2018-07-11, 10:22
Medlem
cybergrodans avatar
Om cirka 3 veckor får jag hem min finska lapphundshane på 8 veckor, och jag tänkte lite smått börja förbereda. Jag har aldrig haft valp förut, så jag vet inte allt som behövs fixas/köpas.
Foder kommer jag få lite av uppfödaren, så det köper jag lite senare. Vad för koppel bör man köpa? Säng, godis, leksaker, matskålar, borste, klotång, schampoo osv... Ge mig gärna tips!

Sedan tänkte jag på det här med att valpsäkra hemmet, det är inte mycket som jag är särskilt rädd om, men kablar och sådant - hur gör man på bästa sätt där? Räcker det med att tejpa på t.ex. eltejp eller ska man köpa plastskenor och gömma sladdarna?
Senast redigerad av cybergrodan 2018-07-11 kl. 10:25.
Citera
2018-07-11, 10:34
Medlem
Trevlig med en valp.
Valpen bör ha en egen plats, mina senaste hundar skaffat har jag gjort så att jag har använt bil buren som plats. Det har funkat väldigt bra, då man alltid har hundens trygga plats med sig.
Köp en som passerar till den vuxna hunden.
Halsband och koppel köper det billigaste du hittar, eftersom valpen kommer växa ur det.
En valp är som ett barn, behöver passas på hela tiden.
Har aldrig valp säkrat mitt hem, utan istället passar man på valpen och lär den vad den ska göra och inte göra.
Lycka till
Senast redigerad av bosse95 2018-07-11 kl. 10:37. Anledning: Fel stavat
Citera
2018-07-11, 10:49
Medlem
vadsadusadus avatar
Se över hur mycket foder du får med och se till så att samma märke finns i butiken när du behöver fylla på, att göra ett tvärt foderbyte på valp är inte att rekommendera när den är ny i sitt nya hem. Se också över om det är det fodret du vill fortsätta med själv.

Angående koppel och halsband/sele så köp det billigaste du hittar. Valpar har en tendens att tugga sönder både koppel och halsband, om det inte är så att de växer ur dem före de hinner tugga sönder det. Ett tips är även att köpa en långlina/spårlina att ha i början. De flesta valpar är ovana och tycker det är konstigt att vara begränsade av koppel och jag själv vill inte ha valp lös utan "nödstopp".

Du behöver allt till en valp som du behöver till en vuxen hund, plus gärna tusen olika leksaker i olika utformningar, material osv. Leksaker tuggas och leks sönder fort av valpar, och att alltid ha flertalet olika att välja mellan brukar innebära att där alltid finns någon valpen är intresserad av.

Se till att valpen har en egen bädd eller hörna där den lär sig ta det lugnt. Köp inte en dyr bädd direkt för den kommer garanterat inte överleva valptiden, satsa hellre på att byta ut den med jämna mellanrum.

Jag tycker kompostgaller är oumbärligt när jag har valp. På så vis kan man begränsa ytor valpen kan vara på (vid behov, tex städning av ett rum eller så), man kan träna ensamträning osv.

Angående sladdar osv så är det väldigt individuellt. När jag hade valp var sladdarna inte ett dugg intressanta, medan min kompis var tvungen att gömma dem i kabelgömmor osv. Så antingen väntar du och ser om valpen ens bryr sig om dem, eller så ser du till att få undan den redan innan och då kan du nog egentligen välja vad som passar dig bäst.
Citera
2018-07-11, 11:06
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Trevlig med en valp.
Valpen bör ha en egen plats, mina senaste hundar skaffat har jag gjort så att jag har använt bil buren som plats. Det har funkat väldigt bra, då man alltid har hundens trygga plats med sig.
Köp en som passerar till den vuxna hunden.
Halsband och koppel köper det billigaste du hittar, eftersom valpen kommer växa ur det.
En valp är som ett barn, behöver passas på hela tiden.
Har aldrig valp säkrat mitt hem, utan istället passar man på valpen och lär den vad den ska göra och inte göra.
Lycka till
Jag kommer nog att vänta med att skaffa bur till bilen eftersom jag just nu bara har en bil att låna då och då. Tror du att denna kan funka https://www.arkenzoo.se/plastsang-oval-svart?38560, om man lägger dit lite filtar och sånt så att det blir mjukt? Tänker att den kanske håller ett tag iaf, så får jag byta ut den senare.
Ja jag har googlat mycket ang att valpsäkra hemmet, och det verkar ju vara väldigt individuellt hur man gör! Jag bor i en etta så jag kommer att se hunden hela tiden, det kanske inte behövs så mycket då.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Ställ undan råttgiftet

Stackars lilla anja men nu är du på en lugnare plats
Tack och lov så har jag inget sånt! Men jag beklagar verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Se över hur mycket foder du får med och se till så att samma märke finns i butiken när du behöver fylla på, att göra ett tvärt foderbyte på valp är inte att rekommendera när den är ny i sitt nya hem. Se också över om det är det fodret du vill fortsätta med själv.

