2018-07-15, 18:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamies
Japp det är mannen jag menar. Han körde svart taxi i Mariestad. Mycket speciell "gubbe"

Ok så du tror att den här svarttaxi "gubben" som var 62 år 1992 är inblandad i HAs försvinnande?
Citera
2018-07-15, 19:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Det pratas här om huruvida man kan lita på PW eller inte. Rent generellt gäller trots allt att hon måste bistå "mannen med pilotglasögon" i hans önskan att förbli anonym. Att PW har tvingats att maskera en del är väl ingen långsökt tanke. Inte nämnd i tråden kan kanske vara en sådan maskering?
Citera
2018-07-15, 19:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Sedan kan det ju ha varit så också, att de varit ute och åkt på kvällen/natten, den ene skulle släppa av den andre vid dennes bostad, men att före det satt de kvar en stund för att snacka och spela musik. Det hände ju ibland på den tiden.

Jag ser inte heller något märkligt med detta. Dessa killar har säkert kollats, och om något avvikande kommit upp, så hade nog situationen sett annorlunda ut. Det som kan kännas lite osäkert, dock, är deras tidsangivelse. Men de kanske precis kollat på klockan innan den vita/ljusa bilen körde förbi på cykelvägen, om det t ex var dags att runda av kvällen. Eller så kanske de hade någon annan referensram.

Risken är stor att dessa killar med nytaget körkort körde runt på stan ett par timmar denna lördagskväll. När man sedan avrundar och beger sig mot den ena killens bostad på Hällristningsvägen strax efter kl 02 får dom syn på HA komma gående helt ensam i riktning mot föräldrahemmet. Killarna stannar och frågar Helena om hon vill ha skjuts hem eftersom dom bor på samma gata. Vad som händer därefter kan man endast spekulera kring. En möjlighet är att en av killarna kanske är onykter och blir otrevlig/närgången. Helena blir illa till mods och hoppar ur bilen i närheten av kohagen och här kommer "Kvasta Saras" vittnesuppgift in som beskriver en bil som stannar till en bit in på Ekuddenvögen, personer som är osams och en kvinna som hoppar ur bilen.

Om detta skulle stämma kan HA ha fortsatt promenera hemåt via stigen genom kohagen och då blivit genskjuten av killarnas bil som körde runt och in vid lekplatsen för att få tag på HA igen.

Vem var den andra killen i bilen, var han en skum typ?
Vet du Propparn något om grannen H*lg*rss*ns person eller intressen?
Han kanske sen unga år hade haft ögonen på Helena? el. t.o.m. var förälskad i sin granne?

Fanns det något vittne som såg killarna sitta i den parkerade bilen på Hällristningsvägen och lyssna på musik mitt i natten mellan kl. 02-03 eller är det här endast något som dom själva har påstått/uppgivit vid förhör?
Citera
2018-07-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ett par frågor till Propparn:
*Vet du något om grannen H*lg*rss*ns person eller intressen?
*Vem var den andra killen i bilen? finns det någon info om honom?

Denna H*lg*rss*n hade kanske sen unga år haft ögonen på Helena? el. var han kanske t.o.m. förälskad i sin granne?
Finns det överhuvudtaget något vittne som har sett killarna sitta i den parkerade bilen på Hällristningsvägen och lyssna på musik mitt i natten mellan kl. 02-03 eller är det här endast något som dom själva har påstått/uppgivit vid förhör?

Nej, tyvärr får jag passa på frågorna. Tror dock att han var 3-4 år yngre än Helena.

Lubbe kanske vet mer?
Citera
2018-07-15, 22:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ok så du tror att den här svarttaxi "gubben" som var 62 år 1992 är inblandad i HAs försvinnande?

Var han inte rent av 64 år 1992, aja, shiit the same. Hans* Alfred* Persson* ska han ha hetat, vad den (1992) 28år gamle sonen heter har nog aldrig framkommit. Vad jag sett o hört så hittade man som sagt ingenting av intresse i hans vita 744. Vad som föranledde polisens intresse verkar enbart vara det faktum att bilen enligt rykten ska ha befunnit sig i M-stad den aktuella kvällen. Förmodligen också pga att den brukade fungera som svarttaxi. Någon ytterligare anledning har jag inte hört/sett.
Citera
2018-07-15, 23:42
Medlem
Citat:

Kvällen.
Japp det tror jag. Eller rätt säker!

Hej Hopp
Citera
2018-07-15, 23:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Nej, tyvärr får jag passa på frågorna. Tror dock att han var 3-4 år yngre än Helena.

Lubbe kanske vet mer?

Ok men förnamnet på H-sson har du väl?
Citera
2018-07-15, 23:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kvällen.

Hej Hopp

Ok och han är inte ensam GM utan hade ytterligare en person med sig i svarttaxin?
Citera
2018-07-15, 23:51
Medlem
Citat:
Kvällen.

Hej Hopp

Snälla...kan du beskriva hur han såg ut på den tiden.
Även utseende på hans son...
Citera
2018-07-15, 23:53
Bannlyst
Intet nytt under stjärnorna på något vis men för nytillkomna i tråden så är detta en ganska bra sammanfattning i berättarform för den som är intresserad:

https://player.fm/series/svenska-mordhistorier/ep-128-helenafallet-cold-case

Kan heller inte låta bli att undra vad Karin tänker i detta ögonblick om vad som kan ha hänt Helena och vad Klas kan ha haft för sig under natten mot den 14 Juni. Får kalla kårar av den här bilden.
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdltbc6a08b
Citera
2018-07-16, 00:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var han inte rent av 64 år 1992, aja, shiit the same. Hans* Alfred* Persson* ska han ha hetat, vad den (1992) 28år gamle sonen heter har nog aldrig framkommit. Vad jag sett o hört så hittade man som sagt ingenting av intresse i hans vita 744. Vad som föranledde polisens intresse verkar enbart vara det faktum att bilen enligt rykten ska ha befunnit sig i M-stad den aktuella kvällen. Förmodligen också pga att den brukade fungera som svarttaxi. Någon ytterligare anledning har jag inte hört/sett.

Gubben AP var väl 80 när han avled 2010? Vad sonen heter är ju enkelt att ta reda på, om det nu finns någon anledning att göra det? AP och hans då 28-årige son är väl knappast skyldiga till HAs försvinnande men vem vet...

Vet du Xeitum vart AP bodde 1992?
Citera
2018-07-16, 00:06
Medlem
Kvällen
Jag är inte pilot för det är en omöjlighet om man så säger. Jag grundar min tro på, det jag vet till 100% annars hade jag inte mödat mig med att skriva här. Men som ni förstår kan jag inte få i hop riktigt hela skedet därför skrev jag här för lite bollplank.

Det behöver inte vara något konstigt med att de stod utanför, men JAG tror inte det stämmer.
Att hon åkt med "svarttaxigubben" från statt till typ lekplatsen är jag övertygad om. Men vilka mer som åkte med eller var där vid lekplatsen är jag osäker på. Men jag tror att "granngubben" eller pojkarna var inblande. Jag tror det var en våldtäkt som gick jäkligt fel. Då tror JAG att det lutar mer åt äldre än de yngre. Men känner ju inte grabbarna! För min del är inte det viktigaste att få veta VEM som gjort det. Jag tycker det viktigaste är att finna det som är kvar av HA att familjen ska få ta ett ordentligt farväl.

Hej hopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in