2018-07-26, 10:53
Medlem
DN gör en bildmässig restaurering av den glade Juncker genom att ha en stor,och bra bild, av honom över rubriken Bullshit av Trump att hävda säkerhetsskäl för tullar.
EU har inte mycket att sätta emot USA i ett handelskrig. Det är lika bra att Juncker och Malmström i Bryssel talar in detta. Obalansen och orättvisan mellan USA och EU började vidgas med Clinton som var mer känslig för internationell kritik än att lyssna till labor i egna landet och fortsattes av internationalisten Obama.
Sådan är inte Trump, men EU är ett litet problem för honom i jämförelse med Kina, vars mål är att inom ca 5 år ersätta dollarn med yuanen som världsvaluta. Lyckas dom med det – t ex genom att i ilska över upptrappat handelskrig inlösa obligationer i USA – blir det farligt för USA.
Citera
2018-07-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Och du tror alltså att lilla Sverige har mer att sätta emot USA än hela EU?

Il duce dumb Trump är för övrigt helt blåst och okunnig. Exempel:

Kina har ett enormt handelsöverskott när det gäller högteknologi gentemot USA, (USA exporterar mest flygplansteknologi dit). Men il duce dumb-Trump koncentrerar sig på jordbruksprodukter, råvaror och stål istället!

Världen har förändrats snabbt de senaste årtiondena, men det är du och dina efterblivna högerextrema vänner för blåsta för att se.

Kontrollfråga:

Vilket land investerar Kina mest i för tillfället?

USA eller Sverige?

Du är ju en ökänd Trumphatare på Flashback.

Din kontrollfråga kan du stoppa upp där solen inte skiner. Kina är inte välkomna som investerare i USA. I Sverige däremot böjer vi oss fram och säljer ut allt just p.g.a av att vi saknar USA:s och Trumps protektionism. Vi kommer stå där lika exploaterade som Afrika har blivit av Kina. Dina framtida chefer kommer vara kineser, om de inte redan är det.
Citera
2018-07-26, 11:22
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att påstå att EU bara förstör Europa är direkt felaktigt. Även om Sverige inte tillhör de stora vinnarna så är det definitivt så att större delen av Europa, framför allt i öster och söder har vunnit väldigt mycket på EU. Detta har även gynnat oss indirekt.
Vilket är varför Norge och Schweiz är sådana skitländer.

Nej vänta, de ligger bäst till i europa i BNP, HDI och negerimport.
Citat:
Detta lilla handelsbråk med USA har också visat vad EU är bra för.
Att vika sig, direkt.
Citat:
Trump har tydligt deklarerat att han sätter USA först och att EU är en fiende. Sedan har han försökt att splittra EU genom att vilja ha separata handelsavtal med varje land. Det visar ju om inte annat att han ser att Europa är mycket starkare än varje land för sig. Det är själva grunden till EU:s existens och det har alltså Trump själv visat med all önskvärd tydlighet.
Bara för att du sätter en massa värdeord i varenda mening betyder inte det att dina antaganden inte är korkade och fel.

Har du fortfarande inte märkt vad som händer varje gång Trump säger inflammatoriska saker?
Ledaren i fråga blir en dreglande tölp som kräver ett möte, de har sitt möte och tölpen går med på allt Trump vill och det kommer ett Tweet om hur underbara vänner alla är. Repeat. Missat det?
Citera
2018-07-26, 11:25
Medlem
Citat:
Även om Sverige inte tillhör de stora vinnarna så är det definitivt så att större delen av Europa, framför allt i öster och söder har vunnit väldigt mycket på EU. Detta har även gynnat oss indirekt.

På vilket sätt har det gynnat oss? Du måste väl ha läst på innan du gör det uttalandet. Sveriges export har stått stilla sedan 2007 (per capita vilket är den intressanta siffran).
Citera
2018-07-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
DN gör en bildmässig restaurering av den glade Juncker genom att ha en stor,och bra bild, av honom över rubriken Bullshit av Trump att hävda säkerhetsskäl för tullar.
EU har inte mycket att sätta emot USA i ett handelskrig. Det är lika bra att Juncker och Malmström i Bryssel talar in detta. Obalansen och orättvisan mellan USA och EU började vidgas med Clinton som var mer känslig för internationell kritik än att lyssna till labor i egna landet och fortsattes av internationalisten Obama.
Sådan är inte Trump, men EU är ett litet problem för honom i jämförelse med Kina, vars mål är att inom ca 5 år ersätta dollarn med yuanen som världsvaluta. Lyckas dom med det – t ex genom att i ilska över upptrappat handelskrig inlösa obligationer i USA – blir det farligt för USA.

EU är USA:S största exportmarknad, Kina är USA:s största importmarknad. Men USA har handelsunderskott med båda parter. Skulle EU införa tullar på importerade Amerikanska varor så skulle det kunna skada USA:s exportindustri och jordbruk. Vi såg ju nyligen hur Harley Davidson hotade med att lämna USA till exempel. Detta skulle inte vara en fjäder i hatten för Trump.

