2018-07-12, 10:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Skaver aldrig foliehatten?
Visst fanns det revolutionsromantik på 70-tlet, men att dessa personer skulle varit sovjetiska agenter är bara fantasier.

Fantasier är rätta ordet. Att peka ut diverse personer som "agenter", "landsförrädare" och "ryssälskare" är enkom ett skällsord utan förankring i verkligheten. Dessvärre finns det individer som genast stämplar allt och alla som kommunister så fort de yttrar en åsikt som inte överenstämmer med deras världsbild.

Mordet på Olof Palme ledde till Sveriges förfall. De verkliga mördarna bör letas bland de som hatade och hatar folkhemmet, vari Olof Palme var dess sista väktare.

Ingen kan väl på allvar påstå att mordet var en vinst i patriotisk mening!? Att det sitter finniga SD:are och propagerar för dylikt visar enkom hur en effektiv propaganda underminerar en verklig analys av mordet och dess konsekvenser.

Om det inte var en ren utländsk komplott, vilket inte kan uteslutas, bör anstiftarna sökas bland de som ville skada Sverige till oigenkännlighet och gynna sig själva på bekostnad av folket.

Där hittas de verkliga landsförrädarna! Inte bland några paranoida fårskallar som sysslar med ren historieförfalskning och tillskriver Sveriges förfall ett verk av Olof Palme.

Ett plakat med texten "Sverige dog med dig" placerades invid mordplatsen. Ett kusligt men rätträffande budskap
Citera
2018-07-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Skaver aldrig foliehatten?
Visst fanns det revolutionsromantik på 70-tlet, men att dessa personer skulle varit sovjetiska agenter är bara fantasier.
Det var väl just det jag påstod.
Att det fanns revolutionsromantik på 70-talet. Varken mer eller mindre.

Det mest belysande exemplet var folkmordet i Kambodja som hela världen såg utom den svenska socialdemokratiska regeringen, som förnekade in i det sista.

Det var Palmes regering.

Det fanns en extremism som var rotad inom socialdemokratin.
Detta var själva poängen.

Sovjetiska agenter har jag aldrig påstått.
Citera
2018-07-12, 11:19
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Fantasier är rätta ordet. Att peka ut diverse personer som "agenter", "landsförrädare" och "ryssälskare" är enkom ett skällsord utan förankring i verkligheten. Dessvärre finns det individer som genast stämplar allt och alla som kommunister så fort de yttrar en åsikt som inte överenstämmer med deras världsbild.

Mordet på Olof Palme ledde till Sveriges förfall. De verkliga mördarna bör letas bland de som hatade och hatar folkhemmet, vari Olof Palme var dess sista väktare.

Ingen kan väl på allvar påstå att mordet var en vinst i patriotisk mening!? Att det sitter finniga SD:are och propagerar för dylikt visar enkom hur en effektiv propaganda underminerar en verklig analys av mordet och dess konsekvenser.

Om det inte var en ren utländsk komplott, vilket inte kan uteslutas, bör anstiftarna sökas bland de som ville skada Sverige till oigenkännlighet och gynna sig själva på bekostnad av folket.

Där hittas de verkliga landsförrädarna! Inte bland några paranoida fårskallar som sysslar med ren historieförfalskning och tillskriver Sveriges förfall ett verk av Olof Palme.

Ett plakat med texten "Sverige dog med dig" placerades invid mordplatsen. Ett kusligt men rätträffande budskap
Du är ju helt loss. Att Finlands president Urho Kekkonen gick i Sovjets ledband vet man idag Både CIA och MI6 varnade Sveriges underrättelsetjänst oberoende av varandra att allt kanske inte stog rätt till med Palme. MI6 hade ju en avhoppare som sa det rakt ut att Palme var deras man.
Det är inga foliehattar som pekar ut Palme. Det är CIA och MI6

Palme har dessutom som autist/psykopat den psykologiska profilen för just en spion.

Det mest sannolika scenariot är antagligen att det inofficiella Sverige gjorde sig av med Palme för att undvika den offentliga förödmjukelsen i att Palme gick i Sovjets ledband och hade gjort så redan från början (vi har tom namnet på den som antagligen värvade honom (tack vare CIA).
Palme tog som den psykopat han var stora risker och spelade helt öppet tennis med folk på Sovjets ambassad (typiskt för en psykopat). Han har antagligen hånat säkerhets-tjänsten rakt i ansiktet för att dom inte kunde komma åt honom. Men se det kunde dom.

Men i din fantasi kan säkert säkerhetstjänsten i fientligt sinnade länder bedriva storskaliga (med tanke på antalet observationer av walki-talkimän, spaningsbilar mm) operationer på stockholms gator utan att åka fast? Sannolikhetslära var inte din gebit i skolan antar jag?

