2018-07-13, 13:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag får ta & bumpa denna tråd för jag undrar också.

I trådarna om skjutningarna i Malmö så innehåller vartannat inlägg diverse anklagelser om att andra postare är just "luffare" eller "pissluffare". Detta är inget skällsord som jag känner igen från längre tillbaka, så jag undrar om det är något som lånats in utifrån. Är det ett översatt ord från arabiska eller var kommer det ifrån?

Anledningen till att jag frågar om det kommer utifrån är att det verkar uteslutande röra sig om invandrarkillar som använder uttrycket i de trådar jag refererar till.
Citera
2018-07-13, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

I trådarna om skjutningarna i Malmö så innehåller vartannat inlägg diverse anklagelser om att andra postare är just "luffare" eller "pissluffare". Detta är inget skällsord som jag känner igen från längre tillbaka, så jag undrar om det är något som lånats in utifrån. Är det ett översatt ord från arabiska eller var kommer det ifrån?

Anledningen till att jag frågar om det kommer utifrån är att det verkar uteslutande röra sig om invandrarkillar som använder uttrycket i de trådar jag refererar till.

Det har funnits rätt länge som skällsord i svenskan, åtminstone 25-30 år. Jag kan inte se annat än att det är hämtat från det ord som användes för lösdrivare med avgränsad betydelse. Påstår att uppkomsten är hämtat från stockholmskan och innebörden i detta fall liktydigt med avskum.
Citera
2018-07-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

I trådarna om skjutningarna i Malmö så innehåller vartannat inlägg diverse anklagelser om att andra postare är just "luffare" eller "pissluffare". Detta är inget skällsord som jag känner igen från längre tillbaka, så jag undrar om det är något som lånats in utifrån. .

Nä det är vanligt att använda luffare som skällsord sett till den låga sociala statusen som uteliggare innebär.
Citera
2018-07-15, 07:42
Bannlyst
Jag använder själv inte ordet, men i dagligt tal är väl en luffare en person som står lägre ner i samhällsklassen. Alltid man.

Det är en förolämpning att bli kallad för luffare. Tro inte annat!
Citera
2018-07-15, 14:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag använder själv inte ordet, men i dagligt tal är väl en luffare en person som står lägre ner i samhällsklassen. Alltid man.

Det är en förolämpning att bli kallad för luffare. Tro inte annat!

Vissa ord blir könsspecifika. En kvinna kallas nog häxa i stället.
Citera
2018-07-15, 17:30
Medlem
Kanske inte osannolikt att luffare låter likt vissa andra nedsättande ord inom arabiskan, såsom kuffar.

Kan inte säga jag hört det från andra än blattar.

Vi kallade inte heller varandra luffare när jag var ung.
Citera
2018-07-15, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske inte osannolikt att luffare låter likt vissa andra nedsättande ord inom arabiskan, såsom kuffar.

Kan inte säga jag hört det från andra än blattar.

Vi kallade inte heller varandra luffare när jag var ung.

Luffare är vit stockholmsslang med cirka 25-30 år på nacken.
Citera
2018-07-15, 19:50
Medlem
Välfärdssamhället, folkhemmet, har i det närmaste utrotat de genuina luffarna som man ännu kunde se i Stockholm på 1950- 60-talen, men en ökande utfasning därefter. De gamla dog ut och någon nämnvärd nyrekrytering har inte inträffat. En viss luffarliknande nyrekryteringen sker bland pundarmissbrukarna, fast dessa har ofta en kortare livslängd än de gamla luffarna, och försvinner relativt snabbt från gatubilden. WT-människorna har inte med luffarna att eller luffarnas livsstil att göra.

Luffare som missbrukade alkohol blev inte så gamla - kanske hann de allra starkaste fylla 50 år, men knappast mer. Nyktra luffare kunde däremot bli ordentligt gamla och utveckla en konst i att leva utanför samhället.

I stort sett alla jobb av typ "Jag gör vad som helst" har försvunnit. Det kunde vara att för hand lossa eller lasta fartyg i frihamnen, eller att lasta tidningsbilar i Marieberg eller lasta tidningar, trycksaker eller annat i godsvagnar på Gods-Centralen. Snösvängen och gaturenhållningen sög också upp en del tillfällighetsknäckare.

De rumäska tiggarromerna är väl den grupp som nu lever närmast den gamla luffarkulturen. Fast romerna reser ofta flera hundra mil för att tigga - dock aldrig jobba om än aldrig så tillfälligt.
Citera
2018-07-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Luffare är vit stockholmsslang med cirka 25-30 år på nacken.
Enligt dig är ordet som äldst från ca 1988 - ju morsning. Nej - ordet luffare är ett gammalt ord som har funnits så länge företeelsen har existerar. Jag chansade på SAOL från ca 1900, där fanns ordet "Luffare" listat.
Citera
2018-07-15, 20:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Enligt dig är ordet som äldst från ca 1988 - ju morsning. Nej - ordet luffare är ett gammalt ord som har funnits så länge företeelsen har existerar. Jag chansade på SAOL från ca 1900, där fanns ordet "Luffare" listat.

Nu missuppfattar du. Läs trådstarten så ser du att det inte är ursprungsbetydelsen som efterfrågas.

Citat:
Dessutom verkar begreppet luffare inte bara handla om uteliggare, lösdrivare, alkisar eller löskefolk som man sa förr, utan också om till exempel narkomaner och allmänt odugliga människor.

Det är detta jag avser.
Citera
2018-07-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vissa ord blir könsspecifika. En kvinna kallas nog häxa i stället.

Mer specifikt hagga.
Citera
2018-07-15, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Mer specifikt hagga.

Mer specifikt betyder hagga, en motbjudande äldre kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in