2018-07-29, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De valen då jag har röstat har jag röstat två gånger på s, en gång på mp. I kommunalvalet även på v någon gång.
Tack för det klargörande svaret. Vi som är nog många som varit nyfikna.
Citera
2018-07-29, 11:43
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Jag tror inte att du ska vara alltför säker på att ”svenskar med invandrarbakgrund” står på din sida. Inte heller mindre bemedlade svenskar. Det finns en enorm misstro, ja rentav hat, mot över- och medelklass bland gräsrötterna.

https://www.sydsvenskan.se/2018-07-29/sd-stod-bland-invandrare-okar
There you go....
Citera
2018-07-29, 11:45
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har vi iofs. valhemlighet i Sverige som är lagstadgad. Men jag har ändå en lite snabb följdfråga till herr Husvagn: Vad röstar ni själv på?

Det är väl inte ens uttryckligen förbjudet att filma/fota inne i vallokalen så...
Mer av en ordningsfråga där man skall följa instruktionerna från röstmottagare.

Kombinerat med öppet ställ för valsedlarna så ser det inte helt bra ut när det kommer till valhemligheten.
Citera
2018-07-29, 11:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Då krävs att folk kan stå för sina åsikter så att man vet var man har dem.
Jo, så kan man se på det hela. Du har säkert rätt, många stora och välkända organisationer delar till 100% din åsikt. Gestapo, Stasi, KGB och CIA, till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Och? Vad gör det om någon ser vilka valsedlar man tar? Kan man inte stå för vad man röstar på kanske man inte bör ha rösträtt?

Det finns en gemensam konsensus i demokratiska länder om att val ska vara hemliga. Bakgrunden är förstås att människor inte ska rösta under hot. Sverige ska väl även fortsättningsvis följa denna konsensus?

Vad gäller denna flumförening (röstamedmänskligt) har dom såvitt jag ser på hemsidan inte tänkt uppträda i eller i anslutning till vallokalerna. De skriver också att polistillstånd måste sökas för att sätta upp ”valbyråer”, så det här verkar väl ändå ganska ofarligt och lagligt?
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Undrar hur fru Dennert söker bidrag för detta? Går det att kolla?
Citera
2018-07-29, 11:52
Medlem
Citat:

Och? Vad gör det om någon ser vilka valsedlar man tar? Kan man inte stå för vad man röstar på kanske man inte bör ha rösträtt?

Bara för att du själv gärna visar upp vilket parti du röstar på, och bara för att du själv trivs ihop med representanter från #Röstamermänskligt, så kan det ifrågasättas om inte vårt valsystem ger ett otillräckligt skydd för valhemligheten.

(För jag utgår ifrån att du tycker att folk ska få rösta även om de inte vill berätta eller visa för någon vilket parti de röstar på. Eller?)

Det finns personer från andra länder som reagerar starkt på det svaga skydd som vårt svenska valsystem ger till valhemligheten.

Citat:
När den tyska läkaren Christian Dworeck ville rösta i Sverige i EU-valet 2014 blev han så upprörd över de uppenbara bristerna i det svenska valsystemet att han skrev till EU-kommissionen och påtalade bristerna. Klagomålet har nu lett till att EU-kommissionen i februari ställde en fråga till den svenska regeringen som nu måste svara på frågor om valhemligheten och det svenska valsystemet.
...
Den främsta kritiken mot det svenska systemet handlar dock om hur de svenska valen är organiserade och hur valsedlarna delas ut under valdagen. Utanför vallokalen kan till exempel representanter för de olika partierna stå och dela ut valsedlar, något som ofta inte tillåts i andra länder, då valhemligheten sätts ut spel. Ska man ta emot röstsedlar från samtliga utdelare eller avstå helt för att inte avslöja vad man avser att rösta på?

Detsamma gäller inne i vallokalen där det är möjligt för andra att se vilka valsedlar man tar. Att ingen reagerat över förfarandet kan bero på att vi svenskar aldrig ifrågasatt att val kan ske på annat sätt än som nu.

https://www.svd.se/svenskt-valsystem-haller-inte-mattet
Citera
2018-07-29, 11:53
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ingen ska tillåtas hålla på. NMR är ju dock ett parti bestående av svenskar och vita människor som arbetar för det svenska folkets väl, till skillnad från judinnan Mina Dennerts aktivt och öppet svenskfientliga, svenskhatande och anti-vita gruppering.