Att Kina skulle vara ett mycket större hot tror jag inte på kort sikt. Eftersom USA:s handelsunderskott med Kina är så stort så skulle Kineserna ha klart mest att förlora på ett handelskrig. Då blir de tvungna att hitta på andra sätt att straffa USA som det du nämner med valutan, men är detta verkligen realistiskt? Att Yuanen skulle ersätta $ som världsvaluta inom 5 år känns ganska fantasifullt.

Det jag tror Kina kommer att svara med är export via tredje land och till viss del flyttning av tillverkning. Kineserna kan också gå in och köpa företag i andra länder. Detta är en strategi som de redan har, men om handelskriget upptrappas så kommer vi se en ökning.

Kineserna gör sällan drastiska åtgärder utan jobbar metodiskt, långsiktigt och målmedvetet.
Citera
2018-07-26, 11:29
Medlem
Citat:
Vi såg ju nyligen hur Harley Davidson hotade med att lämna USA till exempel. Detta skulle inte vara en fjäder i hatten för Trump.

Men snälla du. Hur stor del av USA:s export står Harley för?

Det är ett känt varumärke men knappast någon katastrof för USA om Harley flyttar tillverkning. Bara media som blåste upp det.

Försök hålla diskussionen på en vettig nivå.
Citera
2018-07-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Juncker bestämmer inte mycket. Vet du vad hans uppgift är? Hans uppgifter är att likna Sveriges kung.

Du har verkligen noll koll. Han har väldigt mycket makt.
Citera
2018-07-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Vilket är varför Norge och Schweiz är sådana skitländer.

Nej vänta, de ligger bäst till i europa i BNP, HDI och negerimport.
Att vika sig, direkt.

Bara för att du sätter en massa värdeord i varenda mening betyder inte det att dina antaganden inte är korkade och fel.

Har du fortfarande inte märkt vad som händer varje gång Trump säger inflammatoriska saker?
Ledaren i fråga blir en dreglande tölp som kräver ett möte, de har sitt möte och tölpen går med på allt Trump vill och det kommer ett Tweet om hur underbara vänner alla är. Repeat. Missat det?

Norge och Schweiz liksom Monaco och Lichtenstein är inte med i EU och de är som vi vet ganska rika. Men frågan är väl vad som är orsak och verkan. Det är ju snarare så att dessa länder har valt att stå utanför EU därför att de är så rika och inte vill dela med sig. Norge är rikt på grund av stora naturresurser per invånare och Schweiz är ett speciellt land med tre olika språk och en särställning på många sätt. Sedan är det faktiskt så att Norge och Schweiz är med i EFTA och EEA, de har alltså i stort sett samma handelsavtal som EU.

Som jag nämnde så finns det också många länder som har utvecklats väldigt positivt sedan de gick med i EU. Jag vet att detta retar en del, men jag tycker det är bra att hela Europa blir rikare och stabilare. Jag tror detta även gynnar oss.

Du säger att jag använder värdeord, men du själv verkar koka av vrede när du till exempel kallar Juncker en dreglande tölp.

Jag kan dock hålla med dig på en punkt. EU har varit för frikostigt med släppa in lycksökare från Afrika och den muslimska världen. Det är något som definitivt inte är i Europas intresse, men jag tror ändå att EU håller på att skärpa till migrationspolitiken på grund av det massiva motstånd som framför allt Östeuropa har visat. Skulle EU ha följt Sveriges linje till hundra procent så skulle vi ha många miljoner fler i Europa.
Citera
2018-07-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
JA fast nu har Donald startat krig med EU,Kina,Kanada, Mexico mm samtidigt! Och då hamnat i ett prekärt läge (om man är snäll). Detta plus att USA har ett viktigt val om ett par månader i USA. Han har skitit i det blå skåpet och inser att han måste rädda vad som räddas kan.

Hade han haft ett uns av skicklighet så hade han tagit ett avtal åt gången och behållit styrkan av att vara riktigt stark och ha partners kvar.

Personligen tycker jag EU gör fel nu, de skulle utnyttjat detta uppenbara misstag mer, hållit Donald på sträckbänken längre och under tiden fixat bättre lite bättre avtal med kina, kanada, mexico mm.
Men de tror kanske att Donald kommer vara lojal och komma ihåg detta.

Sorry, men Trump har vunnit ALLT som kan vinnas här i USA.
Han behöver inte vara särskilt skicklig när liberalerna gör det mesta av valjobbet.

Och valet i november? -GOP kommer vinna med en Landslide.
Frågan är om peddokraterna någonsin kommer att resa sig efter det här valet.

