2018-07-25, 22:39
Medlem
Jag har fått en(flera) långa sprickor i min vägg. Jag undrar om det är något att bry sig om och som jag måste göra något åt. Kan det ha någon annan inverkan än rent estetiskt?

Väggen är (mig veterligen) inte bärande och går bara mellan vardagsrummet och toan, sprickorna syns i putsen jag vet inte hur det är bakom. Att hyra in en byggingenjör kostar ju några tusen så tänkte slänga ut frågan här innan jag bryr mig om det.

Sprickorna går från golvet ca 2,5 meter upp på väggen.

Vad kan sprickan bero på? Jag kan tänka mig ett par olika orsaker:

Till saken hör att man nyligen rivit ut mitt badrum (vattenskada) som är bakom denna vägg, samt även badrummet ovanför mitt. Men man har ju inte annat än rivit ner allt kakel etc så borde ju inte varit så våldsamt. Kan detta ha orsakat sprickan?

Man satte nyligen även in en hiss i trappuppgången utanför. Då rev man i princip hela trappuppgången (gammal stenspiraltrappa där kolumnen i mitten revs ut och ersattes med ett hiss schakt). Det är ju ett rätt stort ingrepp som kan ha omfördelat endel laster så jag misstänker att det är detta som är orsaken, vad tror ni?

Byggnaden är ett sekelskifteshus, lägenhet i vasastan.
Senast redigerad av lbxxman 2018-07-25 kl. 22:42.
Citera
2018-07-25, 22:47
Medlem
megacoolmans avatar
Skulle nog kunna misstänka ingreppet med hissinstallationen. Antar att det är en bostadsrätt? Anmäl det till styrelsen så får de ta en titt.
Citera
2018-07-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Jag har fått en(flera) långa sprickor i min vägg. Jag undrar om det är något att bry sig om och som jag måste göra något åt. Kan det ha någon annan inverkan än rent estetiskt?

Väggen är (mig veterligen) inte bärande och går bara mellan vardagsrummet och toan, sprickorna syns i putsen jag vet inte hur det är bakom. Att hyra in en byggingenjör kostar ju några tusen så tänkte slänga ut frågan här innan jag bryr mig om det.

Sprickorna går från golvet ca 2,5 meter upp på väggen.

Vad kan sprickan bero på? Jag kan tänka mig ett par olika orsaker:

Till saken hör att man nyligen rivit ut mitt badrum (vattenskada) som är bakom denna vägg, samt även badrummet ovanför mitt. Men man har ju inte annat än rivit ner allt kakel etc så borde ju inte varit så våldsamt. Kan detta ha orsakat sprickan?

Man satte nyligen även in en hiss i trappuppgången utanför. Då rev man i princip hela trappuppgången (gammal stenspiraltrappa där kolumnen i mitten revs ut och ersattes med ett hiss schakt). Det är ju ett rätt stort ingrepp som kan ha omfördelat endel laster så jag misstänker att det är detta som är orsaken, vad tror ni?

Byggnaden är ett sekelskifteshus, lägenhet i vasastan.

Sättningsskador? Finns företag som gör grattis besiktning. Fast du kan ju börja med att gå till styrelsen eller förvaltaren.
Citera
2018-07-26, 08:12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Sättningsskador? Finns företag som gör grattis besiktning. Fast du kan ju börja med att gå till styrelsen eller förvaltaren.

Tro också det, att det har blivit sättningar. Inget ovanligt när man rotar i gamla hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in