2018-07-20, 21:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Sveriges riks lag, börja med den...
Det är ett axiom
Om du blir så förtvivlat sur av att bli ifrågasatt får du väl tänka igenom dina inlägg innan du postar? Nu gör du mest dig själv en otjänst tycker jag.

Jag antar att du menar Sveriges rikes lag som så att säga är pocketversionen, Reader's Digest, av Svensk Författningssamling. Kanske återfinns det du åsyftar i Rättegångsbalken?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Vill du hänvisa till lagstiftning så välkomnar vi referenser till tillämpliga avsnitt i lagen, inte att du klappar till med boken Sveriges rikes lag som vore den bibeln.
Citera
2018-07-20, 21:41
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Sveriges riks lag, börja med den...
Det är ett axiom

Menar du att det i Sveriges rikes lag står att det oftast finns massor av misstänkta i varje mordutredning? Och att det i densamma beskrivs att utredningen i ett mordfall skall gå till såsom du hävdar?
Vilken lagtext?
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-20 kl. 21:44.
Citera
2018-07-20, 21:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Slappna av...
I kontexten (inte lösryckt) menar jag att SD inte kan avskrivas i dagsläget. (Saknar alibi, var i området, hade förmågan o.s.v)

Sedan är det som så att oftast finns det massa misstänkta. Sedan tas en huvudmisstänkt fram av dessa som dom kör i mål med, antingen åtal och dom, eller att det inte håller. Eller så får dom sätta in dom andra misstänkta i ekvationen och se om någon annan kommer upp i bevisövervikt.

Utifrån de runt 4-500 fupar jag har läst så jag har aldrig läst om någon utredning som haft en massa misstänkta. Det skulle ju spegla en så långt ifrån verklighetsmässig situation som bara möjligt i fall där endast en GM söks. I brott med väldigt många gärningsmän, är det dessutom enskilda delgivningar, som även ofta har olika slags brottsrubriceringar.
Citera
2018-07-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du blir så förtvivlat sur av att bli ifrågasatt får du väl tänka igenom dina inlägg innan du postar? Nu gör du mest dig själv en otjänst tycker jag.

Jag antar att du menar Sveriges rikes lag som så att säga är pocketversionen, Reader's Digest, av Svensk Författningssamling. Kanske återfinns det du åsyftar i Rättegångsbalken?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Vill du hänvisa till lagstiftning så välkomnar vi referenser till tillämpliga avsnitt i lagen, inte att du klappar till med boken Sveriges rikes lag som vore den bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Menar du att det i Sveriges rikes lag står att det oftast finns massor av misstänkta i varje mordutredning? Och att det i densamma beskrivs att utredningen i ett mordfall skall gå till såsom du hävdar?
Vilken lagtext?

Rikes... självklart!
I övrigt så går jag inte in i polemik om självklarheter. Om ni inte tror att dom jobbar så, fine. Allt som ens andas att SD är fel man blir extremt ifrågasatt, ned till bokstavsnivå.
Jsg kan vända på det, men det leder inte framåt.
Acceptera bara min åsikt, Jag TROR att det är mer i varför dom omplacerades än den slutliga förklaringen (som ändå inte berör biträdande verkar det som).
Citera
2018-07-20, 22:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
PS är obekväm för att han säger sanningar.

PS hade inbokad semester och det borde ledningen över honom vetat om och ersättare ska vara utsedd, om det fungerar som det ska. Att beordra en senareläggning av semestern, kanske hade varit mest korrekt i det inledande skedet? Det tycks iaf pågå en grav infektion av missnöjsamhet i Örebro och poliser kastar paj på varandra i media. Hemskt!

Nu tror jag dock att det kommer en vattentät FUP i sep/okt och då blir det slut på friheten för GM.

Nedan är text om "petningen" som är baserat från NA. (Från min sammanfattning nr 3)

Spaningsledningen byts ut

Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.*

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka

Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.*

Håller med om kritik

Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.
"
Alldeles rätt
Lars Bergman sin vana trogen trädde in tog killarna i örat och lade locket på.
Har aldrig skådat ett så uppenbart mörkande nästan så man rodnade själv
Lars Bergman var så illa tvungen att lägga locket på betänk vad som hade skett om byken fått fortsätta tvättas offentligt.
Citera
2018-07-20, 23:19
Medlem
Fokus på brottet!

Vi måste gräva på de senaste männen i hennes liv.
SD har nagelfarits, dags för de andra!

