2018-07-16, 19:20
Medlem
Hår det eller är det flr avancerat eller maeterial man inte kan få tag i?

Vet det finns att köpa men hade varit roligt att se om det går att göra själv.

Eller nåt liknande lim/plast.
Citera
2018-07-17, 00:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Skickar tråden till ett mer passande delforum.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt ——-> Kemi och pyroteknik

/Mod
Citera
2018-07-18, 00:28
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8

Ska du använda det till någonting särskilt? Då är det lättare att hjälpa dig. Ska du limma någonting så har jag recept för eget lim. Ska du göra en plastliknande skiva så har jag ett recept för det med.
Citera
2018-07-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Ska du använda det till någonting särskilt? Då är det lättare att hjälpa dig. Ska du limma någonting så har jag recept för eget lim. Ska du göra en plastliknande skiva så har jag ett recept för det med.

Båda.

Har en form i frigolit jag vill plasta över. Sätter man aluminiumfolie på det så undviker man smäla frigoliten.
Citera
2018-07-18, 11:19
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Båda.

Har en form i frigolit jag vill plasta över. Sätter man aluminiumfolie på det så undviker man smäla frigoliten.

Okej. Detta är visserligen inte ett recept på epoxy, men det är enkelt att göra, kostar nästan ingenting och blir förvånansvärt starkt.

1: Först måste du göra dextrin. Det gör du genom att sätta potatis eller majs stärkelse i ugnen tills det får en gulaktig färg.

2: Sedan silar du det in i en kastrull med vatten. Rör om i början. Koka blandningen ett tag. Det kommer att bli klumpar så du måste sila det flera gånger under tiden.

3: När du har silat bort klumparna och är nöjd med konsistensen så kan du hälla över det i en glasburk för att svalna.

Detta är ett recept som jag har kommit på genom trial and error. Jag brukar koka det tills det liknar honung, både i konsistens och färg. Det tar ett tag att torka, men det blir riktigt hårt. Det fungerar även för att vaxa benen.
Citera
2018-07-18, 13:18
Medlem
Forzos avatar
Moderna plaster är rätt jobbiga att göra hemma. Kräver oftast ganska speciella kemikalier och rätt bra kontroll på processen för att man ska få ut något vettigt.

Gammeldags plaster är lite enklare att få till men kräver också kemikalier man inte får tag på som privatperson. Det absolut enklaste är att göra en pf resin. Då räcker det egentligen att blanda formaldehyd och fenol och låta det reagera under värmning och omrörning i ca 8 timmar. Produkten blir ett förstadie till Bakelit som går utmärkt att använda som lim. För att få riktig Bakelit krävs ytterligare några steg.

Så det är helt klart enormt mycket lättare att gå att köpa sig färdig epoxy om syftet är att det ska användas till något.
Citera
2018-07-18, 14:05
Medlem
LekandePyromanens avatar
Om det är just plastliknande saker du vill skapa, rekommenderar jag dig NileRed's serie om ämnet.
Citera
2018-07-18, 15:11
Medlem
Spelar ingen roll vad det är egentligen bara det är lät att stryka eller lägga på och blir hårt. Det ska ju bli en form så att säga där jag ska kunna borra några hål och lanske såga lite i det itan att det går i bitar
Citera
2018-07-18, 16:53
Medlem
Soterns avatar
Ta och värm upp mjölk och tillsätt ättika och du får kaseinplast. Användes förr att göra knappar.
Citera
2018-07-19, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ta och värm upp mjölk och tillsätt ättika och du får kaseinplast. Användes förr att göra knappar.

Hur mycket plast blir der från en liter mjölk?
Citera
2018-07-19, 05:57
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Hur mycket plast blir der från en liter mjölk?

Vet ej. Det är bara att pröva. Jag har bara gjort det en gång med ren kasein (som jag kom över genom ett jobb), och då blir det lika mycket som kaseinet. Nog svårt att få tag på ren kasein i handeln.
Kasein är ett protein i mjölk som i ren form är dyrt och luktar apa.
Citera
2018-07-19, 15:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Glöm att göra epoxi själv, det är alldeles för svårt och blir säkert inte bra. Här är lite om hur epoxi tillverkas och det är en rad ingredienser som du knappast får tag på och en hel del steg i processen: http://guichon-valves.com/faqs/epoxy-resins-manufacturing-process-of-epoxy-resins/

Vill du gärna göra något själv så kan du ju prova kaseinplast men jag tror inte den blir särskilt hållbar. En annan metod är att smälta polystyren (t ex frigolit) i aceton. Det ger en seg deg som kan formas och som stelnar när acetonet avdunstar. Den kommer att vara full av gasbubblor som sänker hållfastheten så det är inte lika starkt som köpe-epoxi eller styren som säljs som "båtplast".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in