Att driva tetra-pak, ikea, abu-svängsta ut ur landet och införa löntagarfonder, högskattesamhället mm mm var lysande politik? Lol...
Senast redigerad av godhetsaposteln 2018-07-12 kl. 11:22.
Citera
2018-07-12, 12:28
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Du är ju helt loss. Att Finlands president Urho Kekkonen gick i Sovjets ledband vet man idag Både CIA och MI6 varnade Sveriges underrättelsetjänst oberoende av varandra att allt kanske inte stog rätt till med Palme. MI6 hade ju en avhoppare som sa det rakt ut att Palme var deras man.

Palme har dessutom som autist/psykopat den psykologiska profilen för just en spion.

Det mest sannolika scenariot är antagligen att det inofficiella Sverige gjorde sig av med Palme för att undvika den offentliga förödmjukelsen i att Palme gick i Sovjets ledband och hade gjort så redan från början (vi har tom namnet på den som antagligen värvade honom (tack vare CIA).
Palme tog som den psykopat han var stora risker och spelade helt öppet tennis med folk på Sovjets ambassad (typiskt för en psykopat). Han har antagligen hånat säkerhets-tjänsten rakt i ansiktet för att dom inte kunde komma åt honom. Men se det kunde dom.

Men i din fantasi kan säkert säkerhetstjänsten i fientligt sinnade länder bedriva storskaliga (med tanke på antalet observationer av walki-talkimän, spaningsbilar mm) operationer på stockholms gator utan att åka fast? Sannolikhetslära var inte din gebit i skolan antar jag?

Att driva tetra-pak, ikea, abu-svängsta ut ur landet och införa löntagarfonder, högskattesamhället mm mm var lysande politik? Lol...

Att inte springa i någons ledband är tvärtom ett utmärkande drag för en person som värnar sitt land främst. Att upprätthålla goda förbindelser med Sovjet var naturligt. Ett välfungerande land där exempelvis 100% av kvinnorna förvärvsarbetade med lika lön som männen med samma tjänst.

Att jänkarna och britterna bedrev subversiv verksamhet emot Sverige är självklart, då ledarskiktena i dessa länder räds självständiga Europeiska länder mer än något annat. Palme stod emot Globalisterna ända in till sin död.

Socialdemokratisk politik som var oberoende av Finanseliten var för Sveriges väl och ve. Hemlösa och utstötta var i det närmaste ett okännt fenomen 1986. Men jag antar att du jublar varje gång du ser väktare kasta ut en hemlös från Cityterminalen, så länge din börs är fylld.

För övrigt har exempelvis Mossad genomfört operationer i utlandet med liknande modus operandi som Palmemordet. Så samtliga dina argument faller platt. Och det är välkännt att SÄPO och Mossad har ett samarbete sedan lång tid tillbaka. Oavsett vad man tycker om Gustav Fridolin så hade han modet att ta upp detta i Riksdagen. Det avslogs med hänvisning till Rikets säkerhet.

Om du vill jämföra Palmes vänskapliga tennisspelande samtidigt som du diagnosierar honom är en sak. Men att den Svenska säkerhetstjänsten aktivt samarbetar med ett land som knappast har Sveriges väl och ve på sin agenda förbiser du totalt.

Att göra motstånd mot rovgiriga banker och utsugande storföretag ser jag som hedervärt. Nåväl, du kan fortsätta skriva SD på lappen du lägger i lådan vart fjärde år och se ett förfall som inleddes med mordet. Och skylla förfallet på offret.
Citera
2018-07-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Hur resonerar du här då? Kopplingen högfungerande autism/aspergers och psykopati görs ibland då de åtminstone ytligt sett har vissa likheter i ett avvikande socialt beteende beträffande empatisk förmåga, men det finns normalt ingen komorbiditet.
En avgörande skillnad är att personer med aspergers utmärks av att det som synes vara bristande empati är av kognitiv natur, de förstår inte hur andra människor tänker, medan psykopater förstår men inte bryr sig.
Vidare utmärks personer med aspergers av introvert beteende. De är väldigt dåliga lögnare och manipulatörer och har ofta hög moral, alltså motsatsen till en psykopat.
Den psykologiska profilen för en spion kan aldrig inkludera typiska aspergersdrag av emotionell och social natur.
Senast redigerad av cherryfive 2018-07-12 kl. 13:28.
Citera
2018-07-12, 15:24
Medlem
ieshos avatar
För att vaska fram guldet i denna OT-debatt:

Palme sågs som opålitlig av vissa främst i Sverige och USA. Men Palme och nästan alla politiker i Sverige var för hemlig samverkan med NATO mot Sovjet, för att skydda demokratin och den fria företagsamheten.

