2018-07-14, 12:18
Medlem
Noa, att misstro honom pga några postningar i för glad stil på Instagram....
Kolla då vad mycket glatt den nu och från början misstänkte SD slängt ut på nätet.

Väldigt lösa grunder att hävda att en son hävt ihjäl sin mor på. Ja, de ska haft det bråkigt, men verkar ha jobbat på att förbättra relationen, medan relationen med MGM SD bara blivit surare.
(Min uppfattning baserad på uppgifter i tråden)
Citera
2018-07-14, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Med en dåres envishet (med Moralensväktare på ”semester” och därmed mindre chans att få ett svar) undrar jag igen:
Vet vi (genom pratvittnet) att det var LW som vittnet hörde?
Kände hen LW? Kunde hen identifiera den kvinnliga rösten?

Det vore en bra början att få detta bekräftat.

Känns som att om vittnet hade kunnat identifiera LWs röst hade vi fått veta det?
Eller så är det "super secret".
Citera
2018-07-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du verkar vara ute efter att hänga ut Lenas son?
Har du något emot honom?
Du tror inte utredarna noga förhört och gått igenom alibi för de närstående?
Du har inte det minsta empati för barnen som förlorat sin mor?
Vänta med att spekulera tills sonen i så fall tas in på förhör. Han har aldrig varit intressant i utredningen.
Man blir förundrad över en del spekulationer i denna tråd. Självklart är den närmsta kretsen i LW’s liv synad och säkerligen avförd, det verkar ju inte finnas något som pekar mot ett annat håll än just mot SD, som åklagaren också nyligen har poängterat. Empati saknas från en del håll, det håller jag med om
Citera
2018-07-14, 12:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns som att om vittnet hade kunnat identifiera LWs röst hade vi fått veta det?
Eller så är det "super secret".

Eftersom vittnet fått epitetet "nyckelvittne" i utredningen så borde utredarna, underförstått, ha säkrat uppgifterna om att det faktiskt handlar om LW's röst. (Min tolkning baserad på Väktarens uppgifter).

Däremot verkade det mer osäkert (om ens) att den manliga rösten har identifierats som SD's.
Citera
2018-07-14, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det förundrar - och stör mej - att så lite info om SD:s bakgrund/uppväxt sipprat ut. Där kanske förklaringen till hans beteende ligger.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Gyllensvaan. En utåt sätt tämligen fungerande människa som kan utföra fruktansvärda handlingar.
Och då inte i krig, för att försvara sina barn eller nåt annat ”rationellt” utan bara ... för att ...

Edit:
Nu menar jag inte att mordet på LW är ett lustmord.
Perallellen är att man inte vet vad som kan dölja sej bakom en skapligt normal fasad.

Nä.
Morden har inga som helst likheter. Inte heller de två personerna SD och Edvin.
Enbart beteendet att fortsätta "med det vanliga livet".
Citera
2018-07-14, 12:26
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant fråga. Utan att gå in på några detaljer i hans loggar, så skulle jag nog spontant säga att han verkar använda samma (åtminstone likartat) sätt att skriva som före mordet.

(En reflektion som jag faktiskt gjort, är att nästan samtliga geocachare som cirkulerat i LW's "krets" varit väldigt verbala och uttömmande i sina loggtexter, till skillnad mot vanliga geocachare som till största delen bara gör en kort notis att de funnit cachen).

Jag tycker nog att SD lägger upp aningens färre selfies numera, men den ändringen har egentligen uppkommit de senaste 2-3 veckorna och beror kanske mer på att han vet att andra ser honom, kopplat till häktningarna. Dessutom verkar han vara ner försiktig med att skriva ut namn/geocachealias på de personer som på något sätt är delaktiga i hans egna burkletarturer.

Jag är, precis som de flesta andra i tråden, förundrad över hur han kan fortsätta att skriva i så pass "glättig" ton, och tycker att han syns vara något av en överenergisk skrävlare med egocentrisk läggning. Ingen människa jag frivilligt skulle vilja umgås med.

MEN däremot ligger han inte som en "klar förstaplacering" över misstänkta GM på min lista. Något saknas för att få min fulla övertygelse, och detta tror jag skulle kunna härledas till händelseförloppet direkt vid LW's anmälan om försvinnande. Jag lägger min tillit till resultat från NFC nu, och hoppas frågetecknen rätas ut då.

Tack för din reflektion! Du tillför tråden mycket med dina inlägg. Tummen upp till dig som håller koll på burkletarfronten och delger oss andra. 👍
Citera
2018-07-14, 12:31
Medlem
Citat:
Bullerplanket kanske uppfyllde sitt syfte.

Dvs. om skriken uppstått först när LW och GM var på andra sidan planket (mot motorvägssidan), så hördes de i första hand av boende på andra sidan vägen, dvs. ljudet studsade mot planket och förstärktes till andra sidan.

Det förstärker ju i sådant fall att bråket började på allvar vid cirka fyndplatsen mellan två personer som inte vill synas ihop.