Angående koppel och halsband/sele så köp det billigaste du hittar. Valpar har en tendens att tugga sönder både koppel och halsband, om det inte är så att de växer ur dem före de hinner tugga sönder det. Ett tips är även att köpa en långlina/spårlina att ha i början. De flesta valpar är ovana och tycker det är konstigt att vara begränsade av koppel och jag själv vill inte ha valp lös utan "nödstopp".

Du behöver allt till en valp som du behöver till en vuxen hund, plus gärna tusen olika leksaker i olika utformningar, material osv. Leksaker tuggas och leks sönder fort av valpar, och att alltid ha flertalet olika att välja mellan brukar innebära att där alltid finns någon valpen är intresserad av.

Se till att valpen har en egen bädd eller hörna där den lär sig ta det lugnt. Köp inte en dyr bädd direkt för den kommer garanterat inte överleva valptiden, satsa hellre på att byta ut den med jämna mellanrum.

Jag tycker kompostgaller är oumbärligt när jag har valp. På så vis kan man begränsa ytor valpen kan vara på (vid behov, tex städning av ett rum eller så), man kan träna ensamträning osv.

Angående sladdar osv så är det väldigt individuellt. När jag hade valp var sladdarna inte ett dugg intressanta, medan min kompis var tvungen att gömma dem i kabelgömmor osv. Så antingen väntar du och ser om valpen ens bryr sig om dem, eller så ser du till att få undan den redan innan och då kan du nog egentligen välja vad som passar dig bäst.
Yes precis min tanke! Uppfödaren hade provat flera olika och kommit fram till ett foder som fungerade jättebra, det kommer jag att fortsätta med.
Spårlina har jag också funderat på! Jag bor i lägenhet så kommer att gå ut till skogen väldigt mycket, då känns det mer säkert med långlina innan jag vågar släppa honom lös. Men bra att veta med kopplet/halsbandet, då är det kanske ingen idé att köpa ett halsband som man kan ändra storlek på? Jag får ta en sväng till rusta eller liknande där det verkar finnas billiga leksaker, kvalité kanske inte spelar sån stor roll just nu.

Kompostgaller har jag också tänkt på, dock inte inomhus (eftersom jag bor i en etta). Min mormor och morfar som bor i närheten, har en ganska så stor tomt. Jag brukar vara där ganska ofta, och det är ju perfekt för hunden att få vara ute där mycket. Jag tänker att antingen så köper jag kompostgaller och sätter ihop så att det blir en stor inhägnad yta, eller så får hunden (när han blivit lite äldre) sitta fast i långlina. Men jag vet inte om det är okej att göra så?
Citera
2018-07-11, 11:13
Medlem
Drama-Llamas avatar
Då det handlar om en vallhund är det allra viktigaste att du lägger mycket tid på att stimulera den så att den inte blir frustrerad och låter sin energi få utlopp på bekostnad av egendomen i ditt hem. Valpar vill tugga på allt, jämt, så skaffa ett bra tuggben till den det första du gör.

Skaffa en bra sele till den för att undvika framtida ryggproblem. Jag rekommenderar den här, för vad det nu är värt, men undersök gärna marknaden efter alternativ. Gå inte med hunden kopplad i halsband då det kan ge honom skador i ryggen.

Om du har något emot att få bajs och kiss på eventuella mattor i ditt hem föreslår jag att du stuvar undan dessa tills hunden är garanterat rumsren, vilket kan ta ett halvår eller ibland ännu mer.

Borste är viktigare än schampo. Hundar klarar sig i regel ett helt liv utan att någonsin bli schamponerade. Däremot kan du behöva borste och kam för att förebygga och reda ut tovor i pälsen.