Vad som är uppenbart är att Palmes politik i stort var oberoende av USAs behov och den direkta motsatsen till den av USA godkända politik som förs idag. Och att den stora omsvängningen sammanföll med mordet.

USAs roll förtydligas av dagens ökade svenska bindning till NATO. Då skulle det svenska samhället skyddas mot kommunistiskt övertagande. Idag är det superkapitalistiska Ryssland USAs främsta motståndare. Västeuropa ser Ryssland som en handlingspartner men tvingas till fientlig attityd mot Ryssland, för att det gagnar USA.

USA var i Sverige på åttiotalet som tjuven som ropar "Ta fast tjuven!". De propagerade alltmer förljuget om krigsrisken från Sovjet, samtidigt som de tog över det svenska samhället, vår politik och de svenska politikerna.

Mordet var logiskt och noggrant planerat under en lång tid.
Citera
2018-07-12, 15:35
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det är dock bl.a. CIA och MI6 som pekar ut Palme....inga små foliehattar på flashback. Det kan ingå i påverkan visst. Men ledande svenska militärer har vittnat att dom var rädda för Palme å familjernas vägnar...Det är helt enkelt för mycket som pekar i en viss riktning.
Citera
2018-07-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Det drar iväg lite här.
Det finns klara indikationer på att Sverker Åström spelade ett spel med Sovjet som som man om man vill vara välvillig kan tycka vara svårbegripligt.

Om han var KGB agent kan inte jag bedöma, men han tycks ha haft täcknamnet”getingen” och varit informatör till KGB.

Jag vet inte, därför skrev jag som den ”foliehatt” jag är just att jag inte vet, och att man bara kan spekulera.
Att han var mycket nära vän med Wennerström och försåg densamma med hemliga dokument är ju också belagt.

Att han dessutom tillsammans mes ovannämnde Wennerström ingick i vänskapsföreningen Sverige-Sovjetunionen och av CIA var klassad som säkerhetsrisk är också känt.

Huruvida Palme var Sovjetisk agent vill jag inte spekulera i, men det tror jag inte.

Att Sverige och S genom sin naivitet och sitt oklara förhållningssätt till kommunistiska revolutioner, som antagit formen av folkmord finns det som sagt exempel på.
Att liknande snedsprång varit utlösande för MOP tror jag inte heller.
Men en osäkerhet om var lojaliteterna egentligen låg hade dom själva sått fröet till.

Palmehatet var uppdämt sedan långt tillbaka, och den utlösande faktorn kan ha handlat om något mycket mer jordnära.
En allians av olika intressen som samverkade för ett gemensamt mål.
Citera
2018-07-12, 17:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det drar iväg lite här.
Det finns klara indikationer på att Sverker Åström spelade ett spel med Sovjet som som man om man vill vara välvillig kan tycka vara svårbegripligt.

Om han var KGB agent kan inte jag bedöma, men han tycks ha haft täcknamnet”getingen” och varit informatör till KGB.

Jag vet inte, därför skrev jag som den ”foliehatt” jag är just att jag inte vet, och att man bara kan spekulera.
Att han var mycket nära vän med Wennerström och försåg densamma med hemliga dokument är ju också belagt.

Att han dessutom tillsammans mes ovannämnde Wennerström ingick i vänskapsföreningen Sverige-Sovjetunionen och av CIA var klassad som säkerhetsrisk är också känt.

Huruvida Palme var Sovjetisk agent vill jag inte spekulera i, men det tror jag inte.

Att Sverige och S genom sin naivitet och sitt oklara förhållningssätt till kommunistiska revolutioner, som antagit formen av folkmord finns det som sagt exempel på.
Att liknande snedsprång varit utlösande för MOP tror jag inte heller.
Men en osäkerhet om var lojaliteterna egentligen låg hade dom själva sått fröet till.

Palmehatet var uppdämt sedan långt tillbaka, och den utlösande faktorn kan ha handlat om något mycket mer jordnära.
En allians av olika intressen som samverkade för ett gemensamt mål.

Motivet till Palmemordet är som bekant okänt. Erfarna mordutredare brukar säga att de inte bryr sig om motivet. De letar fram mördaren och räknar med att få motivet när allt är uppklarat.

Jag har själv utrett de högerextrema kretsarna i Sverige, Europa och USA vid tiden för mordet eftersom det är en logisk grupp att studera eftersom det var en vänsterpolitiker som mördades.

Jag har på detta sätt skaffat mig kunskaper som eventuellt kan komma till nytta. Men jag har inga bevis för att just dessa kretsar hade med mordet att göra.

