2018-07-11, 23:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Självklart är extremvänstern ett större hot. Inte ens den systemtrogne Leif GW betraktar dillandet om "nazister" som något meningsfullt hot mot samhället. "Nazist"-hysterin är helt & hållet att betrakta som vänsterpropaganda.

Jag delar inte din bedömning, och jag menar att inte heller SÄPO delar bedömningen. Det var också det diskussionen handlade om, inte vad du eller jag tycker - utan just SÄPO. Vet inte vad Leif GW tycker, men SÄPO (som dock också är systemtrogna...) tror jag inte ser vare sig vänstern eller högern som samhällshot.

Läs mitt inlägg igen.
Senast redigerad av Troian 2018-07-11 kl. 23:40.
Citera
2018-07-12, 00:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av togs
Är ditt resonemang alltså "Allt du säger är fel för att du är vänster" om Troian..? Moget.
Tror du att SÄPOs bedömning ser likadan ut nu som 2013? Som Troian skrev har RF lagt ner sedan dess och NMR har konsekvent skrivit om att de "växer så de knakar". Dessutom har NMR sedan dess begått många grova våldsbrott och många gånger åkt dit för tex vapenbrott. Men du menar att läget ser exakt lika ut idag som 2013? Menar du då att NMR inte alls har växt? Att RF inte har lagt ner utan de bara låtsas att de lagt ner?
Personerna finns kvar och är aktiva. Det har kommit nya. Automatvapen har hittats. Go figure.
Citera
2018-07-12, 00:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Jag har ingen aning om vem snubben är utan presenterar bara en möjlig förklaring.

En AK47 som är deaktiverad i Tyskland och där räknas som metallskrot räknas som ett automatvapen i Sverige och kräver licens = vapenbrott.
Automatvapen och ammunition. Polisuniformer.
Citera
2018-07-12, 01:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som du förstår innebär inte det att jag har fel i sak. Men jag kan ha fel. Har belägg för att SÄPO:s lägesbesömning 2018 är den samma som 2013?

Kommunist som försöker försköna. Det goda våldet eh? Finns inget som tyder på förändrad hotbild, tvärtom. En desperat vänster och automatvapen funna.
Citera
2018-07-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Personerna finns kvar och är aktiva. Det har kommit nya. Automatvapen har hittats. Go figure.
Hur vet du att fd RF-medlemmar är aktiva idag? Menar du att det kommit fler nya autonoma än vad det kommit nya vitmakt? Stora mängder vapen och sprängämnen har ju hittats bland nazister också, men det kanske inte är ett problem i dina ögon?
Citera
2018-07-12, 11:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Självklart är extremvänstern ett större hot. Inte ens den systemtrogne Leif GW betraktar dillandet om "nazister" som något meningsfullt hot mot samhället. "Nazist"-hysterin är helt & hållet att betrakta som vänsterpropaganda.

Nazisterna är ett spöke vänster behöver för att legitimera sig själva som goda och ha ett legitimt existensberettigande.

Fortfarande så skulle det vara bra att få en officiell siffra på hur många nazister det finns i Sverige.

Troligtvis några hundra tokstållar som får stånd av att stå med sköldar och fanor och ta emot glåpord och slå på gammla tanter.
Mer att ses psykisk sjukdom.

Historiska källor har sagt att när nazismen peakade på 30-talet i Sverige och Europa, så lär anntalet som röstade på de två svenska nazistpartierna uppgått till 20 000 personer.

Så en hotbild i siffror skulle vara på sin plats.

Hur många nazister?
Hur många kommunister?
Hur många islamister?
Hur många Hells Angeles?
Hur många Bandidos?
Hur många lokala gangsters med Escobarvisioner har vi i förorterna?

Samt en post på övriga extremister.

Lägger vi sedan en pott på enskilda personer som av missnöje/hat/hämdbegär utan organisering som kan tänkas ta till våld mot staten eller andra grupper. Villket jag är rädd att vi kommer att få se mer av i framtiden.
Citera
2018-07-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nazisterna är ett spöke vänster behöver för att legitimera sig själva som goda och ha ett legitimt existensberettigande.

Fortfarande så skulle det vara bra att få en officiell siffra på hur många nazister det finns i Sverige.

Troligtvis några hundra tokstållar som får stånd av att stå med sköldar och fanor och ta emot glåpord och slå på gammla tanter.
Mer att ses psykisk sjukdom.

Historiska källor har sagt att när nazismen peakade på 30-talet i Sverige och Europa, så lär anntalet som röstade på de två svenska nazistpartierna uppgått till 20 000 personer.

