invandringen? Hur kan tryggheten debatteras utan att beröra invandringen?

Det spelar inte någon roll vad dessa skräppolitiker kommer att säga fram till valet, deras löften bär inte någon kraft eftersom väljarna ute i kommunerna sitter med facit i handen.

Och facit visar att SD hela tiden hade rätt.
2018-07-31, 11:06
  #72567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu handlar den här tråden om opinionsmätningar inte vad du tycker eller jag tror. Att vi får facit i september torde vara allom bekant. Huruvida du tycker jag är tjatig har lika lite med tråden att göra. Däremot har fakta en avgörande betydelse och det inkluderat vilka opinionsinstuten är och hur de kommer fram till sin uppfattning om opinionsläget.

Men det enda du rapar som en papegoja är ju vilket medelvärde det blir av några få institut. Jag har ännu inte sett dig överhuvudtaget beskriva eller kommentera hur respektive OI rent faktiskt kommer fram till sin viktning - eller ens hur denna viktning görs?!?

Ett par exempel:
3000 tillfrågade med ett svarsbortfall på 47%; på vilket sätt kompenserar man för detta avseende SD?
Av 1500 som svarade var 62% kvinnor och av dessa bodde 78% i storstad; på vilket sätt viktar man om siffrorna avseende SD i detta? Är de viktningar resp OI gör i ovanstående korrekta, eller borde de vara ngt annat? Varför i sådant fall? Dvs
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Däremot har fakta en avgörande betydelse och det inkluderat vilka opinionsinstuten är och hur de kommer fram till sin uppfattning om opinionsläget.

Vi övriga i tråden väntar med spänning på att du redovisar de fakta som du uppenbarligen (men ingen annan) sitter på, så vi kan diskutera fakta, och endast fakta.
2018-07-31, 11:12
  #72568
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fel. Opinionsinstitut vill tjäna pengar och göra sina uppdragsgivare nöjda. Det finns många inflytelserika agendasättare inom media och politik som har intresse av att folk inte ska få intrycket av att SD är väldigt framgångsrika. Så visst kan det förekomma att urval och resultat viktas på det sätt som ger "husse" de resultat som önskas. Detta till skillnad från en marknadsundersökning, som sällan publiceras annat än internt.

Nåja, på valdagen får du se. Ett genomsnitt av Sentio och Yougov kommer sannolikt att ligga mycket nära valresultatet för SD.

SIFO's ägare är verkligen en agendasättare:https://www.wpp.com/

Rätt eller fel agendor? Tja, tilliten hade ju varit större om opinionsföretaget hade varit strikt neutral.
2018-07-31, 11:16
  #72569
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

En väldigt bra kommentar. Visst har du rätt!
Har själv brukat "institut" av gammal vana. Men nu så kommer jag att tänka mig för

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sifo


Och här har vi SIFO's ägare:

https://www.wpp.com/

DET VAR BRA ATT DU RÖT TILL!
Intressant att den största grejen på hemsidan hos WPP är någon slags bögvurm-kampanj.
2018-07-31, 11:23
  #72570
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intressant att den största grejen på hemsidan hos WPP är någon slags bögvurm-kampanj.
Tittar man lite närmare så får man känslan av att det minst av allt handlar om SD-vurmare.

Vad det gäller SIFO så sällar jag mig nu till övriga foliehattar och konspirationsteoretiker, med en sådan ägare så tror jag att SIFO har en agendasättande roll.
Att ständigt ligga så fel på sina SD-mätningar, utan att utföra några tillitsingivande korrigeringar, kan helt enkelt inte vara enbart tillfälligheter.
2018-07-31, 11:31
  #72571
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intressant att den största grejen på hemsidan hos WPP är någon slags bögvurm-kampanj.

Det är EuroPride 2018 nu... i år går spektaklet i Sverige. Den viktigaste händelsen på hela året enligt mainstream media.

