2018-07-10, 14:11
Medlem
Hej!
Jag har en mercruiser 3.0 1998 som jag har försökt att få och gå som den ska men har forfarande problem. Den dör och går ner i varv efter jag kört med den en stund går bra fram tills detta problem uppstår efter de så är det som det nästan blir bensinstopp går ojämt och svarar inte på gasen och kan dö och bli svår startad.

Har bytt rätt så mycket på den då jag har försökt att få den gå som den ska.
Köpte båten i våras då jag visste att den kylde dåligt så har byt impeller och har även byt bälgar då jag fick in vatten på grund av dålig bälg.

Men i motorn så har jag bytt bränslepump och filter, nya tändkablar, tändspole, rotor och fördelarlock, Nytt förgasarkit med packningar och munstycke och allt man får med till förgasaren så den ska va ren och hel. Gjort rent tanken med ny bensin.
Den gick sämre innnan jag bytte det här då det misstände och gick väldigt dåligt.
Har även satt på ett litet bränslefilter på bränsle slangen från tanken till bränslepumpen om det kan ha nått med flödet vid fullgas.

All hjälp uppskattas tack på för hand.
Citera
2018-07-10, 14:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fungerar tankventilationen så det inte blir undertryck i tanken?
Citera
2018-07-10, 14:46
Medlem
Inte i närheten av samma motor, men felet är så likt det jag hade på en Yamaha 30 utombordare så jag tar upp det ändå.

Motorn gick bra på tomgång och halvfart, men vid full eller nästan full gas gav den upp efter ca 30 sekunder.

Gjorde rent förgasarna på den, men det var inte förrän jag blåste ur dom med tryckluft som ett litet skräp släppte som jag inte hade sett innan. Är inget proffs på motorer, så jag hade nog inte gjort ett så bra jobb från början.

Hur som, efter det gick motorn bra igen.

Annars låter problem med avluftningen rimligt.
Citera
2018-07-10, 14:49
Medlem
janne3xs avatar
Har du bytt kondensatorn?
Citera
2018-07-10, 15:26
Medlem
Har kollat slangen som luftar tanken men kan hända att jag missat nått där. Har gjort rent förgasaren med nya packningar men har ju inte grejat mkt med motorer innan och har aldrig skruvat på en båt så kan ju missat nått där med men har ställt in allt efter instruktioner från nätet till förgasaren.
Kondensator har jag inte bytt vet inte om det finns nån är ett brytarlöst system men har inte mkt koll men jag vet att generator blev väldigt varm för ett tag sedan och där satt det en liten svart box om de kan va kondesatorn men har inte tänkt på det mer har bara haft lite koll på generatorn så den inte blivit så varm igen.
Citera
2018-07-10, 22:19
Medlem
Var nere i båten idag och tog bort bensinfiltret på slang mellan tank och pump,kollade också om de va nån skit i tanken och hittade lite skit i filtret i röret ner i tanken. Så testade att åka ut en sväng och köra efter jag rent och den gick bra så tror detta var problemet att den inte har orkat gå vid belastning. Men när jag vände för att åka hem så gick topplocks packningen under avgaslimpan men jag har inte kört båten varm men vet att ägaren innan hade kört den varm och att impellern var helt slut när jag bytte den så om detta kan ha orsakat ett mindre läckage till att packningen gick nu eller är det något annat jag ska ta att titta efter? Tack på förhand!
Citera
2018-07-11, 08:44
Medlem
Det skulle tyvärr kunna tyda på att den tidigare gått så varm att topplocket blivit skevt/ojämnt.

De symtom du upplever uppkommer då topplocket blivit varmt och då ändrar sin form så att packningarna inte förmår att täta längre, vilket kan leda till förlorad kompression, tjuvluft vid insuget och andra ännu skadligare fenomen...
Citera
2018-07-11, 11:31
Medlem
Har inte tagit loss toppen än men igår när jag åkte hem så lätt de ju som av avgaslimpan var av och så kände med näven att de kom ut avgaser under limpan Så trodde de va där de läckte först. Men sen när jag tog loss limpan såg jag att det såg ut som packningen till topplocket hade skjutits ur så antar att de är topplockspackningen som gått
Så beställt nya packningar och ska lämna in toppen på planing då det känns som det är lika bra när jag har isär grejerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in