2018-07-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och anhållen en gång.

Nej, två gånger.
Citera
2018-07-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
DNA kan aldrig visa på SD:s OSKULD. Att avskriva SD i detta läge vore detsamma som att erkänna att inget finns på honom. För fortfarande finns ju "bevisen" de har till "sannolika". Eller? Aldrig att åklagaren tar ett så pinsamt nederlag nu. Vi får nog vänta tills dom fått träffar på annan gm. Eller hittar den de fått träffar på. Om de fått fram nåt. Så tyst, så tyst...

Men kan DNA alltså aldrig någonsin visa på någons skuld? Tänker att OM DNA skulle bevisa någon annans skuld så visar den samtidigt på SD:s oskuld.

Självklart betyder ett avskrivande av SD som MGM att man erkänner att man inte har något av substans mot honom. Ingen har påstått nåt annat.

Att det finns bevis som räcker till sannolika skäl är en nyhet för mig. Har uppfattat det som att SD är skäligen misstänkt.

Edit: att det är tyst, det kan jag däremot hålla med om.😶
Senast redigerad av Rubar 2018-07-23 kl. 11:44.
Citera
2018-07-23, 11:55
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men kan DNA alltså aldrig någonsin visa på någons skuld? Tänker att OM DNA skulle bevisa någon annans skuld så visar den samtidigt på SD:s oskuld.

Självklart betyder ett avskrivande av SD som MGM att man erkänner att man inte har något av substans mot honom. Ingen har påstått nåt annat.

Att det finns bevis som räcker till sannolika skäl är en nyhet för mig. Har uppfattat det som att SD är skäligen misstänkt.

Edit: att det är tyst, det kan jag däremot hålla med om.😶

Jo, dna påvisar ju någons skuld. Om det påvisar någon annans skuld, så är självklart SD avskriven.
Vad jag menar är att bara för dom inte får dna-träff på SD så bevisar inte det hans oskuld.
Det sist fetade: Fel av mej, så rätt så. Skäligen ska det vara. men åklagaren anser iofs att hon har fog för "sannolika". Så jag låter det stå.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-07-23 kl. 12:29.
Citera
2018-07-23, 11:58
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har följt den här tråden från början och förstod ganska snart hur det egentligen ligger till.
Varje konstig och motsägelsefull detalj som ni dryftar och finner krystade svar på, passar som hand i handske i det egentliga scenariot.
Egentligen borde jag inte ens skriva detta inlägg. Men jag gör det ändå efter flera månaders tvekan.
Anledningen är att jag vill visa dem som har iscensatt detta, att det var såpass genomskinligt. Mer omsorg om detaljerna nästa gång.
Tänk på de konstiga detaljerna:

BO försvinner. Polisen väljer fel brottsrubricering.
SÄPO får vara ifred innan den vanliga polisen får tillträde.
Hundarna tillåts leta kortvarigt och slarvigt i helt fel riktning riktning.
Högsta chefen tar semester och beordrar "inga vidare spaningsåtgärder"
Polisen går direkt ut med "Svartsjuka" som motiv.
Man publicerar bild på BO direkt. (Så ingen ska missa vem det gäller)
Kroppen hittas helt nära ett gångstråk efter fyra dagar. (Har någon egentligen sett kroppen?)
Ingen har märkt någon lukt.
Makarna D åker mycket plötsligt fram och tillbaka till USA.
Fru D lämnar sin "make"och flyttar in i ett hus där hon kan bevaka BO dygnet runt. (eller skyddar hon BO?)
Kriminalteknikerna "genomsöker" bara vissa hus. (eller packar de ihop grejorna inför flytt?)
NFC lämnar inga resultat. (finns det något material?)
Man hör två personer tala men inget skrik.
Skriket har hörts av endast två personer.
Efter ett tag hittas ett inspelat larmsamtal.
Naturligtvis kan en utredning som från dag 1, inför öppen ridå,skötts så utomordentligt klantigt och inkompetent inte leda till att en mördare hittas. (finns det en mördare?)
Högsta ledningen förklarar sig i media mycket nöjda med "resultatet".