Tro inte på svensk MSM, CNN eller MSNBC, dom är lika mycket bakom flötet som Aftonbladet och Expressen. Ingen verklighetsförankring alls.
Trump har trollat mediakåren och blir starkare för varje vecka som går.
Förtroendet har aldrig varit högre.
Citera
2018-07-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Men snälla du. Hur stor del av USA:s export står Harley för?

Det är ett känt varumärke men knappast någon katastrof för USA om Harley flyttar tillverkning. Bara media som blåste upp det.

Försök hålla diskussionen på en vettig nivå.

Det var bara ett exempel som du kanske förstår. Men det illustrerar ju att detta med tullar inte är så enkelt. EU är USA:s största exportmarknad. Varför skall USA sätta igång ett handelskrig som både drabbar EU och USA? Varför kallar Trump EU för en fiende och varför vill han skriva separata handelsavtal med varje enskilt land, trots att detta skulle bli mycket mer komplicerat och ta mycket längre tid?
Citera
2018-07-26, 12:03
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
EU är USA:S största exportmarknad, Kina är USA:s största importmarknad. Men USA har handelsunderskott med båda parter. Skulle EU införa tullar på importerade Amerikanska varor så skulle det kunna skada USA:s exportindustri och jordbruk. Vi såg ju nyligen hur Harley Davidson hotade med att lämna USA till exempel. Detta skulle inte vara en fjäder i hatten för Trump.

Att Kina skulle vara ett mycket större hot tror jag inte på kort sikt. Eftersom USA:s handelsunderskott med Kina är så stort så skulle Kineserna ha klart mest att förlora på ett handelskrig. Då blir de tvungna att hitta på andra sätt att straffa USA som det du nämner med valutan, men är detta verkligen realistiskt? Att Yuanen skulle ersätta $ som världsvaluta inom 5 år känns ganska fantasifullt.

Det jag tror Kina kommer att svara med är export via tredje land och till viss del flyttning av tillverkning. Kineserna kan också gå in och köpa företag i andra länder. Detta är en strategi som de redan har, men om handelskriget upptrappas så kommer vi se en ökning.

Kineserna gör sällan drastiska åtgärder utan jobbar metodiskt, långsiktigt och målmedvetet.
... Imponerande.

När du tittar på Himalaya, ser du ett berg eller en stenskapelse formad av tektoniska skiftningar och erosion under årtusenden?

Det är frågan jag faktiskt vill ha svar på, vi fortsätter med det andra.
EU har redan importtullar på amerikanska varor, till skillnad från USA som har enkelriktad frihandel med allt och alla.
Om Harley Davidsson lämnar landet för att ta politiska poäng hos folk som hatar dem kommer de gå i konkurs. Alla deras kunder är republikaner och även om det är ett främmande tankesätt för dig är de mer trogna Trump än de som försöker förstöra för honom.

Angående Kina har du faktiskt rätt, du har kanske inte fått det förklarat för dig att dina stereotypiska antaganden är rasistiska?
Citat:
Norge och Schweiz liksom Monaco och Lichtenstein är inte med i EU och de är som vi vet ganska rika. Men frågna är väl vad som är orsak och verkan. Det är ju snarare så att dessa länder har valt att stå utanför EU därför att de är så rika och inte vill dela med sig. Norge är rikt på grund av stora naturresurser per invånare och Schweiz är ett speciellt land med tre olika språk och en särställning på många sätt. Sedan är det faktiskt så att Norge och Schweiz är med i EFTA och EEA, de har alltså i stort sett samma handelsavtal som EU.

Som jag nämnde så finns det också många länder som har utvecklats väldigt positivt sedan de gick med i EU. Jag vet att detta retar en del, men jag tycker det är bra att hela Europa blir rikare och stabilare. Jag tror detta även gynnar oss.
Du tror och tycker mycket. Dock har du inte kommit med någon precis och korrekt fakta förutom om Kina än.
Citat:
Du säger att jag använder värdeord, men du själv verkar koka av vrede när du till exempel kallar Juncker en dreglande tölp.
Det är en adekvat beskrivning av tomflaskan och övriga mobboffer, eller tycker du hysterisk kattkärring passar bättre?
Citat:
Jag kan dock hålla med dig på en punkt. EU har varit för frikostigt med släppa in lycksökare från Afrika och den muslimska världen. Det är något som definitivt inte är i Europas intresse, men jag tror ändå att EU håller på att skärpa till migrationspolitiken på grund av det massiva motstånd som framför allt Östeuropa har visat. Skulle EU ha följt Sveriges linje till hundra procent så skulle vi ha många miljoner fler i Europa.
Återigen så tror du fel, det senaste är att EU ska straffa de bråkiga vicegradnationerna med miljardböter och tvinga på dem negrer. Det är fyllkajan och hans institutions syfte.
Citera
2018-07-26, 12:03
Medlem
Fyllegrej, imorgon vaknar junker upp och inser att han köpt sojabönor för 10 miljarder euro, vilken baksmälla.

Man ska inte använda kreditkortet på fyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in