2018-07-16, 19:05
Medlem
NÄR i tiden dyker tumskadan upp på bilder?

Det räcker ju att man sett ETT avsnitt av random mord-dokumentär för att veta att minsta sår/rispa/stukning på överkroppen på en potentiell gärningsman i nära anslutning till mordet är EXTREMT misstänkt.

AVVÄRJNINGSSKADOR.
Citera
2018-07-16, 19:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Somliga spekulerar i ett dubbelmord tror jag.

Eller ”kan inte utesluta”...
Citera
2018-07-16, 19:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Man får göra det på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa men jag vet att polisen fått kritik för att de inte alltid gör det; trots direktiv.

Tack för svar.

Hoppas - och tror - att SD topsats.

Vad som sen händer, vet man alltså inte säkert.
Citera
2018-07-16, 19:08
Medlem
SNÄLLA kan inte alla ni som slänger upp foton från S.Ds loggbok eller vad det kallas SKRIVA UT DATUM. Alltså: NÄR postade han dessa bilder? Tumskada i februari=inte så graverande. Tumskada strax efter mordet=ETREMT GRAVERANDE. Datum är ju superviktigt gällande foton för att de ska ha nån relevans alls i tråden.
Citera
2018-07-16, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ska vi våga gissa att han som mordmisstänkt blivit topsad?

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Inte en aning om när man gör det.
Direkt, skäligen, sannolikt.
Ingen aning.

Inte heller vet jag hur snabbt (eller inte) den eventuella analysen går.

Inte heller har jag den blekaste aning om huruvida MGM i alla pågående fall matchas mot alla okända GM där DNA finns.

Man tycker att så borde ske, men jag har inte koll på det.

Kanske måste en specifik förfrågan komma?

Det tror jag att DreamTwister menar att det är självklart att man gör.

"Sedan den 1 januari 2006 får alla som är skäligen misstänkta för brott som kan ge fängelse provtas och registreras i dna-registren."

http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/
Citera
2018-07-16, 19:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Man får göra det på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa men jag vet att polisen fått kritik för att de inte alltid gör det; trots direktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Sedan den 1 januari 2006 får alla som är skäligen misstänkta för brott som kan ge fängelse provtas och registreras i dna-registren."

Pja, verkar ju inte säkert att det sker.
Citera
2018-07-16, 19:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Nja, jag menar att det borde vara självklart och att polisen har det kravet på sig från politikerhåll (får återkomma med källa senare) men att det ändå inte alltid utförs. Även när det är solklart att man borde.

Edit: Men jag vill inbilla mig att den som är skäligen misstänkt för mord topsas. Allt annat vore snudd på skandalöst.
Citera
2018-07-16, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nja, jag menar att det borde vara självklart och att polisen har det kravet på sig från politikerhåll (får återkomma med källa senare) men att det ändå inte alltid utförs. Även när det är solklart att man borde.

Edit: Men jag vill inbilla mig att den som är skäligen misstänkt för mord topsas. Allt annat vore snudd på skandalöst.

Ja, även om nästan inget längre förvånar en.
Hur har de annars tänkt göra med eventuellt DNA som kan misstänkas ha med mordet att göra som hittats på brottsplatsen eller brottsoffret .
Citera
2018-07-16, 19:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Aha, du är där nu igen.. Det var skönt när det spåret avhandlades färdigt. Men du kan inte släppa det än alltså! Trots att körkortsfrågan gav svar.
Nej, körkortsfrågan väcktes av mig i ett försök att finna stöd för en lite annan grej. Jag var inne på något som eventuellt kunde ha betydelse för det StudebakerHog666 skriver om.

Cloudedcrystalbeam besvarade körkortsfrågan. Hade svaret på frågan varit ett annat hade detta i sin tur kunnat ge visst stöd åt den mer omtalade teorin. Nu gav svaret tyvärr ingen vägledning alls (annat än att jag hade gissat fel), och det gick inte att dra några slutsatser alls angående det StudebakerHog666 skriver om. Det har alltså inte gått att avfärda den teorin.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-16 kl. 19:52.
Citera
2018-07-16, 19:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Det är ju självklart att han är topsad, det är ju den första åtgärden som görs, just för att kunna matcha eventuellt DNA från offret och fyndplatsen, problemet är ju att MGM och LW har haft en relation.

Skäligen misstänkt ger ju åklagaren rätt att besluta om tvångsåtgärder, t.ex att spärra av MGM,s bostad.
Citera
2018-07-16, 19:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju självklart att han är topsad, det är ju den första åtgärden som görs, just för att kunna matcha eventuellt DNA från offret och fyndplatsen, problemet är ju att MGM och LW har haft en relation.

Skäligen misstänkt ger ju åklagaren rätt att besluta om tvångsåtgärder, t.ex att spärra av MGM,s bostad.
Men vi vet ju öht inte om resultatet av hans DNA-test är färdigt eller om det matchats mot fynd på BO. Än mindre om det jämförts med bevis från andra mord.
Citera
2018-07-16, 19:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
NÄR i tiden dyker tumskadan upp på bilder?

Det räcker ju att man sett ETT avsnitt av random mord-dokumentär för att veta att minsta sår/rispa/stukning på överkroppen på en potentiell gärningsman i nära anslutning till mordet är EXTREMT misstänkt.

AVVÄRJNINGSSKADOR.
Just det! Dessutom ser han ut att klippt naglarna nyligen mycket skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in