Lägg till: UW's jobb, ingen husrannsakan hos UW,

Beakta även att personerna genom sin hobby kan röra sig fritt i terrängen utan att det verkar konstigt. De är även attackdykare och piloter. Har också ett gemensamt förflutet på garnisonen i Linköping.

De bor i likadana hus bredvid varandra och som genom ett trollslag kan fru D flytta in i ett som lägligt står tomt. (Finns det ngn bror?)

Ja mina vänner, vi får väl se om Flashback är så anonymt som påstås, eller om jag snart får besök av diskreta kostymer med hörsnäcka.
haha
du har tvekat att skriva inlägget och är rädd för påhälsning...
varför skulle SÄPO kopplas in?

Du tror alltså också det är en stor konspiration som innefattar minst 50-100 personer, allt från poliser och dess chefer till vanliga svenssons.

lägg ner tjacket.
inget du skriver är någonting värt.
Citera
2018-07-23, 12:04
Medlem
Sockerhalss avatar
Jag tänker att de får göra som i Ulricehamnsmordet på Liselott. Topsa alla inom ett stort område. (Om man inte får matchning mot någon närstående).
På det viset fångade man den mördaren. De hade nog aldrig fått fast honom annars.( Men han dog sen).
Precis allt tydde på tysken. Han var på fel plats mer än en gång. Lite jämförbart med detta mord verkar det som.
Citera
2018-07-23, 12:04
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir nog ingen större skillnad. Även om någon annan än SD skulle hittas och lagföras så kommer det naturligtvis att fortsätta att hetsas precis som vanligt mot SD här i tråden. Byskvallret och förtalet här har ju egentligen ingenting med själva brottet att göra.
tror att folket här skulle sluta dreva mot SD.
det är så det brukar gå till.
Citera
2018-07-23, 12:06
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
DNA kan aldrig visa på SD:s OSKULD. Att avskriva SD i detta läge vore detsamma som att erkänna att inget finns på honom. För fortfarande finns ju "bevisen" de har till "sannolika". Eller? Aldrig att åklagaren tar ett så pinsamt nederlag nu. Vi får nog vänta tills dom fått träffar på annan gm. Eller hittar den de fått träffar på. Om de fått fram nåt. Så tyst, så tyst...
"sannolika" finns uppenbarligen inte.
lugna dig nu.
Citera
2018-07-23, 12:28
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
"sannolika" finns uppenbarligen inte.
lugna dig nu.

Det där har jag redan tagit upp bara nåt inlägg bakåt. Läs tråden innan du kommenterar.
Citera
2018-07-23, 13:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Frågan är väl om åklagaren ens hade begärt SD häktad om hon hade känt till att blodet på kläderna i hans bostad i själva verket inte kom från LW. Det negativa beskedet måste hon ju ha fått så sent som strax före häktningsförhandlingarna, och då kanske det var för sent att backa?

Du har förmodligen rätt i vad du skriver, tvivlar på det ty det är inte osannolikt att det misstaget gjorde att Åk Åsa Hiding fick sin nesa.

Utredningens offentliggjorda misstag har skrämt utredarna så till den milda grad att man kan nog med fog påstå att om dom skulle avskriva SD som misstänkt utan att kunna påvisa någon annan bestämd GM så skulle dom bli så hudflängda i media att huvuden skulle rulla i polishuset Örebro, så lita på att det bits på naglarna där.

Med det som bakgrund går det svårligen bortse från att SD ligger kvar som skäligen- gisslan av den enkla anledningen att utredningen gått I stå.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-23 kl. 14:08.
Citera
2018-07-23, 13:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det kanske är det här ni tänker på:

Polisen gick 31/5 via en läcka ut med att man hade hittat blodiga kläder (underförstått LW:s blod) i SD:s hus. Kläderna kördes till NFC, och SD begärdes häktad på sannolika skäl:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/

Efter häktningsförhandlingarna sade Ingvar Backman i en intervju att ingenting hade nämnts om några blodiga kläder, och detta bör kunna tolkas som att en DNA-analys nu hade visat att blodet inte var LW:s. Det var väl därför man fick nöja sig med den lägre misstankegraden.