I grunden föreslår jag att vi letar brett och förutsättningslöst eftersom vi som sagt inte känner till motivet. Lugnt och metodiskt.

Jag tror personligen inte på någon ensam galning. Tycker indicierna pekar mot en mindre attentatsgrupp som kommunicerade med WT.

Vilka var dom? När vi vet det så kanske vi även får ett motiv. Och en mördare.
Citera
2018-07-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Motivet till Palmemordet är som bekant okänt. Erfarna mordutredare brukar säga att de inte bryr sig om motivet. De letar fram mördaren och räknar med att få motivet när allt är uppklarat.

Jag har själv utrett de högerextrema kretsarna i Sverige, Europa och USA vid tiden för mordet eftersom det är en logisk grupp att studera eftersom det var en vänsterpolitiker som mördades.

Jag har på detta sätt skaffat mig kunskaper som eventuellt kan komma till nytta. Men jag har inga bevis för att just dessa kretsar hade med mordet att göra.

I grunden föreslår jag att vi letar brett och förutsättningslöst eftersom vi som sagt inte känner till motivet. Lugnt och metodiskt.

Jag tror personligen inte på någon ensam galning. Tycker indicierna pekar mot en mindre attentatsgrupp som kommunicerade med WT.

Vilka var dom? När vi vet det så kanske vi även får ett motiv. Och en mördare.
Självklart är det så.
Mordet ska redas ut från brottsplatsen, men just detta mord är lite annorlunda.
Man måste leta motivbilder när det gäller en så kontroversiell politiker som Palme.
Högerextrema kretsar är nog en av flera miljöer där man kan finna ett robust motiv.
Finanskretsar likaså.

Tyvärr saknar vi en del underlag från brottsplatsen, och vi vet inte mycket om den hotbild som fanns, men jag är säker på att PU vet betydligt mer.

Att det sedan finns stollar som vill göra dagsaktuell politik av ett 32 år gammalt mord genom att blanda in SD i bilden kan man bara skaka på huvudet åt.

Gnetar vi på tillräckligt här i tråden så kommer vi allt närmre sanningen.
Senast redigerad av gida 2018-07-12 kl. 17:40.
Citera
2018-07-12, 17:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Självklart är det så.
Mordet ska redas ut från brottsplatsen, men just detta mord är lite annorlunda.
Man måste leta motivbilder när det gäller en så kontroversiell politiker som Palme.
Högerextrema kretsar är nog en av flera miljöer där man kan finna ett robust motiv.
Finanskretsar likaså.

Tyvärr saknar vi en del underlag från brottsplatsen, och vi vet inte mycket om den hotbild som fanns, men jag är säker på att PU vet betydligt mer.

Att det sedan finns stollar som vill göra dagsaktuell politik av ett 32 år gammalt mord genom att blanda in SD i bilden kan man bara skaka på huvudet åt.

Gnetar vi på tillräckligt här i tråden så kommer vi allt närmre sanningen.

Gneta på, var orden sa Bull.

Därför känns det meningsfullt just nu att försöka finna knarkspanaren som försvann.

Höllinge, Föllinge.

Och generellt klarlägga vilka personer/grupper som ansåg sig behöva röra sig i mordkvarteren timmarna kring mordet. Med sina WT.

Säpo, MUST, Stay Behind, Stockholmspolisen, Moelvs fribrytare, andra...?

Om någon sedan även kan dechiffrera gåtan med de finska flickorna så kanske även det kan vara till nytta?

Och röran med folk vid reklampelaren och mordplatsen ca 23.20-23.22.
Citera
2018-07-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Gneta på, var orden sa Bull.

Därför känns det meningsfullt just nu att försöka finna knarkspanaren som försvann.

Höllinge, Föllinge.

Och generellt klarlägga vilka personer/grupper som ansåg sig behöva röra sig i mordkvarteren timmarna kring mordet. Med sina WT.

Säpo, MUST, Stay Behind, Stockholmspolisen, Moelvs fribrytare, andra...?

Om någon sedan även kan dechiffrera gåtan med de finska flickorna så kanske även det kan vara till nytta?

Och röran med folk vid reklampelaren och mordplatsen ca 23.20-23.22.
Att kunna placera Ekman, Almsäter och Greken är intressant.
Kanske mannen i beige kan få sin förklaring där?
Knarkspan-spåret är också intressant, men jag blir aningen skeptisk just när informatörerna heter Ölvebro, Nässén, Hylin, Forsberg och Dahlsten.

Det får mig att misstänka att man vill strö ut dimridåer runt WT iakttagelserna.
Därmed känns Höllinge/Föllinge diskussionen som även det kan vara ett utplanterat blindspår, men jag har haft fel förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in