Det är alltså tusen gånger värre för "demokratin" med ondskefulla "antirasister" som judinnan Dennerts nätverk än med i grunden goda och välmenande grupper som NMR.

Nej, det krävs en röd tråd i alla gemensamma spelregler. Inga undantag baserade på subjektiva bedömningar för då funkar det inte.
Vänstern försöker ju få polisen att göra subjektiva bedömningar för att stoppa NMR exempelvis.

Att utföra aktioner, demonstrationer eller annan organiserad påverkan på medborgare som röstar skall vara förbjudet och det ska finnas fängelse i straffskalan så att vi kan göra envarsgripande om vi ser det.

Det vore en bra lag. Finns det någon liknande idag? Nån jurist i tråden?
Citera
2018-07-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Hon tycks ha en underlig blandning av underlägsenhets- och överlägsenhetskänslor.

Underlig och fascinerande, men icke ovanlig.
Jag har särskilt noterat fenomenet hos afrocentriska negrer som fullkomligen slits isär mellan sin desillusionerade uppfattning om storhet och att Wakanda är på riktigt och den underliggande, förträngda vetskapen om att de är underlägsna vita på precis alla sätt som finns.
Och mellan de frustrerande ap-skrien om "muh big cock" och "whyte cave beaztz" så lyser deras mindervärdeskomplex som en kärnreaktor i full härdsmälta.

Komiskt och väldigt tragiskt.
Citera
2018-07-29, 12:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Bara för att du själv gärna visar upp vilket parti du röstar på, och bara för att du själv trivs ihop med representanter från #Röstamermänskligt, så kan det ifrågasättas om inte vårt valsystem ger ett otillräckligt skydd för valhemligheten.

(För jag utgår ifrån att du tycker att folk ska få rösta även om de inte vill berätta eller visa för någon vilket parti de röstar på. Eller?)

Det finns personer från andra länder som reagerar starkt på det svaga skydd som vårt svenska valsystem ger till valhemligheten.

Tysken har en bra poäng. Det är liksom redan på tröskeln med att partier i tysthet då får stå utanför med sina valsedlar. Om detta från Mina Dennert tillåts är det verkligen fara på taket och jag tror oberoende valobservatörer skulle klassa svenska valet som icke giltigt.

En grupp aktivister som kommer stå utanför och skrika för att personer inte ska rösta på ett visst parti. Det vore ett brott mot de flesta vallagar de flesta länder har och om bara 1 faktiskt skulle ändra åsikt vore det ett brott.
Citera
2018-07-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag tycker precis tvärt om. Något har hänt här i Sverige. Vid valet 2014 var man en misstänkt outsider för att man hade Sverigevänliga åsikter. Nu är rollerna ombytta!

Nu är det vi som kan gå med högburet huvud till vallokalen och demonstrativt och triumfatoriskt vinka med vår valsedel. Om sedan det står några landsförrädare till aktivister och försöker påverka folk hur de ska rösta, så ta fram mobilen och börja filma! Gå fram och kör upp kameran i fejset på dom. Få dom att känna en stress och en panik. Förhoppningsvis får de tokspel och det kan bli till ett underhållande klipp som kan läggas ut på alternativmedier.

You got the Power!
Tål att upprepas igen och igen! Det är andra tider nu.
Citera
2018-07-29, 12:30
Medlem
flygandeflaxs avatar
Har dom inte tänkt på att mänskligt också kan innebära rätt att slippa slöja, burka och niqab, att kunna ha baddräkt och bikini på badhus utan tararush, slippa höra att man e svensk h-ra, slippa kriminalitet och skjutningar, slippa böneutrop, gå på festival utan tafsningar, kunna besöka biografer, stränder, bibliotek och andra offentliga platser och kunna njuta utan bråk och kaos, kunna gå i områden ensam utan att känna sig otrygg... ska jag rada upp fler trygghetsfaktorer? Men jag är rädd att hur många exempel man än ger så fattar inte Mimmi Demmert och co ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in