Jag har ett minne av att åklagare gick ut i media och dementerade uppgifterna om blodiga kläder, men när jag söker efter finner jag ej detta. Kanske det finns i en låst artikel. Någon här med samma minnesbild? Eller spelar mitt minne mig ett spratt pga. värmen?
Citera
2018-07-23, 13:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har följt den här tråden från början och förstod ganska snart hur det egentligen ligger till.
Varje konstig och motsägelsefull detalj som ni dryftar och finner krystade svar på, passar som hand i handske i det egentliga scenariot.
Egentligen borde jag inte ens skriva detta inlägg. Men jag gör det ändå efter flera månaders tvekan.
Anledningen är att jag vill visa dem som har iscensatt detta, att det var såpass genomskinligt. Mer omsorg om detaljerna nästa gång.
Tänk på de konstiga detaljerna:

BO försvinner. Polisen väljer fel brottsrubricering.
SÄPO får vara ifred innan den vanliga polisen får tillträde.
Hundarna tillåts leta kortvarigt och slarvigt i helt fel riktning riktning.
Högsta chefen tar semester och beordrar "inga vidare spaningsåtgärder"
Polisen går direkt ut med "Svartsjuka" som motiv.
Man publicerar bild på BO direkt. (Så ingen ska missa vem det gäller)
Kroppen hittas helt nära ett gångstråk efter fyra dagar. (Har någon egentligen sett kroppen?)
Ingen har märkt någon lukt.
Makarna D åker mycket plötsligt fram och tillbaka till USA.
Fru D lämnar sin "make"och flyttar in i ett hus där hon kan bevaka BO dygnet runt. (eller skyddar hon BO?)
Kriminalteknikerna "genomsöker" bara vissa hus. (eller packar de ihop grejorna inför flytt?)
NFC lämnar inga resultat. (finns det något material?)
Man hör två personer tala men inget skrik.
Skriket har hörts av endast två personer.
Efter ett tag hittas ett inspelat larmsamtal.
Naturligtvis kan en utredning som från dag 1, inför öppen ridå,skötts så utomordentligt klantigt och inkompetent inte leda till att en mördare hittas. (finns det en mördare?)
Högsta ledningen förklarar sig i media mycket nöjda med "resultatet".

Lägg till: UW's jobb, ingen husrannsakan hos UW,

Beakta även att personerna genom sin hobby kan röra sig fritt i terrängen utan att det verkar konstigt. De är även attackdykare och piloter. Har också ett gemensamt förflutet på garnisonen i Linköping.

De bor i likadana hus bredvid varandra och som genom ett trollslag kan fru D flytta in i ett som lägligt står tomt. (Finns det ngn bror?)

Ja mina vänner, vi får väl se om Flashback är så anonymt som påstås, eller om jag snart får besök av diskreta kostymer med hörsnäcka.

Du håller alltså det öppet att LW inte mördats. Vad tänker du har skett henne?
Citera
2018-07-23, 13:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Ah kanske det.. men andra gången ?
Andra gången kan det också ha varit teknisk bevisning. Man ansåg sig ju senare (efter det första försöket) ha funnit mycket mer sådan:
– Vi väntar på svar från jättemycket teknisk bevisning. Jag kan tyvärr inte svara på när för det har med handläggningstiderna vid NFC att göra.
https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning
En möjlig förklaring till att man inte var överens om misstankegraden vid det andra försöket kan ju ha varit att tingsrätten hade en annan definition på teknisk bevisning. Tingsrätten (Lars-Erik) kanske menade att teknisk bevisning, det har man först när resultat från NFC har kunnat visa på en koppling mellan den misstänkte och brottet, och innan dess är det inget annat än en massa fysiskt material som har skickats till NFC (och som orsakar långa handläggningstider).

Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Känns som dom vet att det är han men att dom har för lite att gå på och behöver hitta något.
Ja, så kan det säkert vara. Åtminstone att den tidigare spaningsledningen "visste" att det var SD som var GM. Hur den nya spaningsledningen (och rikskrim?) tänker är svårare att gissa. Det skrivs ju inte längre så mycket om fallet i tidningarna.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-23 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in