2018-07-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt konstigt att Polisen så väldigt snabbt rubricerade det som misstänkt människorov. Att en 17-årig flicka inte hör av sig så fort föräldrarna anat oråd är inget ovanligt. Sedan gick det väldigt snabbt...

”Vid en särskild händelse organiserar sig polisen på ett annat sätt än i vanliga fall och går upp i stab, vilket innebär att särskilda resurser och personer avsätts för att arbeta enbart med den särskilda händelsen.”

Kompletterar https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/samhallets-ansvar/myndigheter-med-sarskilt-ansvar/polisen
Citera
2018-07-07, 22:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo vill hävda att jag är hyfsat säker. Har ingen källa nu. Grundar detta delvis på fup-läsande där det framgått att utredarna vid vissa givna tillfällen under förhör 'hållit inne' med bevis, resultat av masttömningar etc, för att därigenom bättre kunna validera MGM:s utsagor/svar.
Har också flera ggr hört försvarare beklaga sig över bristen på insyn i pågående utredningar. Att de har svårt att bemöta anklagelser då de inte får veta vad som ligger bakom etc.

Vet ej när de måste lämna info. Kanske om de tar egendom i beslag?
Annars blir det först vid åtal som korten, med valörsidan upp, hamnar på bordet.
Ett exempel är väl just vid häktningsförhandlingar. Där måste man ju åklagaren visa på någon saklig grund för sina misstankar. Om det nu var som det spekulerades om, dvs. att någonting kring mobilen i själva verket kan ha pekat bort från den misstänkte, så kan det ju tänkas att åklagaren i så fall är mindre benägen att dela med sig av just den informationen.

Sedan kan det ju också vara som någon har antytt, att åklagaren kanske inte alltid hålls helt informerad av polisen.
Citera
2018-07-07, 22:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Sedan kommer det spännande här:
Polisen söker av skogen med hundar. Dom hittar nått, enligt uppgift inte mobilen, så den uppgiften undrar jag över och är tveksam till. Varför fortsätter dom inte att söka där??? Den var ju pejlad dit!

Då finns det en hypotes till från mig... På fredagen hittas LW och då kallas hundarna dit istället och dom glömmer fortsätta söka efter mobilen, som nu ligger kvar. Eller kanske inte, då GM kan minnas exakt var den droppades och sökte reda på den en gång för alla.
Polisen kan säkert ha trott att det fanns något besvärande för SD på mobilen. Kan det möjligen vara så att polisen bluffade lite, för att man ville låta SD tro att man hade hittat mobilen fast man inte hade gjort det?

Det här skulle ju i så fall kunna vara förklaringen till de motstridiga uppgifterna om mobilfynd:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-07-07 kl. 22:46.
Citera
2018-07-07, 22:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Chattta kan man väl göra från mobilen eller bärbar dator. Hon måste ju inte vart hemma/inne. Simultanförmågan att chatta och prata med någon annan samtidigt hade hon säkert.

Sant.
Men med den avbrutna presentinslagningen ( om det stämmer) känns det lite underligt.

Men visst.
Du har en poäng.
Hon kan ha ” blivit avbruten”, lämnat allt hastigt med tanke att återvända snart och tagit med sig mobilen eftersom hon chattade med någon från norgeresan.
Citera
2018-07-07, 22:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt konstigt att Polisen så väldigt snabbt rubricerade det som misstänkt människorov. Att en 17-årig flicka inte hör av sig så fort föräldrarna anat oråd är inget ovanligt. Sedan gick det väldigt snabbt...

”Vid en särskild händelse organiserar sig polisen på ett annat sätt än i vanliga fall och går upp i stab, vilket innebär att särskilda resurser och personer avsätts för att arbeta enbart med den särskilda händelsen.”

När man går upp i stab (stabs-läge) så ser man bl.a till att inhämta tillgänglig information. Man har personer som dokumenterar allt, personer som pratar med pressen om de börjar ringa, personer som kan ringa in lediga myndighetsanställda för att lösa av de som suttit i stab i timmar, ser till att mat kommer till stabsrummet och några som kan informera anhöriga, med mera.

Källa:
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/samhallets-ansvar/myndigheter-med-sarskilt-ansvar/polisen

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här finner nedan finns en länk som förklarar vad det innebär. I detta fall (med Lisa så handlade det om försvunnen person. Tror bl.a. att en helikopter var inblandad.

https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/samhallets-ansvar/myndigheter-med-sarskilt-ansvar/polisen

Tack båda.
Ska läsa senare.
Citera
2018-07-07, 22:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo vill hävda att jag är hyfsat säker. Har ingen källa nu. Grundar detta delvis på fup-läsande där det framgått att utredarna vid vissa givna tillfällen under förhör 'hållit inne' med bevis, resultat av masttömningar etc, för att därigenom bättre kunna validera MGM:s utsagor/svar.
Har också flera ggr hört försvarare beklaga sig över bristen på insyn i pågående utredningar. Att de har svårt att bemöta anklagelser då de inte får veta vad som ligger bakom etc.

