2018-07-10, 00:14
Medlem
Kriitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att det skulle krävas lösensumma?

Enligt lagen är det när man för bort någon och håller denna person i förvar mot dennes vilja, och upprätthåller det med hot eller våld -- vad som händer sedan talar inte lagen om, det kan handla om att personen släpps eller dödas ..

Så att föra bort någon för att sedan mörda är ett nytt fenomen menar du Förstår att du vill göra detta till en fråga om invandring. Men skärp dig. Detta handlar inte om det. Finns vissa typer av brott tex. gängbrott som invandrare är överrepresenterade i men detta fall är det en gammal pundare/alkis som haft ihjäl en annan männsika. Mer ursvenskt än så blir det inte
Citera
2018-07-10, 00:18
Medlem
Finns det trådar ang de två tidigare morden som nämns här?
Citera
2018-07-10, 00:22
Medlem
Kriitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelblomman
Finns det trådar ang de två tidigare morden som nämns här?

Mordet på P*der Fors*ll (*=e)
(FB) Misstänkt mord i Mariestad

Mordet på G*briell Holmd*hl (*=a)
(FB) LIDKÖPING: 20-årige Gabriel Holmdahl mördad
Senast redigerad av Kriitan 2018-07-10 kl. 00:26.
Citera
2018-07-10, 00:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffeboy
Ok. Men utöva utpressning kan ju betyda lösensumma.. några gamla fall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPaGLz/kanda-svenska-kidnappningsfall

Nu blir visserligen detta med kidnappning hit och dit lite OT eftersom det kan komma att rubriceras som mord.
DET KAN betyda det ja -- men är inte synonymt ...

Citat:
Ursprungligen postat av Kriitan
Så att föra bort någon för att sedan mörda är ett nytt fenomen menar du:whoco5: Förstår att du vill göra detta till en fråga om invandring. Men skärp dig. Detta handlar inte om det. Finns vissa typer av brott tex. gängbrott som invandrare är överrepresenterade i men detta fall är det en gammal pundare/alkis som haft ihjäl en annan männsika. Mer ursvenskt än så blir det inte
Ja, på det sätt som sker nu är ett nytt fenomen .. ja.
Citera
2018-07-10, 00:37
Medlem
knack1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, på det sätt som sker nu är ett nytt fenomen .. ja.

Fast att mörda ngn och gömma kroppen är väl inget nytt? Att det benämns som kidnappning/människorov är väl för att mannen plötsligt försvann? Vad finns det för indicier för att han INTE skulle ha blivit bragd om livet direkt?
Senast redigerad av knack1 2018-07-10 kl. 00:38. Anledning: Minska citat
Citera
2018-07-10, 00:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knack1
Fast att mörda ngn och gömma kroppen är väl inget nytt? Att det benämns som kidnappning/människorov är väl för att mannen plötsligt försvann? Vad finns det för indicier för att han INTE skulle ha blivit bragd om livet direkt?
Det vet vi inte än - däremot vet vi att gripanden för människorov var aktiva redan innan kroppen hittades -- vilket talar för att det finns vittnen till bortförandet ....
Citera
2018-07-10, 00:46
Medlem
knack1s avatar
För mig (om jag nu får uttrycka mig så) är det ovidkommande i detta skede om MGM för bort personen, dödar och gömmer kroppen eller dödar och gömmer kroppen.

Visserligen är det väl "olika" brottsrubriceringar; Överlagt mord och dråp, samt brott mot griftefriden och ev "försvårande av utredning".
Senast redigerad av knack1 2018-07-10 kl. 00:47. Anledning: i detta skede
Citera
2018-07-10, 02:39
Medlem
Det va en tjej som efterlyste sin bror på Facebook häromdagen. Han hade om jag inte minns fel vart med i någon tidningsartikel och eventuellt radio eller tv om sin bipolär diagnos (jag tror det va det) han skrev låtar å sjöng om sitt liv och det trasiga bakom sej. Undrar om det är honom de hittat, polisen va informerad då han inte mådde bra vet jag det stog
Citera
2018-07-10, 06:19
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
En B-jörn med samma efternamn håller till i trakterna och vill locka till sig och frälsa gamla pundare. De tigger pengar till verksamheten och är odrägliga i Guds namn. Gubbfan tror Jesus talar genom honom. Kan det vara dem du menar?
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=866673446877145&id=1000060349 21062

Br-no är inte med i Björns sekt iaf. De två har nog ingen kontakt. Br-unos son mördade ju Björns son kallblodigt. Knarkaffärer.
Vem är brottsoffret tro? Min önskan är ju att det är Br-uno. Men antagligen inte. Visst 3 mord tillsammans med sonen, dessutom mordförsök,misshandlar etc.etc. Vidriga människor. Förvånande att ingen tagit dessa herrar av daga. Totalt 0 respekt för människoliv.
Citera
2018-07-10, 07:15
Medlem
Norrens avatar
Har det framkommit vilka som är häktade?
Ursäkta jag ej hinner läsa igenom tråden nu.
Citera
2018-07-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Det va en tjej som efterlyste sin bror på Facebook häromdagen. Han hade om jag inte minns fel vart med i någon tidningsartikel och eventuellt radio eller tv om sin bipolär diagnos (jag tror det va det) han skrev låtar å sjöng om sitt liv och det trasiga bakom sej. Undrar om det är honom de hittat, polisen va informerad då han inte mådde bra vet jag det stog

Han är funnen står det på MP's sida
Citera
2018-07-10, 10:27
Medlem
Det är två män i 50-årsåldern som är häktade. En från Moholm och en från Mariestad.

https://mariestadstidningen.se/toreboda/2018/07/10/kidnappningen-i-toreboda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in