Med tanke på att du inte verkar ha erfarenhet av hundvård sedan förut föreslår jag att du hoppar över klosaxen i nuläget och låter någon som kan klippa klorna. De kan även lära dig hur man gör. Det är INTE något man ska experimentera med på egen hand utan förkunskaper.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-11 kl. 11:46.
Citera
2018-07-11, 11:46
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Då det handlar om en vallhund är det allra viktigaste att du lägger mycket tid på att stimulera den så att den inte blir frustrerad och låter sin energi få utlopp på bekostnad av egendomen i ditt hem. Valpar vill tugga på allt, jämt, så skaffa ett bra tuggben till den det första du gör.

Skaffa en bra sele till den för att undvika framtida ryggproblem. Jag rekommenderar den här, för vad det nu är värt, men undersök gärna marknaden efter alternativ. Gå inte med hunden kopplad i halsband då det kan ge honom skador i ryggen.

Om du har något emot att få bajs och kiss på eventuella mattor i ditt hem föreslår jag att du stuvar undan dessa tills hunden är garanterat rumsren, vilket kan ta ett halvår eller ibland ännu mer.

Borste är viktigare än schampo. Hundar klarar sig i regel ett helt liv utan att någonsin bli schamponerade. Däremot kan du behöva borste och kam för att förebygga och reda ut tovor i pälsen.

Med tanke på att du inte verkar ha erfarenhet av hundvård sedan förut föreslår jag att du hoppar över klosaxen i nuläget och låter någon som kan klippa klorna. De kan även lära dig hur man gör. Det är INTE något man ska experimentera med på egen hand utan förkunskaper.
Det där selet verkar vara slut i lager, men ska kika om jag hittar det någon annanstans! Även uppfödaren tipsade om att sele var bättre. Men hennes 6 månaders tik fungerade inte alls i koppel eftersom att hon hade vant sig vid selet, så jag kommer nog använda båda så småningom.
Borste lär jag köpa, eftersom att dessa hundar har rätt mycket päls. Men schampoo kan jag vänta med då alltså?
Hm, klotång har jag förstått att man bör börja med själv direkt för att det ska gå så bra som möjligt. Att man ska ta det i små steg, låta valpen bekanta sig med tången ett tag först. Leka och ge godis emellan och kanske ta lite av en klo i taget i början. Jag vill helst prova på det själv, men om jag märker att det inte fungerar får jag såklart leta på någon annan som kan göra det.
Citera
2018-07-11, 11:49
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det där selet verkar vara slut i lager, men ska kika om jag hittar det någon annanstans! Även uppfödaren tipsade om att sele var bättre. Men hennes 6 månaders tik fungerade inte alls i koppel eftersom att hon hade vant sig vid selet, så jag kommer nog använda båda så småningom.
Borste lär jag köpa, eftersom att dessa hundar har rätt mycket päls. Men schampoo kan jag vänta med då alltså?
Hm, klotång har jag förstått att man bör börja med själv direkt för att det ska gå så bra som möjligt. Att man ska ta det i små steg, låta valpen bekanta sig med tången ett tag först. Leka och ge godis emellan och kanske ta lite av en klo i taget i början. Jag vill helst prova på det själv, men om jag märker att det inte fungerar får jag såklart leta på någon annan som kan göra det.
Jag såg att selen var slut på lagret och uppdaterade just länken i mitt inlägg till att peka mot tillverkarens egen shop.

Frågar du mig är schampo en onödig utgift. Hundars hud och päls är inte gjorda för att hantera de avfettningsmedel det innehåller, så om man kan undvika det är det bra att göra det.

Du har rätt i att man bör börja tidigt med kloklippning för tillvänjningens skull, men det där med att prova sig fram tills man märker att det inte fungerar skulle jag låta bli med om jag var du. Det du riskerar är att klippa för mycket så att du kapar av pulpan, med blödning och infektionsrisk som följd. För att inte tala om smärtan, vilken kommer att göra hunden väldigt obenägen att medverka i framtida kloklippning.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-11 kl. 11:59.
Citera
2018-07-11, 12:54
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag såg att selen var slut på lagret och uppdaterade just länken i mitt inlägg till att peka mot tillverkarens egen shop.

Frågar du mig är schampo en onödig utgift. Hundars hud och päls är inte gjorda för att hantera de avfettningsmedel det innehåller, så om man kan undvika det är det bra att göra det.