Bilden nu tycker jag pekar på SD och förloppet:
LW och SD har en dispyt via mobilen. SD kommer till henne för att ta det irl istället i hopp om att kunna prata henne tillrätta. Tror att hans relation med HD är grunden. Han vill lappa ihop och morska LW är ett hinder. Kanske sagt saker till HD för att LW själv upptäckt att SD är ett kräk och avråder HD från att ta honom tillbaka.

Eftersom hon vet att det kommer bli höjda röster och hon inte vill väcka födelsedagsbarnet, drar hon iväg dem bort mot planket för att snacka. Tror de mötts där förr i mer amoröst syfte.

De måste ju varit bakom planket när skrikandet började. Jag tror han blev vansinnig. Hon livrädd. Tror på sten som mordvapen, eller slag. Tror strypning kan varit inblandad men inte dödsorsak. Slog sig kanske fri, sprang, skrek, sten, tyst. Usch.
Citera
2018-07-14, 12:32
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Varför är det intressant?

En befogad fråga. Jag kände att det var viktigt att LW:s och UW:s gemensamma liv, innan SD glider in på scenen (när gjorde han det?) också hade rätt att få ta plats i tråden. Detta trots att jag inte känner någon av dem. (Jag har bara varit i Örebro en gång för ca 15 år sedan och kikat på slottet). LW+SD-relationen ska givetvis dissikeras och analyseras, så som den görs, tycker jag. Men jag saknar detaljer i LW+UW-relationen. Jag har en längtan efter förståelse utifrån helhet vad gäller dåtid-nutid i LW:s liv. Kanske bara jag som känner så.
Citera
2018-07-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Noa, att misstro honom pga några postningar i för glad stil på Instagram....
Kolla då vad mycket glatt den nu och från början misstänkte SD slängt ut på nätet.

Väldigt lösa grunder att hävda att en son hävt ihjäl sin mor på. Ja, de ska haft det bråkigt, men verkar ha jobbat på att förbättra relationen, medan relationen med MGM SD bara blivit surare.
(Min uppfattning baserad på uppgifter i tråden)
Helt vanliga IG-inlägg för en grabb i den åldern, och ser f.ö inget konstigt i hans beteende. En tonåring pojke sörjer sällan öppet, ja jag skriver pojke då han inte är en vuxen man vilket en del envist hävdar. Skulle nog vilja säga att grunderna inte endast är lösa utan snarare obefintliga för att anklaga honom för mordet. Vid det här laget skulle sådana uppgifter kommit till kännedom och nej, media mörkar inte mord utförda av minderåriga heller.
Citera
2018-07-14, 12:37
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Med reservation för att hon själv hänvisar till Teologiska Högskolan Stockholm i sin facebook-presentation.

Jag hittar dock inga uppgifter om någon kandidat-/magisteruppsats eller liknande skriven av henne (även med hennes efternamn som ogift), så vet inte om hon verkligen gick någon de akademiska teologiprogram som THS bedriver. Brukligt för andra högskolor är annars att dylika uppsatser finns publicerade.

Kanske bodde han/båda i Stockholm av andra skäl.

Tack för engagemang, relevanta uppgifter och värdefulla spekulationer
Citera
2018-07-14, 12:42
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag ifrågasatte inte 'Moralensväktares' uppgifter om att någon skall ha hört röster. Det jag var inne på var att du kanske har "förbättrat" de här uppgifterna, med antydningar om att det eventuella vittnet skulle ha hört de eventuella personerna gå åt just plankethållet.

Tack. Men det ligger alltså i ditt eget intresse, om du vill ge intryck av att vara trovärdig, att länka till det originalinlägg du hänvisar till. Annars kan det ju uppfattas som att du hittar på.

Jag har bestämt för mig att inlägget från Moralensväktare beskrev att vittnet hört två röster gå i riktning mot planket
Citera
2018-07-14, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle ju inte skriva mer svårt å låta bli.

Om jag hade minsta misstanke om att jag figurerade i mobilen på ett
negativt vis hade jag tagit den och förvandlat den till molekyler, vilket
jag tror att SD hade gjort, om han inte klantade sig på något vis.

Det är ju väldigt konstigt.
Kanske han trodde att den var demolerad? Slarvade?
Känns på något sätt som SD är systematisk och rationell.
Möjligt att han ändå blev stressad och hoppades på att den aldrig skulle bli hittad?

OM mobilen är hittad (jag tror nog också på MV, men man får ha ett litet frågetecken varför någon ändå väljer att läcka så mycket viktiga info.)hoppas jag på svar därifrån.

Nä. Mobilen är lite av ett mysterium. Har lite i bakhuvudet ändå att LimeTime kan ha rätt, att mobile kanske inte är funnen? Vi får se.
Kanske (utan att ha kollat datum mm) fick LImeTime sin info tidigare, mobilen hittad senare? Tror dock inte det, de borde själva listat ut en så enkel och uppenbar förklaring?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in