Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
EU är USA:S största exportmarknad, Kina är USA:s största importmarknad. Men USA har handelsunderskott med båda parter. Skulle EU införa tullar på importerade Amerikanska varor så skulle det kunna skada USA:s exportindustri och jordbruk. Vi såg ju nyligen hur Harley Davidson hotade med att lämna USA till exempel. Detta skulle inte vara en fjäder i hatten för Trump.
Att Kina skulle vara ett mycket större hot tror jag inte på kort sikt. Eftersom USA:s handelsunderskott med Kina är så stort så skulle Kineserna ha klart mest att förlora på ett handelskrig. Då blir de tvungna att hitta på andra sätt att straffa USA som det du nämner med valutan, men är detta verkligen realistiskt? Att Yuanen skulle ersätta $ som världsvaluta inom 5 år känns ganska fantasifullt.
Det jag tror Kina kommer att svara med är export via tredje land och till viss del flyttning av tillverkning. Kineserna kan också gå in och köpa företag i andra länder. Detta är en strategi som de redan har, men om handelskriget upptrappas så kommer vi se en ökning.
Kineserna gör sällan drastiska åtgärder utan jobbar metodiskt, långsiktigt och målmedvetet.
... Imponerande.
När du tittar på Himalaya, ser du ett berg eller en stenskapelse formad av tektoniska skiftningar och erosion under årtusenden?
Det är frågan jag faktiskt vill ha svar på, vi fortsätter med det andra.
EU har redan importtullar på amerikanska varor, till skillnad från USA som har enkelriktad frihandel med allt och alla.
Om Harley Davidsson lämnar landet för att ta politiska poäng hos folk som hatar dem kommer de gå i konkurs. Alla deras kunder är republikaner och även om det är ett främmande tankesätt för dig är de mer trogna Trump än de som försöker förstöra för honom.
Angående Kina har du faktiskt rätt, du har kanske inte fått det förklarat för dig att dina stereotypiska antaganden är rasistiska?
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Norge och Schweiz liksom Monaco och Lichtenstein är inte med i EU och de är som vi vet ganska rika. Men frågna är väl vad som är orsak och verkan. Det är ju snarare så att dessa länder har valt att stå utanför EU därför att de är så rika och inte vill dela med sig. Norge är rikt på grund av stora naturresurser per invånare och Schweiz är ett speciellt land med tre olika språk och en särställning på många sätt. Sedan är det faktiskt så att Norge och Schweiz är med i EFTA och EEA, de har alltså i stort sett samma handelsavtal som EU.
Som jag nämnde så finns det också många länder som har utvecklats väldigt positivt sedan de gick med i EU. Jag vet att detta retar en del, men jag tycker det är bra att hela Europa blir rikare och stabilare. Jag tror detta även gynnar oss.
Du tror och tycker mycket. Dock har du inte kommit med någon precis och korrekt fakta förutom om Kina än.
Citat:
Du säger att jag använder värdeord, men du själv verkar koka av vrede när du till exempel kallar Juncker en dreglande tölp.
Det är en adekvat beskrivning av tomflaskan och övriga mobboffer, eller tycker du hysterisk kattkärring passar bättre?
Citat:
Jag kan dock hålla med dig på en punkt. EU har varit för frikostigt med släppa in lycksökare från Afrika och den muslimska världen. Det är något som definitivt inte är i Europas intresse, men jag tror ändå att EU håller på att skärpa till migrationspolitiken på grund av det massiva motstånd som framför allt Östeuropa har visat. Skulle EU ha följt Sveriges linje till hundra procent så skulle vi ha många miljoner fler i Europa.
Återigen så tror du fel, det senaste är att EU ska straffa de bråkiga vicegradnationerna med miljardböter och tvinga på dem negrer.
Det är fyllkajan och hans institutions syfte.