Du har rätt i att man bör börja tidigt med kloklippning för tillvänjningens skull, men det där med att prova sig fram tills man märker att det inte fungerar skulle jag låta bli med om jag var du. Det du riskerar är att klippa för mycket så att du kapar av pulpan, med blödning och infektionsrisk som följd. För att inte tala om smärtan, vilken kommer att göra hunden väldigt obenägen att medverka i framtida kloklippning.
Ja jag ska inte argumentera om något som jag själv inte vet, men jag har hört helt annat om det. Fredrik Steen brukar jag kolla mycket på och han menar att det inte gör ont för hunden om man klipper i pulpan. Självklart ska man undvika det, och jag kommer inte prova tills det går helt åt skogen. Det jag menar är att om jag inte klarar av att få hunden stilla, då får någon annan klippa. När jag provar så kommer jag naturligtvis klippa ytterst små bitar i taget, utan risk att klippa för långt.

Men tack för länken till selet! Det verkar bra, och dessutom till rimligt pris.
Citera
2018-07-11, 13:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ja jag ska inte argumentera om något som jag själv inte vet, men jag har hört helt annat om det. Fredrik Steen brukar jag kolla mycket på och han menar att det inte gör ont för hunden om man klipper i pulpan. Självklart ska man undvika det, och jag kommer inte prova tills det går helt åt skogen. Det jag menar är att om jag inte klarar av att få hunden stilla, då får någon annan klippa. När jag provar så kommer jag naturligtvis klippa ytterst små bitar i taget, utan risk att klippa för långt.

Men tack för länken till selet! Det verkar bra, och dessutom till rimligt pris.
Mycket av det du undrar över ingår i köpet från en uppfödare.
Men fundera på fodret. Uppfödaren kommer hävda valfoder som gör att den växer fort. Det testade jag på en som skulle sparas i avel o efter en operation så placerades hon om. Hon växte fortare än hon han bilda ben. Jag själv går direkt över till juniorfoder när jag köper valp. Tar längre tid för den att växa bara men ändå har min princip gett utställningschampions o färdigväxta i tre års ålder.

Ang hundbädd så gillar valpar att tugga. Den första hundbädden är för mig en ombyggd banankartong med något mjukt i.
Ett tips som inte är tillåtet är kompostgaller runt bädden nattetid.
Ställ inte bädden jämter din säng med galler runt. För gör du det så kommer valpen väcka dig om den behöver göra ifrån sig då den inte vill göra det i sin sovplats. Detta är inte ett effektivt sätt att få den rumsren på o ska därför inte användas😉
Ps. Mitt avrådande ska bara användas när valpen sover om nätterna.

Ska valpen vara ensammen? Om inte så har jag aldrig hundsäkrat. Kommer tyvärr på sätta nya golvlister när vi flyttar😄
Citera
2018-07-11, 13:44
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Dom flesta har redan rabblat upp det mesta. Men midjebälte och midjeväska är väldigt smidigt
Vet ej vad du ska ge för foder men jag ger färskfoder så jag har flera matskålar för enkelhetens skull.
En maaassa tuggben också

Vet inte hur du bor men jag bor i en etta och har bara ett rum så jag fick hjälp att montera en barngrind till hallen. Det köpet var nästan bättre än själva valpen, haha

Jag var nära, men hann tänka innan jag gick till kassan, att köpa matchande halsband till vartenda koppel men kom på att halsbandet inte ens syns Har en sheltie.

Och göm alla skor!

Lycka till med fluffen
Citera
2018-07-11, 14:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tänkte bara tipsa om att INTE köpa en sele det första du gör. Såg att du fått det rådet men det är ett klockrent sätt att se till så att valpen inte lär sig att gå i koppel eftersom den då kan dra mycket mer utan att känna det på samma sätt. Alla hundtränare jag känner rekommenderar halsband fram till åtminstone ett års ålder.

Jag skulle även tipsa om att övergå inte från fodret som du fått från uppfödaren på en gång, jag gjorde det och trots försiktig och stegvis övergång mellan 10-13 veckors ålder så rasade min valps mage totalt och det var ett himla sjå med det i flera månader sedan.

Lycka till med valpen Du kommer knappt ha en lugn stund på länge nu!
Citera
2018-07-11, 16:39
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Jag tänker att antingen så köper jag kompostgaller och sätter ihop så att det blir en stor inhägnad yta, eller så får hunden (när han blivit lite äldre) sitta fast i långlina. Men jag vet inte om det är okej att göra så?

Av säkerhetsskäl rekommenderas inte att hunden sitter fast i långlina om man inte är konstant uppmärksam på den, mycket saker kan hända snabbt. Bättre med inhägnad, eller att man har linan lös men under uppsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in