Alla dessa initialer alla slänger sig med gör det bara rörigt. Släng ut namnen, men maskade så vi oinvigda kan gräva också.

Ingen som stött på AL, J?, Beholderx osv i verkligheten på jobb, i skolan osv?

Någon som hänger med i pojkvänsturerna och kan göra en lite djupare sammanställning? Vet att det finns några olika redan, men allt är så rörigt i mitt huvud iallafall.

Vem av dessa slår näven i skåpet, har psykopatblick eller något liknande SDs grejer?

Om vi på allvar ska kolla på alternativa gärningsmän istället för att tugga hö, måste de männen granskas.
Citera
2018-07-20, 23:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Fokus på brottet!

Alla dessa initialer alla slänger sig med gör det bara rörigt. Släng ut namnen, men maskade så vi oinvigda kan gräva också.

Någon som hänger med i pojkvänsturerna och kan göra en lite djupare sammanställning? Vet att det finns några olika redan, men allt är så rörigt i mitt huvud iallafall.

Vem av dessa slår näven i skåpet, har psykopatblick eller något liknande SDs grejer?

Om vi på allvar ska kolla på alternativa gärningsmän istället för att tugga hö, måste de männen granskas.
Gillar din inledande ansats här, med en uppmaning till fokus på brottet. Men sedan vänder du plötsligt helt om, och börjar i stället snacka om att vi skall fortsätta att slänga ut namn och granska männen, typ "Vem har psykopatblick eller något liknande SDs grejer?".

Är det inte bättre att först reda ut vilka objektiva omständigheter som föreligger, och sedan utifrån detta fundera över vem gärningsmannen kan vara?

Den fråga som kanske först behöver redas ut är väl vad polisen fann i Vivallaskogen.

Med tanke på att flera användare (LimeTime, Flixa81 och Moralensväktare) har källor med insyn i utredningen borde väl den här frågan inte vara alltför svår att reda ut en gång för alla.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-21 kl. 00:29.
Citera
2018-07-20, 23:56
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det kan ju ändå vara ett sätt att åka och andas lite när det bränner under fötterna. Ska bli spännande att läsa när resan bokades. Man kan ju också passa på att ha ihjäl någon när man vet att man ska på semesterresa. Smida försvar i lugn och ro.

Jo, det kan man säkert, men nja..känns lite väl kalkylerat. 😊 Resan kom onekligen vid en känslig tidpunkt, men den var inte särskilt anonym och troligtvis kunde han visa att den redan var bokad. Min teori är att mordet inte var planerat, men väldigt medvetet. Tror dock absolut att GM i detta fall är både slug och snabbtänkt.
Citera
2018-07-20, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nej, nej det var stridbara LW som inte accepterade ett nej och bråkade med SD och äldsta sonen,

Har du någon källa eller länk till alla dina påstående?
Citera
2018-07-20, 23:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
[/b]
Moralensväktare ger oss här en hint om att UW inte är avförd som presumtiv GM.
UW har vad mig anbelangar dom klart största motiven att göra sig av med LW och med enkla knep få sin vinnande rival SD få axla skulden. .
Obetalbart få skåda UWs inre visavi det kraschade äktenskapet och SDs osedliga förhållande med sina barns mor.
Vilka motiv har UW att göra sig av med sina barns mor, dessutom kvällen före yngste sonens födelsedag, menar du? En retroaktiv hämnd sedan flera år? Vilka är de enkla knepen han använt för att sätta dit SD?

Varför är det obetalbart att skåda UW:s inre vid skilsmässan? Hyser du personligt agg mot UW eller är du "bara" sadist? Du tjatade visst om något elakt drev nyss...

Du menar alltså att UW tog livet av sina barns mor bland annat för att sätta dit SD? Eh?
Du är så genomskinlig Snor-Johan.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-07-21 kl. 00:09.
Citera
2018-07-21, 00:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jo, det kan man säkert, men nja..känns lite väl kalkylerat. 😊 Resan kom onekligen vid en känslig tidpunkt, men den var inte särskilt anonym och troligtvis kunde han visa att den redan var bokad. Min teori är att mordet inte var planerat, men väldigt medvetet. Tror dock absolut att GM i detta fall är både slug och snabbtänkt.
Känner ändå lite planeringsvibbar. Varför går man ut bakom ett plank 23:30 när man står och slår in paket liksom? Utlurad gissar jag.
Citera
2018-07-21, 00:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Fokus på brottet!

+ om någon av de övriga vännerna
har en gammal skada på någon hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in