Är det någon mer därute som börjar känna av lite opinionsundersöknings-abstinens nu? Längtar efter att valrörelsen ska dra igång på allvar nu. Hoppas på finfina siffror för SD och ett S som rasar vidare.
2018-07-31, 11:35
  #72572
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det är EuroPride 2018 nu... i år går spektaklet i Sverige. Den viktigaste händelsen på hela året enligt mainstream media.

Är det någon mer därute som börjar känna av lite opinionsundersöknings-abstinens nu? Längtar efter att valrörelsen ska dra igång på allvar nu. Hoppas på finfina siffror för SD och ett S som rasar vidare.
Med tanke på hur många som verkade bli tillfrågade förra veckan så borde det börja droppa in undersökningar snart.
2018-07-31, 12:21
  #72573
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Det spelar inte någon roll vad dessa skräppolitiker kommer att säga fram till valet, deras löften bär inte någon kraft eftersom väljarna ute i kommunerna sitter med facit i handen.

Och facit visar att SD hela tiden hade rätt.

Ja tom debatten om skogsbränderna slutar i diskussion om migration. "Vi har inte råd med brandbekämpningsplan" sade Morgan och Eliasson med sina allvarliga röster för att verkligen visa hur ansvarsfulla de är. Direkt gick Tino ut och påpekade att migrationen kostar lika mycket per dag som två brandbekämpningsplan. Det blev väldigt tyst.

Allt går SD's väg. Det är helt sjukt. Man bara väntar på det traditionsenliga SD avslöjandet. Det är bråttom nu för MSM och 7K.
2018-07-31, 12:35
  #72574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo


Vi övriga i tråden väntar med spänning på att du redovisar de fakta som du uppenbarligen (men ingen annan) sitter på, så vi kan diskutera fakta, och endast fakta.

Föreslog i ett raderat inlägg just han skulle hålla käften till den 9 september och då återkomma med antingen en överlägsen min och slå alla på fingrarna eller tyst försvinna som t.ex Rejdar eller Nxxx20xx.
2018-07-31, 12:36
  #72575
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Ja tom debatten om skogsbränderna slutar i diskussion om migration. "Vi har inte råd med brandbekämpningsplan" sade Morgan och Eliasson med sina allvarliga röster för att verkligen visa hur ansvarsfulla de är. Direkt gick Tino ut och påpekade att migrationen kostar lika mycket per dag som två brandbekämpningsplan. Det blev väldigt tyst.

Allt går SD's väg. Det är helt sjukt. Man bara väntar på det traditionsenliga SD avslöjandet. Det är bråttom nu för MSM och 7K.

När tror ni det kommer? De vill ha maximalt genomslag i opinionen. Sist kan det nästan varit för nära valet? kanske 1 vecka innan är lagom för att maximalt förstöra för SD? Men om MSM med SVT och SR i spetsen vet att det är bluff och kommer genomskådas kanske det är bäst att släppa det dagen innan så några går på att det är sant.

Att rota igenom Jimmie Åkessons sopor kanske är svårare nu när han antagligen har ett bra skydd av SÄPO. De har nog utvecklat ett bra samarbete och har många supportrar i SÄPO.
2018-07-31, 12:39
  #72576
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En högst rimlig prognos med lite drygt en månad till valet. Sentio och Yougovs nuvarande siffror plus ytterligare 2,7-2,8 PE... högst rimligt som sagt. Kan även bli mer när socialdemokratin faller över stupet och moderaterna står och stampar på för dem ångestframkallande låga tal.

Jag tror S fall och den beskärda delen ökning till SD kommer efter valet. Om Valet visar 24 % för S kommer många fler lämna det sjunkande skeppet. Valresultatet i sig kommer påverka opinionen för SD (På S bekostnad). I November får nog SD över 30% efter lite DÖ-utspel och allmän PK-panik bland media och resterna av sjuklövern (Femklövern? fyraklövern?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in