Vet ej när de måste lämna info. Kanske om de tar egendom i beslag?
Annars blir det först vid åtal som korten, med valörsidan upp, hamnar på bordet.

Låter lite bekant när du säger det.

Men har för mig att i praktiken släpper man ett och annat i samband med att man förhör personen. Detta för att höra hur han/ hon har att säga till de nya uppgifterna.

Får kolla upp det senare om ingen annan hinner före.
Tack ändå!
Citera
2018-07-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter lite bekant när du säger det.

Men har för mig att i praktiken släpper man ett och annat i samband med att man förhör personen. Detta för att höra hur han/ hon har att säga till de nya uppgifterna.

Får kolla upp det senare om ingen annan hinner före.
Tack ändå!

Advokaten har rätt att delta vid förhören av sin klient.
Citera
2018-07-07, 23:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Chattta kan man väl göra från mobilen eller bärbar dator. Hon måste ju inte vart hemma/inne. Simultanförmågan att chatta och prata med någon annan samtidigt hade hon säkert.

Ja, om datorn har ett SIM-kort eller är parkopplad till en smartphone.
Citera
2018-07-07, 23:17
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så det tog 5 dagar att hitta en person som låg i närmsta buske ifrån hemmet?

Vad har hundförarna sysslat med?

Eller är det kanske så att hon inte alls har legat just här i 5 dagar utan hamnat här de senaste 24 timmarna?

Jag har ingen aning, men det är inte ovanligt att gärningsmannen flyttar en död kropp till ett ”bättre” ställe.
Citera
2018-07-07, 23:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Polisen måste först säkerställa att hon inte försvunnit frivillig och gömmer sig för en elak pojkvän. Vore patetiskt om pojkvännen ropar på hjälp och polisen hjälper honom att söka rätt på henne....

Sedan görs bedömningen om hon håller sig undan frivilligt eller ofrivilligt. I LW:s fall fanns indicier att hon inte avvikit frivilligt och hade inte medel att hålla sig undan. Givetvis väger sonens födelsedag in, dörren och liknande. Det gjorde att människorov misstänktes och begäran om pejling gjordes.
Exakta tidpunkter när detta gjordes är av oss inte kända (ons-tor-fre)...
Jag tror inte hundarna var ute och sökte redan vid försvinnandet, utan kallades in när det var människorov och pejlingen gav skogen, 180 grader fel (fast rätt tänkt och logiskt).

Sedan kommer det spännande här:
Polisen söker av skogen med hundar. Dom hittar nått, enligt uppgift inte mobilen, så den uppgiften undrar jag över och är tveksam till. Varför fortsätter dom inte att söka där??? Den var ju pejlad dit!

Då finns det en hypotes till från mig... På fredagen hittas LW och då kallas hundarna dit istället och dom glömmer fortsätta söka efter mobilen, som nu ligger kvar. Eller kanske inte, då GM kan minnas exakt var den droppades och sökte reda på den en gång för alla.

Vet inte om du hinner rätta ditt skrivfel i ditt inlägg innan det är kört, men LW hittades ju på lördagen.
Citera
2018-07-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Någon måtta får det faktiskt vara nu. Jag har försökt resonera med dig. Jag har försökt ignorera dig. Jag skulle kunna svara på dina angrepp, igen, men vi vet båda att du varken kommer lyssna eller visa mig respekt. Jag är inte den du går hårdast åt i tråden, men ditt beteende börjar urarta i en giftig mobbing-mentalitet och här säger jag ifrån.
Jag tänker bemöta dig så tydligt jag kan nu:

Du är INTE trådens polis, än mindre någon allvetande domare. Jag är INTE intresserad av dina förolämpningar. Du behöver INTE känna ett ansvar för att utbilda vare sig mig eller någon annan här. Du har INTE tolkningsföreträde i debatten eller andras inlägg. Och det är tyvärr lönlöst att diskutera med dig, oavsett hur välgrundade dina argument må vara, eftersom du hävdar dig med en retorik som dryper av härskartekniker.

Det är enkelt att göra sig viktig genom att förminska, förlöjliga och håna andra, men det känns kränkande, förstör tråden och får folk att dra sig från att delta. Testa att lyssna och fråga, istället för att attackera och förutsätta. Och vill du på allvar föra fram dina argument på ett sätt som går att ta till sig, visa lite respekt och ödmjukhet.

Bra skrivet.
Alla tänkande individer här (tyvärr inget alla kan beskyllas för på FB) förstår att den här postaren har en agenda att minimera SDs eventuella skuld i det här.
Citera
2018-07-07, 23:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

När man går upp i stab (stabs-läge) så ser man bl.a till att inhämta tillgänglig information. Man har personer som dokumenterar allt, personer som pratar med pressen om de börjar ringa, personer som kan ringa in lediga myndighetsanställda för att lösa av de som suttit i stab i timmar, ser till att mat kommer till stabsrummet och några som kan informera anhöriga, med mera.

Källa:

Detta innebär ju också att de får befogenhet att exempelvis gå in i förråd och liknande. En tanke som kommit för mig är att LW kanske flyttats till fyndplatsen efter varit gömd på något ställe närmre där GM ofta vistas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in