Så en hotbild i siffror skulle vara på sin plats.

Hur många nazister?
Hur många kommunister?
Hur många islamister?
Hur många Hells Angeles?
Hur många Bandidos?
Hur många lokala gangsters med Escobarvisioner har vi i förorterna?

Samt en post på övriga extremister.

Lägger vi sedan en pott på enskilda personer som av missnöje/hat/hämdbegär utan organisering som kan tänkas ta till våld mot staten eller andra grupper. Villket jag är rädd att vi kommer att få se mer av i framtiden.
Nu beror det ju lite på hur man definierar de olika grupperna om man vill ha användbara siffror. ”Vänstern” tex är ju olika beroende på vem du frågar. Om vi pratar den yttersta spetsen med våldverkare är de nog inte många men vissa hävdar ju att alla ”antifascister” eller alla som aktivt säger nej till nazism är extremvänster och isf har vi en enormt stor extremvänster.

Dessutom kan du inte blanda ihop ”vanliga” kriminella gäng med extremister av något slag. Oavsett om vi pratar islamister, nazister eller autonoma så finns det ju en agenda att växa som rörelse och övertyga folk politiskt/religiöst samt motverka sina meningsmotståndare (pga övertygelser). Dessa inslag finns inte i MC-gäng eller andra tungt kriminella ligor då deras mål snarare är pengar. Ja de kanske har ”meningsmotståndare” men drivkraften är helt annorlunda. Dessutom ja vissa metoder kan se lika ut bland gängkriminella och extremister men det gör inte att man kan klumpa ihop dessa till samma grupp.
Citera
2018-07-12, 12:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av togs
Nu beror det ju lite på hur man definierar de olika grupperna om man vill ha användbara siffror. ”Vänstern” tex är ju olika beroende på vem du frågar. Om vi pratar den yttersta spetsen med våldverkare är de nog inte många men vissa hävdar ju att alla ”antifascister” eller alla som aktivt säger nej till nazism är extremvänster och isf har vi en enormt stor extremvänster.

Dessutom kan du inte blanda ihop ”vanliga” kriminella gäng med extremister av något slag. Oavsett om vi pratar islamister, nazister eller autonoma så finns det ju en agenda att växa som rörelse och övertyga folk politiskt/religiöst samt motverka sina meningsmotståndare (pga övertygelser). Dessa inslag finns inte i MC-gäng eller andra tungt kriminella ligor då deras mål snarare är pengar. Ja de kanske har ”meningsmotståndare” men drivkraften är helt annorlunda. Dessutom ja vissa metoder kan se lika ut bland gängkriminella och extremister men det gör inte att man kan klumpa ihop dessa till samma grupp.

Nu var det mer en lista med grupperingar som är emot/utanför vårt samhälle och har en ”kultur” av våld.

Även knarkpåvarna kommer innom sin tid att intresera sig för politik. Det har de gjort i andra länder. Det har de gjort historiskt och i nutid.

Gemensamt är att de utgör en fara för samhället.

PS. När det kommer till extremvänstern så räknar jag in alla som vill ha en väpnad revolution. Och är emot det rådande rättsväsendet. Vänsterns polishat är en fråga som bör komma upp på dagordningen.
Citera
2018-07-12, 13:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Kommunist som försöker försköna. Det goda våldet eh? Finns inget som tyder på förändrad hotbild, tvärtom. En desperat vänster och automatvapen funna.

Exempelvis har RF lagt ned verksamheten. AFA tror jag knappast har vuxit. NMR däremot har vuxit de senaste fem åren, och för ett par år sedan smällde bomber i Göteborg.
Citera
2018-07-12, 13:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Automatvapen och ammunition. Polisuniformer.

Ammunition finns det inte så mycket uppgifter om.
Citera
2018-07-12, 16:30
Medlem
DinkyDis avatar
Citat:
Exempelvis har RF lagt ned verksamheten. AFA tror jag knappast har vuxit. NMR däremot har vuxit de senaste fem åren, och för ett par år sedan smällde bomber i Göteborg.

Fysiken strävar ju efter balans hela tiden. Skapas en kraft uppstår ju alltid en motkraft.
Citera
2018-07-15, 17:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ammunition finns det inte så mycket uppgifter om.
Ammunition hittades. Det var riktiga automatvapen. Bothen är en vänsterextrem stolle.

Citat:
Myten om att NMR är starkare så nu måste ni kommunister beväpna er. Förmodligen hur Bothen och AFAiterna tänkte ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in